1 review

Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

€ 416,99
Specificaties RJ45: 16x 1G + 2x SFP - Bekijk alle specificaties

Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+) Review

Mobje 8 januari 2022, 567 views Product gekocht

Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)

Een mooi apparaat voor de ietwat doorgeslagen thuishobbyist of mkb. Aangeschaft wegens degelijkheid en PoE+ functie.

Pluspunten

• Degelijkheid van de behuizing
  • Strakke vormgeving
  • Fan is niet hoorbaar aanwezig

Minpunten

• Geen AR functie zoals grote switches van Ubiquiti
  • Niet alle poorten zijn PoE
  • Vraagtekens over het touchscreen

Features Score: 3

Algehele indruk

Een prima product dat zeker voor veeleisende thuisgebruikers goed uit de verf komt. Het apparaat oogt netjes en proffesioneel. De strakke vormgeving laat zich ook goed terugvinden in de niet overdreven of vreemde aanduidingen bij de ethernetpoorten. Iets wat toch vaak een soort circus wordt bij andere fabrikanten.
Out of the box experience
Netjes verpakt en je kan er zeker van zijn dat de verpakking aardig wat weerstand bied tegen de vrienden van Postnl, DPD etc. Als je naar de doos kijkt wordt je meteen begroet met duidelijk instructies wat te doen en QR codes die je verwijzen naar handleidingen etc. Er is goed nagedacht over de verpakking zodat je hem niet verkeerd of op zeer lompe wijze moet openen. Wat meteen opvalt is dat er een reset knopje aan de voorkant is aangebracht wat best handig kan zijn in geval van nood en alles te hebben ingebouwd. Nog altijd beter dan ingewikkelde procedures met com-poorten en telnet sessies.
Aansluiten in je netwerk
Van Ubiquiti ben je gewend om met een controller te werken, hier is dit niet anders. Toch een beetje jammer want ik had toch de hoop gekoesterd dit als een eerste stand-alone apparaat te kunnen installeren. Ik heb daar zelf geen mogelijkheid voor gevonden maar dit was ook niet nodig omdat ik een controller gebruik voor bestaande AP's. Nou ben ik een voorstander van ssh access met de commandline voor routers en switches in het algemeen.
Touchscreen op je switch
De switch is voorzien van een touchscreen die de nodige informatie deelt en de mogelijkheid biedt om het apparaat bijvoorbeeld te herstarten of de configuratie uit te lezen. Wordt het niet gebruikt dan draait er een screensaver op.
Geen AR
Op dit model is de AR functie niet beschikbaar, of ik heb hem niet gevonden. erg jammer want dat die demo ziet er echt gelikt uit en dat wil je eigenlijk hebben. Misschien dat iemand het wel heeft gevonden dan hoor ik het graag.
Een missertje in het algemeen
Het blijft jammer dat waneer je een PoE switch koopt er niet allemaal PoE poorten op zitten. Ik zou liever dan iets meer betalen en alles met PoE kunnen gebruiken.

Heb jij ook een Ubiquiti UniFi Switch Gen 2 (16-poorts 42W PoE+)?