HP Envy 15-ep0175nd

Specificaties 15,6" • 3840x2160 • 1,024TB • Intel Core i7 - Bekijk alle specificaties

HP Envy 15-ep0175nd Review

Eef1992 12 juni 2021, laatste update op 12 juni 2021, 529 views Product gekocht

HP Envy 15-ep0175nd

Hele fijne laptop met het mooiste computerscherm dat ik ooit gebruikt heb. Vet irritant dat de enige manier om de ventilator te beheersen via de HP software is en ik krijg met geen enkele software grip op de cpu. De buizing is wel stevig, aansluitingen okay.

Pluspunten

• Hmdi, 2x USB A, 2x USB C met display port en MicroSDport
  • Fantastisch scherm
  • Stevige premium aanvoelende behuizing
  • Fantastisch scherm
  • Okay prestaties voor de form factor
  • Laptop speakers zijn okay
  • Kill switch webcam
  • Goed werkende vingerafdrukscanner

Minpunten

• Meer USB C zou best fijn zijn
  • Batterij zeer beperkt
  • Resolutie scherm misschien overkill?
  • Geen numpad
  • Microfoon is ruk
  • Je moet de laptop open klappen om hem aan te zetten
  • Geen Windows hello webcam
  • Geen 2,5 inch slot

Ik was op zoek naar een laptop van metaal, met een stevige behuizing om mee te nemen naar kantoor / klanten en waarmee je ook nog casual een game kan spelen. Hij volgt m'n Asus op (met 1060 3 GB, zie verder review) en daarbij ergerde ik me aan het scherm en de brak aanvoelende behuizing. Dit waren dus twee dingen waar ik specifiek op gelet heb bij aanschaf. Heb je uiteindelijk in een aanbieding voor € 1750 gekocht.

En ja, ik ben verliefd op het scherm. Maar mijn volgende laptop wordt geen oled, want het vreet batterij en meestal staat de laptop dichtgeklapt op m'n bureau aangesloten op een extern scherm. Die ene keer dat je wel op het scherm wilt werken, meestal op de batterij, is de laptop binnen no-time leeg. Omdat hij meestal ingeklapt verticaal op m'n bureau (thuis, bij m'n vriendin of op kantoor) staat is het feit dat je de laptop moet open klappen om hem aan te zetten ook een beetje jammer. Wat dat betreft is de plaatsing van de power knop op de Spectre laptops beter, want nu moet je hem elke uit de houder halen(en als je de kabels strak wilt weg werken dan dus ook de kabels loshalen), open klappen, aanzetten, dichtklappen, kabels weer aansluiten. Is een persoonlijke irritatie, maar ik ben vast niet de enige.

Het andere grote nadeel is dat dat de laptop idioot veel herrie maakt in alle modi, behalve de stille modus in de HP command software. Alleen dan worden de temperaturen onaangenaam heet..
Inmiddels met legio software geprobeerd de cpu te undervolten of underclocken, maar geen enkele software lijkt grip te krijgen op de CPU. Een schone installatie zonder HP rommel lost ook niks op, want dan kan je nog steeds geen grip krijgen op de CPU en ben je echt alle grip op de ventilator kwijt, want er is geen enkele software behalve die van HP doe iets met de ventilator. Grote nadeel is dat die HP command software tegelijk het tdp én de ventilator aanpast, en je deze niet los kan koppelen. Ik heb wel via de terminal in powercfg de min en max status van de cpu omlaag gehaald, dat helpt iets, maar niet alles.

In games presteert de laptop op 1440p ultrawide in de meeste games goed genoeg om stabiel rond de 60 FPS te krijgen zonder grote dipjes, op ultra of high settings. Hierbij zet ik de framecap in de Nvidia software op 60 FPS, enerzijds om de herrie te beperken anderzijds omdat de 1% low dan beter zijn. Per saldo ongeveer zoals je kan verwachten voor een 60 watt rtx 2060 max Q dus..

Samenvattend: fijne laptop met een goede balans tussen prestaties en draagbaarheid, maar ik had best een grote accu willen hebben en een iets dikkere en zwaardere laptop willen rond sjouwen - en had het 4k oled scherm graag ingeruild voor een zuiniger 1440p of 1080p scherm van goede kwaliteit, voor wat extra accuduur... Ik weet wel zeker dat m'n volgende desktop scherm als het even kan een oled wordt, want daar is het stroomverbruik minder relevant en de beelden zijn fantastisch!

(En oh - ik heb er inmiddels 32 GB ram en 2x 2tb 970 EVO plus in, want laptops met voldoende opslag en dan zijn nog steeds zeldzaam)

Heb jij ook een HP Envy 15-ep0175nd?

Als ik je verslag lees vrees ik dat er koelingsproblemen kunnen gaan optreden als je apparaat op leeftijd komt. Het zal in de toekomst een prachtig model kunnen worden voor zuinige chips die minder koeling nodig hebben. Ik ben meer gecharmeerd van de Z-series als eventuele opvolger van mijn MacBook Pro's en verwacht dat de voordelen van dit model (afgezien van de financiële van de Z-series zullen prijzig blijven vanwege de gebruikte materialen) ook nog wel terug gaan komen in een aankomend Z-model. Bedankt voor je kanttekeningen bij een OLED-scherm op een dunne Core i7 laptop en je opmerking over gehorige koeling bij deze Envy.
Het oled scherm is echt fantastisch. Als je je laptop altijd aan de lader gebruikt en alleen het laptop scherm gebruikt; meteen voor gaan! In alle andere gevallen..

En ja, die herrie is een nadeel.. anderzijds, de meeste laptops zijn luid af fabriek. Mijn irritatie zit hem vooral in het feit dat je nergens kan undervolten of underclocken om de boel onder controle te krijgen. Persoonlijk vind ik dat echt bizar.

Ik denk overigens dat als ik nu een laptop moest kopen (heb de HP sinds november, dus hij mag nog wel even mee), ik voor onderstaande skikk met Ryzen en rtx 3070 zou gaan.

[Reactie gewijzigd door Eef1992 op 12 juni 2021 10:13]

Hi Eef,

Fijne review, heb zelf ook deze laptop en zoekend naar een goede 32GB ram voor in het apparaat. Wat heb jij er zelf ingestopt? Alvast bedankt voor je antwoord!
Hi,

Een setje G.Skill 3000C16, werkt vlekkeloos en was redelijk betaalbaar, hoewel ik niet geprobeerd heb te spelen met geheugen snelheid of timings verder.

https//tweakers.net/pricewatch/671731/g-punt-skill-ripjaws-f4-3000c16d-32grs.html

Daarnaast is er uiteindelijk twee keer Samsung 970 EVO plus 2tb ingegaan, want ergerde me aan de beperkte ruimte.