Samsung Galaxy TabPro 10,1" WiFi 16GB Wit

Specificaties 10,1" • 2560x1600 • 16GB • Android 4.4 - Bekijk alle specificaties

Samsung Galaxy TabPro 10,1" WiFi 16GB Wit Review

RonnieKo 12 juni 2021, 203 views Product gekocht

Samsung Galaxy TabPro 10,1" WiFi 16GB Wit

Een review van een relatief oude tablet? Ja, dit keer wel. Voor een tweede leven van dit apparaat is een andere Custom-Rom van Android (LineageOS 14.x) geïnstallerd. Daardoor kan deze weer een tweede ronde mee als tweede TV-scherm of om te streamen.

Pluspunten

• Goed beeld
  • Na zoveel jaar nog een goede accu
  • Goed te gebruiken als 2de scherm of een beetje surfen op internet.
  • Na de installatie van LineageOS lijkt de tablet wat minder laggy

Minpunten

• Jammer dat Samsung nooit een nieuwere Android versie heeft uitgebracht

Aanleiding

Een review van een relatief oude tablet? Ja, dit keer wel. In 2014 is deze tablet, de Samsung SM-T520 Galaxy Tab Pro 10.1 aangeschaft. Deze heeft vooral als "tweede scherm" gediend. Een beetje te surfen en TV kijken zonder dat je constant met een complete laptop aan het zeulen bent. Nu telefoons in formaat steeds meer richting de kleinere tablets bewegen zie je steeds meer en meer die functie overnemen. Zelf ben ik daar nog niet aan toe. Gewoon een tablet voor wat basis dingen.

De samsung Galaxy Pro 10.1 destijds mede uitgekozen op basis van de reviews en de specificaties. Vooral de 2GB werkgeheugen sprak mij aan. Dat brengt net iets meer dan de toen veel gebruikte 1Gb werkgeheugen. Zoals in de verschillende reviews aangegeven een klein beetje laggy op sommige momenten. Goed, daar was goed mee te leven. Het zat het normale gebruik niet in de weg.

Gebruik tot nu toe

Zoals geschreven werd bij ons de tablet een beetje voor het surfen en tv kijken gebruikt. Op het laatst eigenlijk alleen voor TV kijken. Op deze manier kan je vrij simpel TV kijken op plekken waar je nu net geen TV hebt.Daar is deze tablet heel goed voor te gebruiken. Het beeld is helder en scherp. Geluid is goed te noemen.

De bouw

Het apparaat voelt nog steeds stevig aan. Ook na jaren van gebruik is het dingt echt iets echt slecht aan het worden. Het ding is nog wel eens gevallen maar heeft dat allemaal goed overleeft. Eigenlijk 1 ding: De cover die Ik er bij gekocht had. Die begint nu slecht te worden.

Android

Zoals bij veel Android-apparaten is dit ook zo'n apparaat waarbij de ondersteuning relatief snel gestopt is. Samsung liet het bij Android 4.4.2. Bij normaal gebruik zoals wij dat deden, een beetje TV-kijken en eigenlijk niet meer is het niet belangrijk welke versie van het OS erop staat. Als het maar functioneert. Nu zullen veel mensen zich afvragen: Is dat dan wel veilig? Volgens mij als je geen gekke dingen doet wel. Het bleef goed werken tot een goede 1 - 2 jaar terug. Eerst stopte de KPN-app met de ondersteuning van de oudere Android-versies. Toen overgestapt op de Ziggo GO-app. Dat functioneerde goed. Tot begin van dit jaar. Ook de Ziggo GO-app verloor werking / ondersteuning op hele oude Androidversies. Experimenten met oudere APK's van de programma's liepen op niets uit. De ondersteuning voor de oudere Androidversies had vooral te maken met de afwezigheid van drm-mogelijkheden voor de tv-streams.

Tweede Ronde.

Door het wegvallen van de belangrijkste functie moest er actie ondernomen worden. Zeker omdat het ding met enige regelmaat door anderen in huis gebruikt werd. De makkelijkste (en ook mogelijk de simpelste) weg is de tablet vervangen voor een nieuwe. De vraag is gaan voor iPad met IOS of toch weer een Android-tablet? Of toch nog een ander OS uitproberen? Goed, dat laatste zit meer in mijn bloed. Toch nog werkend krijgen van oud computerspul is een redelijke hobby. Daarom wil ik nog één poging doen: Een custom-rom met een nieuwere versie van Android installeren.
Installatie Custom Rom
Na wat op het internet gekeken of een Custom-ROM beschikbaar was. Die zijn er gelukkig. Ik heb gekozen voor LineageOS. Voor deze tablet de laatste versie van LineageOS 14.x dat geeft dan Android 7.1.2. Niet de nieuwste versie maar voldoende om weer te functioneren als tweede TV. Op internet is genoeg te vinden van voorbeelden hoe je het moet doen. Het is nu vooral goed kijken naar de verschillende handleidingen op internet. Eventueel meerdere websites kijken. Het is bijvoorbeeld uitvogelen van welke knoppen je nodig hebt om bij de verschillende modussen te komen. Ook het gebruik van Samsung Odin vergt even wat aandacht. Je moet bepaalde vinkjes aan uitzetten gedurende het proces. Bij bepaalde stappen moet je juist wel of niet verbinden met Odin. Na het werken met Odin heb ik de rest met TWRP gedaan. Via een micro-SDkaartje de benodigde bestanden zoals LineageOS en OpenGapps klaar gezet. Met TWRP kan je dan de tablet helemaal leegmaken (whipe) en dan het OS en OpenGapps installeren. Soms denk je: Is de installatie vastgelopen? En dan is het rustig laten liggen en gaat het ding verder. Na de installatie krijg je een wizard te volgen om het een en ander in te stellen. Al met al ben je dan een uurtje of 3 zoet met het geheel. Dat viel mij niets tegen.
Na de installatie
Nu na installatie van LineageOS lijkt het apparaat wat sneller te functioneren. Hij voelt iets minder laggy aan. Dat is wel een pluspuntje. LineageOS met Android 7.1.x voelt stabiel aan. Het enige is dat het lijkt dat het opstarten van de tablet iets langer duurt dan eerst. Binnen LineageOS zijn veel instellingen te maken. Meer dan met de Samsungversie. Dat is wel een fijn iets. Iets meer aanpassen naar je wensen.

Met een wat oudere Custum Rom zoals Linageos 14.x moet je soms wat zoeken naar oplossingen. Een voorbeeld is de tijd / weerwidget. De standaard weerprovider van LineageOS 14.x niet meer beschikbaar. Dan is het zoeken naar een alternatief. Uitgekomen bij Chronus als weerprovider.
Instelllingen
Ten opzichte van de oude skin van Samsung zijn er meer instellingen in LineageOS te maken. Bijvoorbeeld de privacyinstellingen zijn uitgebreider. Ook wat apps wel en niet mogen is beter in te stellen. Dat maakt het allemaal beter instelbaar.
OpenGapps
Zoals aangegeven was het niet de bedoeling om van Google af te komen. Maar om de tablet weer functioneel te krijgen. Bij Open Gapps Project heb je de mogelijkheid om een Package met verschillende onderdelen te downloaden. Van het minimale tot de meest uitgebreide installatie. Zelf gekozen voor een minimale variant. Daarmee heb ik toch nog de beschikking over de Google Play-services en Play Store. Dat is ook wel handig voor de anderen in huis.
Opslag
Het gebruikte model is een 16Gb model. Dat is naar verhouding niet veel. LineageOS Android 7.1.2 neemt minder ruimte in beslag dan de Android 4.4.2 versie van Samsung. Veel minder overhead. Het systeem neem nog geen 3 Gb in beslag. Nu met alle benodigde apps is er nog 10 Gb over. In de oude situatie was dat minder dan 6 Gb. Waar het verschil helemaal zit ben ik niet achter gekomen. Zal wel met de meegeleverde skin van Samsung zijn.
Geheugengebruik
Net als met het opslag lijkt LineageOS Android 7.1.x standaard iets minder geheugen te gebruiken. Na het opstarten van de tablet is ongeveer 760 Mb in gebruik. Ongeveer een 1Gb is beschikbaar voor programma's / apps.
Accu
Bij oudere tablets en laptops wil de accu duur nog wel eens een stuk minder worden. Nu na een jaar of 6 - 7 lijkt het nog steeds voldoende .Kan geen echte cijfers geven of het apparaat nu langer werkt dan met de Samsung versie van Android 4.4.2 Een film of een aantal afleveringen van een serie kijken gaat goed. De tablet haalt nog steeds minimaal een uur of 5-6 met een volle accu. Dat is voor ons voldoende. Wij kijken meestal geen 5 - 6 uur op de tablet. Dan is het een keer vaker aan de lader hangen.
TV-apps
Waar het allemaal om ging waren de TV-apps. De TV-apps van KPN , Ziggo, NPO draaien goed op LineageOS 14.x De eerste keer starten van de KPN-TV-app kost relatief veel tijd. Er moet veel ingeladen worden. Dat vergt even wat geduld. Daarna is het goed te doen om te gebruiken. Bij de Ziggo-app is hetzelfde verhaal. Je merkt dus wel dat de nieuwere tV-apps zwaarder worden. Als ze eenmaal draaien is er niets aan de hand. Het casten naar een Android TV met de verschillende apps is geen probleem.

Tot slot

De hele exercitie heeft weer een oude tablet doen herleven. Tevreden met de nieuwere androidversie. Het ding wordt nu weer regelmatig gebruikt. Als tweede scherm of om een beetje te surfen op het internet. Het is natuurlijk de vraag hoe lang nog Android 7.1.x ondersteund gaat worden door de verschillende apps. Goed, hopelijk duurt dat nog een jaar of wat.

Heb jij ook een Samsung Galaxy TabPro 10,1" WiFi 16GB Wit?

Een kleine update over het gebruik van de tablet:

Dagelijks gebruik.
We gebruiken de tablet nog steeds waarvoor wij hem in eerste instantie voor gebruikte: Wat internet en wat TV-kijken. Dat gaat nog steeds goed.

Apps-updates
LineageOS 14.1 ontvangt geen updates meer. De Google Playstore ontvangt nog steeds updates. De TV-apps van KPN, Ziggo en NPO krijgen nog steeds een nieuwe versie. Je merkt wel door het updaten dat de apps zwaarder worden. Het opstarten van de apps lijkt wat langer te duren dan in het begin. De tablet is wel stabiel. Loopt niet veel vast.

Accu
Bij normale zaken is de accuduur nog goed. Dan kan je rustig 5 uur gebruiken. In combinatie met een VPN-verbinding wordt het al een stuk minder. Dan mag je blij zijn als je 2,5 tot 3 uur haalt. Het laden duurt nog steeds lang. Om van 1-2% naar 100% te komen is met de standaard lader (5 watt) toch wel een uur of 7 bezig. Nog steeds is het lastig voor de tablet het lastig om gelijktijdig te laden en af te spelen. Dan ontlaadt de tablet zich nog steeds een beetje.

Andere Samsungs tabs
Inmiddels heb ik ook twee andere oudere Samsungs Tab tablets (Galaxy Tab 2 en Galaxy Tab 3) van LineageOS 14.1 voorzien. Dit gebeurde in ongeveer dezelfde tijd als bij de Galaxy Tab Pro. Bij deze tablets merk meer je dat de diverse apps zwaarder worden. Waardoor het niet altijd even lekker werkt. Het verschil tussen 1Gb en 2 Gb werkgeheugen merk je goed, daar zal het voornamelijk in zitten.

Tot slot
Zo na een maand of 10 voldoet het installeren van een alternatieve OS (LineageOS 14.1/ Android 7.1) op de tablet goed. We gebruiken de tablet nog steeds. Ik hoop dat het ding nog een jaar of wat volhoudt. Dat ligt vooral aan de accu en de beschikbaarheid van de TV-apps.
Top review. Mijn ouders hebben dezelfde tablet en de meeste apps werken inderdaad niet meer. Welke handleiding heb jij gevolgd? Ik heb nooit een custom rom geïnstalleerd. Bvd.
Hoi,

Ik weet niet meer zo welke ik bekeken heb maar Deze komt mij bekend voor :) Het is ook een kwestie van doorbladeren en lezen van diverse websites onder andere XDA. Om te kijken of mensen nog tips hebben.

Wat ik al in de review aangaf. Je hebt eigenlijk niets te verliezen. Je kan het gewoon proberen. De meeste apps werken toch al niet. Voor mij had de tablet zijn functie verloren. Als het mislukt was had ik een nieuwe tablet moeten kopen. Dat moest dan toch wel. ;)

Succes!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.