Apple TV 4K (2e gen.) 64GB Review

FreakNL 11 juni 2021, laatste update op 11 juni 2021, 820 views Product gekocht

Apple TV 4K (2e gen.) 64GB

Gekocht om ATV HD (2015) uit woonkamer te vervangen. HD ging naar de slaapkamer ter vervanging van een ATV3, voornamelijk vanwege ontbreken van YouTube en CEC op de oude ATV3.

Pluspunten

• Compact
  • Goeie integratie met andere Apple producten
  • Laag stroomverbruik volgens specs
  • Installatie kwestie van minuten

Minpunten

• Wat moet ik nu met mijn oude nutteloze ATV3

Geluidskwaliteit Score: 5
Oude Samsung TV op de slaapkamer was kapot, vervangende gekocht op MP (pricewatch: Philips 32PFL7404H Zwart), deze heeft helaas een dramatische sleep-timer instelling (vele handelingen, elke avond weer).

De oude TV had een ECO-timer (die ging uit als er 15 minuten geen signaal meer was), maar dat heeft de Philips niet.

Ik had een oude ATV3 op de slaapkamer met Plexconnect, deze ging uit een kwartier na afloop van een stream. De Samsung TV ging dus een kwartier later uit. De Philips heeft dat dus niet, en daar zocht ik een oplossing voor. CEC zou kunnen werken (Philips noemt dat Easylink), maar oude ATV3 heeft dat niet. Derhalve een ATV 4K 2nd Gen gekocht. Deze in de woonkamer geplaatst en de Apple TV HD van daar naar slaapkamer verhuist.

Bijkomende voordelen;
We hebben weer YouTube op slaapkamer (dat is uitgeschakeld op de ATV3 sinds een maand of wat)
We hebben nu ook live TV (Ziggo App) op de slaapkamer

CEC/Easylink werkt iig perfect, als de ATV HD op de slaapkamer in stand-by gaat gaat de TV ook uit. We vallen meestal in slaap met een Friends of Big Bang en dan is het zonde als de TV heel de nacht aanstaat.

Installatie vd 4K in de woonkamer was zeer gemakkelijk. Even je iPhone erbij houden tbv je AppleID en aangeven dat je de homescreens van je ATVs in sync wilt hebben. Alle apps die op de oude HD stonden werden geïnstalleerd en zelfs op dezelfde plek gezet. Als ik boven op beneden iets wijzig in volgorde van apps wordt dat corresponderend op de ander ATV ook gedaan. Handige functie!

Moest wel Ff opnieuw inloggen op Plex en Ziggo.

Zeer tevreden met de aankoop. Heb nu ook 2 HomeKit HUBs.

Overigens merk ik geen verschil in gebruik en ik heb ook geen 4K TVs in huis. Dus in die zin een nutteloze aankoop. Het helpt me vooral op de slaapkamer. Maar de integratie en installatie bij Apple producten is altijd “pijnloos” en mooi om te zien.

Beide afstandsbedieningen gebruik ik niet, beneden een Harmony en boven een goedkope All-in-One (URC 6810), dus daar heb ik weinig oordeel over. Het “lijkt” me overigens wel dat deze van de 4K handiger is dan die van de HD, was nooit zo’n fan van dat “swipen”, deze heeft gewoon weer fysieke knoppen.

Meest gebruikte apps;
MRMC als Plex Client in DirectPlay mode
Officiële Plex app in transcoding mode (soms bokt een file op MRMC in DirectPlay).
Ziggo Go
YouTube
NPO
Netflix

Heb jij ook een Apple TV 4K (2e gen.) 64GB?

Vraag & Aanbod

Heb je Infuse al eens een kans gegeven? Sinds ik die op mijn ATV heb staan heb ik MRMC en Plex niet meer aangeraakt :)
Ooit weleens iets mee gedaan toen ik net mijn HD had. Maar toen liep ik tegen bepaalde dingen aan die niet lekker werkten.

Is het inmiddels een goeie Plex Client?
IMHO de beste Plex client die je kunt vinden. Ik heb er werkelijk nooit problemen mee, zelfs de meest exotische en belachelijk grote bestanden speelt hij zonder haperingen of transcoding af. Echt een aanrader en zijn geld dubbel en dwars waard :)