Chuwi GemiBook Review
Als je in de doelgroep voor dit apparaat valt: fantastisch ding! Het is een bijzonder samenstel: een super fijn scherm (gelamineerd 2160x1440 IPS), ruim voldoende geheugen, ruime SSD en een heel trage, maar goed bij-de-tijdse CPU.
Pluspunten
Scherm heeft een hoge resolutie en kwaliteit CPU is bij de tijd Ruime SSD voor deze prijs Nette geheugenhoeveelheid Vol-functionele USB-C (power, video) Voor de prijs fantastische behuizing PRIJS
Minpunten
Beperkte brute rekenkracht Kleine accu Kieskeurig qua USB-C voeding De touchpad is groot, maar goedkoop
Eindoordeel
Update 15-02-2023
Het is intussen weer anderhalf jaar later, tijd voor een updateDar kan ik kort over zijn: laptopje doet het nog even goed als toen ik het kocht. In mijn ervaring is de duurzaamheid dus best oké.
Aan de software kant: ik heb intussen de upgrade naar Windows 11 doorgevoerd. Dat bevalt me iets minder; het opstarten van de laptop en het uit slaap komen gaat een stukje langzamer dan in Windows 10. Ook het starten van een nieuw programma is net even wat minder snappy dan in Windows 10. Ik ben echter te lui om de laptop terug te zetten naar Windows 10 en het performanceverschil is niet zodanig dat ik de laptop monder gebruik of zo.
Update 12-09-2021
De laptop heeft de vakantie overleefd. Hij is aardig intensief gebruikt:- In de auto als Jellyfin server: ideaal om de kleine stil te houden. Op de iPad een Jellyfin client gedraaid, de laptop ingezet als Jellyfin server, met hotspot functie aan geforceerd en allerlei vreselijke kindermeuk erop. Scherm uit en de laptop houdt het LANG uit met de zuinige processor. Laptop was niet vol toen we wegreden, maar na 12 uur nog lang niet op.
- Tijdens de vakantie hebben papa en mama uitgebreid Masterchef gekeken. Fijn scherm en best oké audio.
- Zwaarste belasting: tijdens de vakantie heeft de laptop gedubbeld als retro game console. Elke dag uren Dreamcast spelletjes geserveerd voor 4 ukkies.
De Chuwi Gemibook
:strip_exif()/m/24589/1LRI8u0xLoC5ky4nXf7YGALWTnX8fcs56bVmWW7bwEqqjhYzNX.jpeg?f=620xauto)
Ik zocht een bankhang-/vakantielaptopje. De oude Macbook Air van mijn vrouw voldeed niet meer: de tweede-generatie core i5 ondersteunt de laatste videocodecs niet meer, waardoor het eerste het beste videootje de laptop op zijn knieën kreeg.
Dus die in de verkoop en even op zoek naar iets goedkoops. Ik stond op het punt een Chromebook te kopen, toen ik deze Chuwi op het spoor kwam. Ik kon mijn ogen niet geloven:
- een 13.3"scherm met 3:2 verhouding, resolutie 2160 x 1440
- 12 GB LPDDR4
- 256 GB M.2 SSD (helaas SATA, maar toch)
- Compacte en (redelijk) lichte aluminium behuizing
- Fully-functional USB-C poort (scheelt weer stroomadapters op vakantie)
- 399 euro
- Plek voor een tweede SSD
- Een Celeron J4115 cpu... slik...
Bestelling
Dus ik heb de knoop doorgehakt en ben er voor gegaan! Ik heb het laptopje niet bij de enige winkel in de Pricewatch besteld, maar direct bij Chuwi, geleverd vanuit het Spaanse pakhuis, voor zo'n 340 euro. Snel gedaan zonder haken of ogen.Gebruikerservaring
Ik heb meteen de Windows 10 partitie verkleind zodat ik er Linux naast zou kunnen zetten. Het arme laptopje was enkele uren bezig om Windows 10 naar de laatste versie te upgraden. De directe gebruikservaring deed me wat slikken: het ging allemaal niet zo enorm soepel. De updates duurden ook erg lang. Maar toen hij eenmaal klaar was.... Viel mij de performance eigenlijk 100% mee! Best snappy bij de dagelijkse werkzaamheden. Volgens mij maken de laatste versies van Windows 10 goed gebruik van de hardware-versnellende features van deze budget CPU. Sterker nog... Windows 10 draait fijner op deze laptop dan Elementary OS! Dat doet het nog best goed, maar het voelt op de één of andere manier minder soepel.Scherpe kantjes
Heeft deze laptop dan geen nadelen? Jawel hoor- Processor is echt niet snel, al is dat geen probleem voor mijn gebruik
- SSD is dus een SATA exemplaar i.p.v. een NVME
- Behuizing is van metaal, ziet er redelijk strak uit, maar je zal het niet verwarren met een macbook
- Touchpad is groot, maar plastic, en tikgevoeligheid is... mwah...
- Toetsenbord is cheap, al typt het lekkerder dan de beruchte Macbook toetsenbordjes
- In tegenstelling tot wat de heren van notebookcheck rapporteren ondersteunt de laptop wel USB-C charging, maar niet via onze Macbook laders. Die blijken geen 20V rail te hebben, die deze laptop nodig heeft. Hij is dus kieskeurig
- Grootste twijfel van mij is hoe lang dit allemaal mee zal gaan... Ervaringen met Chuwi hardware zijn... variabel

PS. Mijn vergelijkingsmateriaal bestaat uit een Macbook 13" Pro uit 2019 en een HP Zbook 14u G5
Beoordeel deze review:
Reacties (8)
Hmm, een China brand laptop met een celeron cpu uit 2017 ,maximaal 2,5 ghz , voor 399 euro..
Klopt, zoals ik schrijf is de CPU het grote aandachtspunt. De rest van de laptop is echter onvergelijkbaar met alles wat je tot 700-1000 euro uitgeeft. Een toch redelijk premium metalen behuizing, 12 GB RAM en een 256 GB SSD. Het scherm komt van een andere Chinees, een Huawei Matebook van zeg 1k euro. Daarom mijn stelling, als die CPU voldoet in je usecase, is het echt een geinig ding. Zo niet, dan natuurlijk niet
Bijkomend voordeel is een extreem stille laptop.
Vergelijkingsmateriaal trouwens: de recente Macbook Pro van mijn vrouw en mijn zakelijke HP Zbook 14 met een recente i7, 16 GB RAM en een 512 GB NVME SSD van circa 1500 euro. Die dingen zijn echt sneller, maar bij het bankhangen of filmpjes kijken is de Celeron best performant
Vergelijkingsmateriaal trouwens: de recente Macbook Pro van mijn vrouw en mijn zakelijke HP Zbook 14 met een recente i7, 16 GB RAM en een 512 GB NVME SSD van circa 1500 euro. Die dingen zijn echt sneller, maar bij het bankhangen of filmpjes kijken is de Celeron best performant
Van Jumper, de concullega's van Chuwi, kocht ik ooit in China een variant van deze EZ book:
pricewatch: Jumper EZBOOK 3 PRO (V4)
Alu behuizing, 1080, 6GB Celly a 170 euro nieuw. Dan lijkt 400 euro best wel veel geld ?
pricewatch: Jumper EZBOOK 3 PRO (V4)
Alu behuizing, 1080, 6GB Celly a 170 euro nieuw. Dan lijkt 400 euro best wel veel geld ?
Ziet er zeker geinig uit! Tja, duur/goedkoop, veel/weinig geld is allemaal relatief
. Het kan zeker goedkoper dan de 340 euro die ik hieraan heb uitgegeven maar de unique selling point van deze laptop is het fantastische 3:2 scherm, gecombineerd met trage, maar wel veel, hardware. Daarmee heeft het ding echt een plus boven de enigszins anonieme chromebookjes die ik voor ongeveer die 170 euro had kunnen scoren.
Die n3450 laptops zie ik ook nog veel langskomen, trouwens, maar ondersteunen volgens de forums geen 10-bit HEVC video.
Die n3450 laptops zie ik ook nog veel langskomen, trouwens, maar ondersteunen volgens de forums geen 10-bit HEVC video.
op de website staat "With 4 Keyboard membranes (De,It, Es, Fr)"
welke toetsenbord layout heb jij?
welke toetsenbord layout heb jij?
Ik heb de standaard US layout, daarnaast worden rubber matjes meegeleverd met alternatieve indelingen. Laptopje heeft de vakantie trouwens goed overleefd!
Ik overweeg hem ook voor wat vakantie + op de bank activiteiten maar ik snap niet hoe ze dat bedoelen met de lay-out. Maar als jij US er in hebt en anderen er bij hebt bedoelen ze dus US er op + de rest er los bij.
Ah ja sorry voor mijn korte reactie. Het basic toetsenbord is US. Met behulp van losse rubberen matjes die je op het toetsenbord kunt leggen, kun je d'r andere indelingen van maken. De andere indeling ligt dan dus bovenop de toetsen, die nog de US indeling hebben. Je vervangt dus niet het één door het ander. Dat typte niet eens zo achterlijk slecht, hoor, maar ik ben blij dat de standaard toetsen US zijn en heb de matjes direct opgeborgen. Geef mij maar US
Ik moet echt eens foto's maken, maar de accessoires liggen... ergens...
Om te kunnen reageren moet je ingelogd zijn
:strip_icc():strip_exif()/u/24589/crop5db528093586e.jpeg?f=community)
/u/1604542/crop60e609f22be27.png?f=community)
:strip_icc():strip_exif()/u/397964/crop58ff0c769b446.jpeg?f=community)