ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) Duo Pack Zwart

€ 158,99
Specificaties WiFi-ax • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) Duo Pack Zwart Review

5E7 9 juni 2021, laatste update op 9 juni 2021, 1.241 views Product gekocht

ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) Duo Pack Zwart

Gekocht als vervanging voor een enkele draadloze router, nu vijf dagen in gebruik. Tot zover een verademing: in het hele huis en de tuin stabiel internet, hoef niet meer naar beneden te lopen voor een goede verbinding. Installatie was snel en eenvoudig gedaan. Werkt prima voor onze behoeften.

Pluspunten

• Eenvoudig te installeren via app of webinterface
  • Veel instellingen aan te passen
  • Evt. uit te breiden via AiMesh
  • Wired backhaul
  • Strak vormgegeven, compacte units

Minpunten

• Overdracht tussen nodes gaat met merkbare onderbreking (~1 sec.)
  • Switches nodig voor bedraad netwerk

Beheerbaarheid Score: 5
WLAN-bereik Score: 5
Situatieschets
We wonen in een rijtjeshuis met veel draadloze netwerken in de buurt, achter het huis hebben we een leuk stukje tuin. In de oude situatie stond een enkele draadloze router in de woonkamer aan de achterkant van het huis, om ook buiten een stabiel signaal te hebben. Op de bovenverdieping was hierdoor het signaal aan de voorkant van het huis niet heel stabiel. Aangezien de relevante ruimtes bekabeld zijn, was de urgentie om het aan te pakken niet heel groot.
Wensenlijstje
  • Mesh met wired backhaul
  • Eenvoudige installatie
  • Toekomstige uitbreiding mogelijk
  • Overal een stabiele verbinding
  • Niet onnodig op een node blijven hangen die verder weg is
  • Eigen DNS in te stellen voor Pi-hole
  • Overzicht van zowel bedrade als draadloos verbonden apparaten
  • Betaalbaar
Genoeg manieren om hierin te voorzien natuurlijk, maar aangezien het project er al een tijdje lag wilde ik een eenvoudige oplossing zonder al te veel geklooi. Ik weet van mezelf dat ik niet diep genoeg in de materie zit om alles zelf uit te zoeken ;)
Installatie
Heel simpel en snel geregeld. In de doos zitten twee units, een router en een node. Aan de onderkant zijn ze makkelijk uit elkaar te houden doordat de router een WAN- en een LAN-poort heeft, de node heeft alleen een LAN-poort. Aangezien ik het liefst zoveel mogelijk bedraad aansluit staan overal waar nodig al switches, dus de beperkte aansluitmogelijkheden zijn voor mij geen probleem.

App gedownload, stekkers in het stopcontact, netwerkkabels erin en gaan. Installatie via de app ging heel eenvoudig, de basisinstellingen heb je snel geregeld. Je kunt ook de boel ook via de webinterface installeren als je de app niet wilt gebruiken. Nadat de units ingesteld zijn kun je de node verplaatsen, de eerste instelling gaat draadloos. De app is uitgebreid genoeg en je wordt doorverwezen naar de webinterface voor de uitgebreide instellingen. Je wordt netjes via opt-in gevraagd of je info wilt delen met Asus en je netwerk ook op afstand wilt kunnen bedien, maar dit is niet noodzakelijk. Ook wordt je niet gepusht om de services van TrentMicro te gebruiken als je dat niet wilt (in ruil voor analyse van je data en gebruik).
Gebruik
We zijn met zijn tweeën geen intensieve gebruikers, maar het moet wel gewoon lekker vlot werken. We hebben 200 Mbit/s glasvezel liggen (overkill voor ons), die snelheid willen we wel kunnen halen. Het meest intensieve dat we doen is tegelijk videobellen via Teams/Skype, dat gaat nu prima overal in huis en tuin. De units bepalen onderling welke het beste signaal heeft voor een apparaat en verbreken zelf de verbinding als je niet optimaal verbonden bent. Dit zorgt ervoor dat je ongeveer een seconde je verbinding kwijt bent, maar dat vonden we te overzien.
De paar nadelen die we tegen zijn gekomen maken voor ons niet echt uit, maar zijn handig om van te voren te weten. Voor onze situatie is deze set een prima oplossing.

Heb jij ook een ASUS ZenWiFi AX Mini (XD4) Duo Pack Zwart?

200Gbit/s glasvezel is wel héél snel, weet je dat zeker? ;)
Dat zou helemaal overkill zijn inderdaad :P Aangepast, thanks!

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.