Sony Xperia 5 II Zwart Review

Romeo89 9 juni 2021, laatste update op 16 november 2021, 230 views Product gekocht

Sony Xperia 5 II Zwart

Snelle toestel met een mooie 21:9 120hz oled scherm.

Pluspunten

• Erg snel
  • Mooie design
  • 120hz scherm
  • Front facing stereo speakers
  • 3.5mm headphone jack

Minpunten

• Zonder case schuift het toestel zelf op rechte oppervlaktes
  • Helderheid zou wat hoger mogen
  • Side sense sensoren niet aanwezig

Ik was aan het wachten op een 2021 flagship zonder noemenswaardige problemen maar helaas was er geen aanwezig (rond 20 maart 2021) dus keek ik naar de flagships van 2020.
En na mijn goede ervaring met de 10 ii dacht ik waarom niet de 1/5 ii.
De 5ii was (als ik het me goed herinner) iets van €300,- goedkoper met abonnement dan de 1 ii en je kreeg er de wf1000xm3 tws oortjes bij dus de keuze was al snel gemaakt.

Het design is erg mooi.
Lijkt veel op de 10ii maar voelt veel meer premium aan door de metalen frame.
Je hebt een camera toets en een google assistent toets waar ik erg blij mee ben.

Het toestel is glad en schuift langzaam weg als je geen hoesje hebt.
Wat mij betreft is het amper een probleem omdat ik altijd een case gebruik maar als je dat niet doet is het zeker een probleem.

Er ontbreekt helaas de side sense sensoren aan de randen van het frame dus helaas alleen met de onscreen variant.

De camera is stukken beter dan de 10 ii.
Zelf maak ik niet erg veel foto's maar als ik snel iets wil vastleggen dan is het meestal wel meteen goed.
Ik gebruik de standaard app het meest moet nog wat meer spelen met de camera pro app maar heb al een aantal mooie foto's ermee geschoten.
De pro app is zeker beter dan de standaard app maar voor mij is de standaard app zeker meer dan zat.

De stereo speakers zijn goed zeker als je dolby atmos aan zet.
Als je video's kijkt zit je er beter in doordat ze naar voren gericht zijn.
Maar als je muziek wilt laten horen heb je betere toestellen.
De dynamische trilling is leuk bij films als je headphones gebruikt maar de Xperia 1 en 1 ii hebben een betere vibratie motor waardoor het net wat fijner is om een film te kijken.
Bij Spotify etc. lijkt het alsof de toestel lage tonen heeft terwijl de speakers niet veel bass hebben.(zeker niet in verhouding tot de grotere toestellen)

Het display zelf is ook van goede kwaliteit.
1080p is meer dan zat
Verschilt niet veel qua met het display van de 10 ii.
Wel anders gekalibreerd maar dat zegt wat mij betreft meer over hoe goed het scherm van de 10ii is.

Dit scherm is wel 120hz en je merkt het verschil zeker wel.
Alles voelt heel erg vloeiend aan.
Ik gebruik regelmatig nog toestellen met 60hz schermen en moet zeggen dat het voor mij geen beslissende factor zou zijn aangezien het geen verschil maakt met multi media.
Bij het navigeren door de menu's en het browsen op het net merk je het wel.

De helderheid is niet erg hoog en dat merk je als de zon direct op het scherm schijnt.
Je zult dan de helderheid echt op automatisch moeten zetten anders is het erg moeilijk om iets te zien.

Dit is echt een multimedia toestel dat is te merken aan de 21:9 oled scherm, front facing stereo speakers en het geluidskwaliteit via de headphone jack is ook redelijk goed. (Denk dat alleen de latere lg v modellen het beter doen)
Gebruik nog steeds m'n mdr-1a headphones van 5-6 jaar geleden.

Gamen gaat ook erg goed op dit toestel.
Ik speel cod erop en dat gaat zonder enige vorm van lag.(zolang je internetverbinding goed is)
De bezels zijn daarbij ook prettig.(naar mijn mening mogen de bezels zeker nog een stuk groter)

Software is hetzelfde als bij de 10ii.
Erg stabiel en bij de 5ii gaat het allemaal een stuk sneller.
De 10ii was ook wel snel maar grotere apps openen als games duurt toch een stuk langer.

De batterij gaat echt lang mee.
Makkelijk 2 dagen bij normaal gebruik.
Op 120hz is de 2de dag net te halen.

Maar mijn mening was dit toestel zeker wel de adviesprijs waard als je veel games speelt of een compacte high end telefoon wilt.
Ik heb het toestel met abonnement voor €342,- (over een jaar verspreid) "gekocht".
En voor deze prijs is er denk ik niet iets beters te krijgen zelfs niet bij de Chinese fabrikanten.

Update 16 November 2021

Toestel is nog steeds extern snel maar 128gb blijkt wat aan de lage kant te zijn voor mij.
De xperia 5iii was daarom geen optie.

Er is een probleem opgedoken met het scherm.
Als ik de 120hz aanzet en de helderheid laag staat is er een groene tint waardoor het niet fijn kijken is op het scherm.
Ik heb het nu al een paar weken uit staan.

Ik heb de Xperia pro-i besteld zou 2 weken duren voordat die aan zou komen.
Als die binnen is zal ik deze 5ii opsturen.

De fold 3 blijft ook mijn aandacht trekken
(het plastic gevoel van de grote scherm houdt me elke keer tegen om de knoop door te hakken) wellicht dat ik m'n 2de abonnement daarmee verleng of dat ik nog even wacht op de 2022 toestellen

Heb jij ook een Sony Xperia 5 II Zwart?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.