LG UltraGear 27GP850-B Zwart

€ 316,80
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • Nano IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 27GP850-B Zwart Review

lolletje08Testpanel 8 juni 2021, laatste update op 8 juni 2021, 1.908 views Testpanel

LG UltraGear 27GP850-B Zwart

Na het vinden van de juiste kleurinstelling is het scherm prettig in gebruik. Hij is wel erg diep (30 cm) en de kabels zijn met 1,5 meter niet ideaal. Er zitten een hoop features op, dus als jij (de gamer) deze gebruikt is hij zijn geld waard.

Pluspunten

• Makkelijk in elkaar te zetten
  • Displayport en HDMI kabel meegeleverd
  • Staat stevig op zijn voet
  • OSD geeft veel extra informatie
  • USB-hub blijft actief als het scherm volledig is uitgeschakeld

Minpunten

• Meegeleverde kabels relatief kort, vooral de 1.5m powerkabel
  • Bij het uitschakelen van het scherm wordt het ontkoppeld
  • OSD niet altijd intuïtief
  • Voet erg diep (30 cm)

Dankzij het Tweakers testpaneel mocht ik dit scherm testen, daarbij hoort uiteraard een uitgebreid review. Dus met trots presenteer ik mijn eerste uitgebreide review op Tweakers.net!

Om te beginnen

Ik kan natuurlijk meteen alle mijn bevindingen van het scherm benoemen, maar liever vertel ik eerst even wat mijn setup is en wat ik er normaal gesproken mee doe. Dan hebben jullie een meteen een beeld van wat mijn referentie is, en hoeveel waarde jullie aan mijn subjectieve beoordeling kunnen geven.

Mijn standaard setup
Mijn PC staat op mijn slaapkamer op een zit-sta bureau waarvan het blad 80 bij 160 cm is. Normaal gesproken maak ik gebruik van 5x 15,6 inch glanzende laptop panelen (N156HCE-EN1, glanzend omdat de beschermfolie er nog steeds op zit) in portrait modus voor een ultra-wide ervaring. Dit wordt aangestuurd door een R9 3900X, 2x MSI 1080TI en 64GB ram (Inventaris -> "Main Rig" voor meer details). Met aan de rechter kant van het bureau mijn ramen die op het noorden zijn gericht.

Ter vergelijking mijn standaard setup en het LG-paneel:

Mijn gebruikssituatie
Ik gebruik mijn PC voor veel verschillende dingen maar voornamelijk voor gamen. Daarnaast kijk ik regelmatig films, wordt er vaak geprogrammeerd en zo af en toe doe ik wat video bewerking. De games die ik speel hebben (in mijn optiek) weinig baat bij een hoge FPS, tevens kan mijn normale setup niet hoger dan 60 FPS. Het gaat om games als; World of Warships, Need for Speed Rivals en Most Wanted (2012), Factorio, Cities Skylines en incidenteel League of Legends.

De verpakking en inhoud

Het scherm is netjes verpakt in een grote en kleurrijke doos. Als eerste word je gegroet door 4 kabels (HDMI, DisplayPort, USB en voeding van elk 1,5 meter lang), de twee onderdelen voor de voet en wat boekjes met specificaties, testbewijzen en nog een onverpakte CD. Werkelijk waar een CD !?! Ik heb zojuist de CD/DVD-speler verwijderd uit mijn pc. Er staan maar een paar documenten op de CD en de eerste krassen waren al zichtbaar, al was dat geen probleem voor de toen nog niet verwijderde CD/DVD-speler. Een blaadje met QR-code naar de website van LG was veel handiger geweest. (Wel een blad vol QR-codes voor fabrieksdoeleinden?). Zodra je dit eruit hebt kom je bij het scherm zelf uit. Wat ook goed verpakt is en makkelijk uit de doos te halen is. In Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving vertel ik wat over het in elkaar zetten van het scherm.

Toelichting criteria

Algemene beoordeling
Om maar meteen met de deur in huis te vallen, dit scherm is het voor mij niet. Dat heeft vooral te maken omdat er best veel "net nietjes" tussen zitten, maar ook features die ik gewoon absoluut niet merk of gebruik. Dan is de meerprijs het niet waard. Op het moment van schrijven is het scherm 479, en dat is dan ook gewoon echt te veel voor mij.
Featureset
Dit scherm kan op 165 Hz draaien, maar met OC kan je zelfs 180 Hz. Wel onder de voorwaarde dat je op windows zit, op ubuntu kwam ik niet hoger dan 60 Hz, maar mogelijk is dat een driver probleem aan mijn kant. Ik heb ubuntu 20.04 immer maar kort gebruikt. Als je HDR aan zet dan moet je wel een aantal "Game Modes" missen, waaronder mijn favoriet de sRGB. Daarover meer bij Kleurweergave. Tevens heeft dit scherm ook een reactietijd van 1 ms, 16:9 verhouding en een matt scherm.

Het enige moment dat ik ervoer dat de 165 Hz of zelfs de 180 Hz effect has was tijdens league of legends. Dan merk je dat snel bewegende items toch net iets mooier bewegen, maar dan moet ik niet midden in een gevecht zitten want dan merk ik het niet meer. Ik moet er echt bewust voor op de details gaan letten.

Het scherm kan in hoogte versteld worden, vanaf het bureau tot aan de bovenkant gemeten is de laagste stand 47,5 cm en in de hoogste 58,5 cm. Mocht je willen kan het scherm ook gedraaid worden, een heel klein beetje links om en iets meer dan 90 graden rechts om. Het is alleen niet duidelijk te merken wanneer je precies horizontaal of verticaal bent. Dus als je gaat draaien kan je er beter een waterpas erbij pakken. Ook kan het scherm naar boven en beneden gekanteld worden, hiervan lijkt de hoek naar beide kanten even groot en is denk ik in de meeste situaties meer dan voldoende.

Op de achterkant zit een USB hub met 2x een USB 3.2 poort, type A. Op je PC ben je ook een USB A poort nodig wil je deze HUB kunnen gebruiken. Plus-punt als de monitor uit staat, zowel standby als uit via de aan-uit knop blijven de USB poorten werken. Daarnaast zit er twee keer HDMI 2.0b op en een keer DisplayPort 1.4. In het OSD kan de versie ook aangepast worden naar 1.2. Er is ook een HDMI Compatibility Mode, maar ik weet niet hoe ik die kan activeren. Voor degene die meerdere apparaten aan het scherm koppelen, er is een mogelijkheid om automatisch te switchen tussen verschillende inputs.
Kleurweergave
Om te beginnen komt het scherm met een aantal "Game Modes", hierbij wordt ook de kleurweergave sterk aangepast. Omdat het in totaal over 8 verschillende modes gaat, hieronder een prachtige tabel met toelichting over de kleuren. Ook worden er een aantal andere dingen aangepast, maar omdat ik de effecten ervan nauwelijks merk -en ik überhaupt niet weet welke er aangepast worden- zal ik de meeste hier ook niet benoemen.

Gamer 1

De kleurweergave van Gamer 1 is op zich niet onaardig, maar voor mijn gevoel zit er iets te veel blauw in, dat is iets waar ik absoluut niet van hou. De responstijd wordt hier op "Faster" gezet, maar ik heb geen idee wat de responstijd in ms nu is geworden.

Gamer 2

Gamer 2 is nog iets blauwer dan Gamer 1 en de responstijd is nu "Fast"

FPS

Qua kleur zit FPS tussen Gamer 1 en Gamer 2 in, maar wel iets meer naar Gamer 2. Dus nog wel steeds een blauwtint. Ook hier is de responstijd "Fast". Tevens zijn er een aantal opties in "Picture Adjust" nu niet meer toegankelijk waaronder "Sharpness", "Gamma" en " Color temp".

RTS

Qua kleur zit deze modus best dicht bij Gamer 1, de responstijd is nu "Fast". Net zoals bij FPS kunnen er een aantal opties in "Picture adjust" nu niet meer gewijzigd worden.

Vivid

Vivid is op de stukken die ik kan zien hetzelfde als FPS, met tevens dezelfde opties toegankelijk in "Picture Adjust".

Reader

De kleuren bij "Reader" zijn erg zacht en de responstijd is nu "normal". Ook hier zijn weer weinig opties toegankelijk onder "Picture Adjust". - Deze modus kan niet gebruikt worden met HDR actief in windows -

HDR Effect

Dit is voor mij een van de slechtste standen. Het is erg blauw maar tevens lijkt het ook nog enig zins dof. Net zoals bij de voorgaande modes is er weinig mogelijk onder "Picture Adjust". - Deze modus kan niet gebruikt worden met HDR actief in windows -

sRGB

Dit is snel mijn favoriete stand geworden. Ondanks dat de kleur nagenoeg hetzelfde is als van de "Reader" (en de responstijd nu "Fast" is) heeft hij toch mijn voorkeur gekregen. Ik denk dat het was omdat ik deze stand mij groette met een vriendelijkere helderheid, ondanks dat dit ook overal aangepast kon worden. - Deze modus kan niet gebruikt worden met HDR actief in windows -

Mocht je graag willen schakelen tussen de modes, de helderheid voor iedere mode wordt opgeslagen, dus al je terug keert heb je precies dezelfde helderheid. Ik kan mij voorstellen dat dit ideaal kan zijn voor bijvoorbeeld mensen die gamen maar ook grafisch werk doen.

Over HDR inschakelen in windows kan ik niet veel zeggen. In eerste instantie was ik hier negatief over, maar helaas moest ik mijn windows opnieuw installeren, en nu komen geen van deze problemen terug. En opnieuw testen gaat niet echt. Iets met een deadline :P.

In deze video van 1 minuut doe ik een poging met mijn mobiel de verschillende modes vast te leggen qua kleur. Of dit nou zo goed is gelukt als dat ik dacht? Nee, absoluut niet, maar dat weerhoud mij er niet van dit alsnog met jullie te delen!
Contrast en helderheid
Naar het contrast heb ik eigenlijk weinig gekeken. In alle jaren dat ik een scherm gebruik heb deze waarde zeer zelden aangepast. Om hier dan iets over te zeggen vind ik niet geheel terecht.

De helderheid heeft een best groot bereik. Overdag zet ik het scherm vaan op 100% helderheid, en s' avonds zet ik het terug naar 10% of soms zelfs nog lager. Dit gaat best makkelijk omdat er een sneltoets voor zit in het scherm. De knop naar je toe trekken of van je af duwen roept het snelmenu op. Klein minpuntje als je hierin zit, de knop naar je toe trekken is de helderheid omlaag doen en van je af is de helderheid omhoog doen. Op zich niks mis mee behalve dat er links en recht een icoontje staat voor omhoog en omlaag en ik dus ook best vaak geneigd ben de knop naar links te duwen voor omlaag en rechts voor omhoog.
Ghosting en Pixeldefecten
Ik heb geen ghosting of pixeldefecten waargenomen in de twee weken dat ik dit scherm heb mogen gebruiken.
Tijdens het schrijven van dit review was ik nog wat aan het spelen met de instellingen, en eens raden wat er gebeurd. Precies, 180 Hz met HDR aan in windows zie ik wel ghosting tijdens het scrollen. Des te lager de refresh-rate des te erger de ghosting wordt. Van wiens kant het komt dat HDR vervelend is weet ik niet, maar het is dus echt geen aanrader HDR aan te zetten.
Bouwkwaliteit, afwerking en vormgeving
Het scherm is goed en stevig gebouwd. In de doos zit het scherm en de voet in twee stukken. Met twee schroeven kan je de gehele voet in elkaar zetten, hiervoor is geen schroevendraaier nodig! Vervolgens klik je het scherm vast aan de voet en is het scherm klaar voor gebruik. Het geheel is stevig gebouwd. Met mijn zit-sta bureau merk ik weinig van het wiebelen van het scherm, en het wiebelt ook niet lang na. Het draaien en kantelen gaat redelijk zwaar, maar is goed te doen. Het omhoog en omlaag stellen is zelfs goed met 1 vinger te doen, aan de andere kant wel weer zwaar genoeg dat het scherm niet omhoog gaat als je de menu-knop onderop indrukt.

De voet heeft een best grote V, maar deze komt niet al te ver onder het scherm uit. Het grootste nadeel van de voet is dat hij meteen enorm diep is. De totale voet is ongeveer 30 cm diep. Op een 80 cm diep bureau word er dan ook meteen veel ruimte ingenomen. Daarnaast komt het scherm voor het mooie ook net iets te dicht bij. Ik betrap mijzelf er redelijk vaak op dat ik mijn hoofd meer moet bewegen dan dat ik wenselijk vind om iets in de hoeken te bekijken.

De bezels zijn prima vormgegeven, aan de onderkant iets groter dan de andere kanten, maar omdat ook de knop onderop zit is dit niet erg. Ondanks dat er een rood accent achter op zit (die ik toch niet zie vanaf de voorkant :P) is dit niet schreeuwerig als ik er bewust naar kijk.

Wat ik wel een tegenvaller vind is de voeding. Ondanks dat hij niet erg groot is, en prima in de meeste stopcontacten past vind ik het wel jammer dat het geen standaard C13 stekker is. De ruimte is ervoor (alle stekkers in het scherm staan recht naar achteren) en de voeding is gemaakt voor 110-230V 50-60Hz. Nu moest ik extra onhandig klooien met een verlengsnoer i.p.v. een extra lange kabel pakken.
prijs
Zoals ik dit scherm nu gebruik, en merk wat er wel en niet mogelijk is, vind ik de prijs toch best stevig. HDR werkt matig tot slecht (in mijn gebruikssituatie in ieder geval), het scherm is erg diep, de kabels zijn niet helemaal ideaal qua lengte en de hoge refresh-rate gebruik ik niet. De bouwkwaliteit is daarentegen wel erg goed en als je eenmaal de goede kleurinstellingen hebt gevonden (duurde bijna een week totdat ik daar achter was) is het een goed scherm. Zelf zou ik het niet betalen, maar zoals ik al zei, een aantal features gebruik ik gewoon niet.

OSD/knop

Het OSD is duidelijk en je komt best snel waar je wil zijn, de namen zijn ook best duidelijk. Er wordt ook snel aangegeven welke opties actief zijn:

Wat wel jammer is, in het begin had ik HDR aanstaan en wist ik dus niet dat de modes HDR effect en sRGB bestonden. Als een optie niet toegankelijk is dan kan je er ook niet naartoe scrollen (in dit geval scrollen naar "de volgende pagina"), ondanks dat er een scrollbar staat. Ik dacht al dat ik een bug had gevonden, maar nee, HDR stond aan.

Zodra je het scherm inschakelt (dus niet uit slaapstand haalt) krijg je altijd voor een paar seconden een informatie paneel te zien. Wat hiervan de toegevoegde waarde is weet ik nog niet en hij is wel enig zins storend. Als je wil kan je aanzetten dat het scherm een kort toontje laat horen dat hij aan staat.

Daarnaast als je het scherm uit slaapstand haalt, of bijvoorbeeld HDR in- of uitschakelt dan krijg je in je rechter bovenhoek ook een popup te zien. Niet heel erg fijn, zeker omdat de titelbalk knoppen verdwijnen bij een venster in volledig scherm.

Ondanks dat het niet veel met het OSD te maken heeft vertel ik dit wel hier. Indien je het scherm uitschakelt detecteert mijn PC ook meteen dat het scherm ontkoppeld is. En met twee schermen is dat wel onhandig. Alles springt dan over naar mijn tweede scherm (wat zich niet ontkoppeld als je het uitschakelt) en zodra ik het LG scherm weer aan zet springen alle vensters naar dit scherm toe.. Beetje onhandig voor multi-monitor gebruik.

De knop onderop het scherm wil niet altijd even lekker reageren. Zeker nu dat ik mijn weg weet in het menu klik ik soms te snel voor het scherm, hierdoor wordt de klik niet altijd geregistreerd. Wat ik wel grappig vind is dat je kan kiezen om de led in de knop aan of uit te zetten. Mocht je hem aanzetten dan geeft hij een klein beetje rood licht. Iets wat je eigenlijk zelden ziet op je bureau, maar toch.

Nog wat technische dingetjes

g-sync vs v-sync
Wat mij nog niet bekend was, maar blijkbaar wel zo schijnt te zijn. Is dat je g-sync en v-sync niet tegelijkertijd moet gebruiken. Doe je dit wel dan worden de frametimes een paar miliseconden hoger. Ik heb hier helaas geen screenshots van, bewijs heb ik dus helaas niet. Ik kan wel het volgende hier nog over zeggen. Ik heb voornamelijk naar de frametimes gekeken tijdens het spelen van League of Legends. Het beste is om g-sync aan te zetten en de FPS op 144 Hz te zetten. Hoger kan wel in league of legends, maar dat is meer dan dat het scherm aankan. In de genoemde situatie haal je de laagste en meest stabiele frametimes. Ieder andere vaste refreshrate houd de frametimes stabiel. G-sync samen met v-sync zorgt voor instabiele frametimes waarvan de pieken op kunnen lopen tot 10 ms.
Wat raar gedrag
Wat hier gebeurde weet ik niet. Maar nadat ik het scherm aanzette aan het einde van de proefperiode deed de rechter kant van het scherm het even niet. Na het scherm opnieuw aan te zetten werkte het weer naar behoren. Moet dit een voorbode zijn van iets voor dit scherm of...?

Mocht je PC een keer besluiten niet de juiste resolutie uit te sturen krijg je de volgende melding:
Stroomverbruik
Zoals ik nu dit review zit te typen met een helderheid van 13% in de sRGB modus met 180 Hz heeft het scherm een verbruik van zo'n 17 watt. Wanneer de helderheid naar 100% gaat dan is het verbruik zo'n 30 watt. Alleen vlak na het inschakelen heb ik echt de 50 watt gezien. Tijdens het draaien van een 3D mark benchmark, waarbij de FPS oploopt tot 180 Hz (sRGB, 100% helderheid) is het verbruik rond de 45 watt.
FPS counter
Het scherm heeft ook de mogelijkheid om een FPS counter aan te zetten. Alleen ik weet niet hoe betrouwbaar deze is. In sommige games staat hij vast op 165/180 Hz, terwijl het spel maar op 85 fps draait. Op andere momenten varieert de counter mee, maar komt hij niet overeen met wat het spel vermeld. Soms is het een verschil van een paar frames, maar ik heb ook verschillen van 20+ frames gezien tussen het spel of rivatuner.
Scherm stopt met werken?
Natuurlijk tijdens het testen ga je zoveel mogelijk opties af en pas je deze aan. Al is het maar om te proberen of je direct een verschil kan zien. Doe je dit te vaak met de optie "Adaptive-Sync" (g-sync/free-sync) dan kan het nog wel eens gebeuren dat je geen beeld krijgt. Tenminste dat had ik met mijn oude windows installatie. Het enige wat ik toen nog kon doen was mijn PC geforceerd afsluiten (auch).

Dit scherm heeft een aantal features waar je echt gebruik van moet maken, of van houdt (zoals de blauwtinten). Mocht dat zo zijn dan kan het zomaar een ideaal scherm zijn. Maar zoals ik er gebruik van maak, zoals mijn standaard setup is. Nee, niks voor mij. Des ondanks is het wel een leuke ervaring geweest om een keer met een aantal van de features te mogen spelen in plaats van alleen er regelmatig wat over te horen, zien of lezen.

Heb jij ook een LG UltraGear 27GP850-B Zwart?

Vraag & Aanbod

Prima review voor een eerste uitgebreide review. Echter blijkbaar is het scherm niet iets wat voor jou past, de review krijgt daardoor een wat negatief tintje. Het scherm is meer bedoeld voor de FPS gamer, die waarde hecht aan beeldkwaliteit en eventueel wat beeldbewerking etc doet.

Ik heb het vorige type en vind het een geweldig scherm. Ik vind het zeer fijn dat er een losse adapter bij zit. Mocht hij ooit kapot gaan dan hoeft alleen een adapter vervangen te worden. Je kunt trouwens van LG software installeren voor deze monitor waarmee je vanuit Windows hem aan kan sturen. Zo kun je games detecteren en automatisch jouw gewenste profiel instellen. Ondanks dat de bediening best ok is op het scherm vind ik het zelf irritant om steeds maar de instellingen aan te moeten passen.
Prima review voor een eerste uitgebreide review.
Dank je!
Daar ben ik mij ook zeker van bewust dat het review een negatief tintje heeft. Helaas was de eerste kennismaking met het scherm een klein beetje een tegenvaller. En omdat de extra's geen toegevoegde waarde zijn voor mij was het lastig mijn mening echt een positieve draai te geven. Gelukkig werd mijn mening wel iets neutraler, in de eerste week was hij erg negatief (vooral omdat ik de kleur niet goed kreeg).
Dat is inderdaad wel een voordeel van een externe adapter, hij kan makkelijker vervangen worden.
Zo jammer dat ik dit niet wist, dit had ik graag willen uitproberen! Voor World of Warships is HDR-effect namelijk best mooi, maar dat was maar een van de weinige situaties, verder vind ik sRGB vaak mooier. De applicatie zou dan ideaal zijn geweest.
Ja ze adverteren niet bepaald met de software ik weet ook niet waarom, ook geen review die dat behandelde. Mijn inziens een gigantische meerwaarde. Ook al bedient dit scherm best redelijk, mijn AOC hiervoor was eeecht een drama.

Bedankt voor je reactie :)
Wat heb je allemaal moeten uithalen om de kleuren goed te krijgen dan? Kan je misschien wat instellingen delen ajb? Ik krijg hem vandaag bezorgd;) Bedankt voor de review ook.
Ik hoop dat je ondertussen de instellingen hebt gevonden die je zocht en dat je het scherm nu al een tijdje met veel plezier gebruikt!

Helaas weet ik zelf nog maar vrij weinig van de instellingen die ik gebruikt heb. sRGB met fastest response en op 120Hz was voor mij voldoende. Ik had nog wat meer met de kleuren/helderheid gedaan, maar die instellingen weet ik echt niet en heb ik ook niet gedocumenteerd.
Monitor is nu nieuw 350,- met korting …is dat het waard voor vervanging Asus PG279Q ?
Zelf ook een GP850 aangeschaft + bureau standaard. Heb ineens véél meer ruimte. ;)

Ik kom van een AOC 27" 60hz IPS scherm uit 2018? Iig zonde van het geld. Mijn Dell Ultrasharp uit 2012 bevatte een beter IPS scherm.

Dit LG scherm heeft mij weggeblazen wat betreft het beeld. Dat HDR karig is wist ik vooraf mis daar niets aan. Ben zelf zeer tevreden.