LG UltraGear 27GP850-B Zwart

€ 335,-
Specificaties 27" • 2560x1440 (Quad HD) • 165Hz • Nano IPS • 1ms - Bekijk alle specificaties

LG UltraGear 27GP850-B Zwart Review

staringggTestpanel 7 juni 2021, laatste update op 7 juni 2021, 710 views Testpanel

LG UltraGear 27GP850-B Zwart

Top product door de verversingsnelheid van 165Hz en reactiesnelheid van 1ms. Uiterlijk is wel gericht op gamers, maar van de voorzijde valt dat minder op. Handig instelbare voet en mooi scherm maken dit tot een fijne monitor.

Pluspunten

• Verversingsnelheid van 165Hz
  • Reactiesnelheid van 1ms
  • Helderheid scherm kan heel hoog en laag

Minpunten

• Achterzijde is schreeuwerig
  • Blijft 'lang' wiebelen op instabiel bureau

Na het aanmelden voor het maken van een review, een testexemplaar toegestuurd gekregen van uit Tweakers/LG. Deze monitor mocht ik 2 weken lang testen en hierover een review schrijven. Na het schrijven hierover wordt deze monitor weer retour gestuurd (Spoiler alert: Helaas).

Deze monitor is getest in combinatie met een ‘AMD’ pc:
• Processor: AMD Ryzen5 3600 (6-core)
• Videokaart: AMD Radeon RX 5700 XT
• 2x 8GB 3200MHz DDR4 geheugen

Mijn huidige scherm wordt in deze review ter vergelijk gebruikt, dat is de Philips 276E8VJB. Deze monitor heeft een 4K resolutie, een lagere verversingssnelheid (60Hz) en eenzelfde beeldverhouding.

Featureset
De 27” monitor van de meeste technische hoogstandjes voorzien. In de basis springen de 165Hz verversingssnelheid en de 1ms reactietijd in het oog. Het scherm heeft verder 16:9 beeldschermverhouding en een matte coating.

Qua aansluitingen tellen we drie Video-in poorten, één enkele DisplayPort (1.2) en twee stuks HDMI (2.0) aansluiten. Tevens zijn er 2 USB 3.2 (type A, Gen1, 5Gb/s) poorten achter op het scherm aanwezig (en natuurlijk één USB ingang type B om de USB-hub van de data voorzien). Als laatste is er ook een 3,5mm uitgang aanwezig voor audio.

Wat zit er in de doos
• De monitor met separaat de voet
• Voedingsadapter
• HDMI kabel
• DisplayPort kabel
• USB 3.2 - type A naar Type B kabel (Gen1, 5Gb/s)
• DVD met handleiding
• Papieren handleiding

Beeldkwaliteit
Voor deze test heb ik, als amateur, gekeken naar het scherm. Toch worden er zonder getraind oog toch nog verschillen gezien in vergelijk tot mijn huidige Philips beeldscherm. Dit verschilt komt niet alleen naar voren tijdens het gamen (voor namelijk grand strategy games) maar ook tijdens alledaagse werkzaamheden en browsen. Het eerste wat mij opviel bij het gebruik van deze LG monitor, is het scrollen over websites. Veel directer dan bij de Philips monitor, of het ligt aan het verschil in beeldverversing (60Hz vs. 165Hz) of aan de reactiesnelheid (5ms vs. 1ms) durf ik niet te zeggen: Maar prettig is het wel. Deze monitor geeft het idee dat mijn PC sneller is dan dat deze voorheen was.

Voor kleurweergave, contrast en helderheid zijn een aantal standaard modi waaruit je kan kiezen en daarnaast je eigen voorkeuren naar eigen wens kan instellen. Van blauw- tot roodtinten en keuze in het rgb spectrum om bepaalde kleuren ‘harden’ en ‘zachter’ te zetten.
De helderheid van het scherm kan erg hoog ingesteld worden. Zonder een zonnebril kan ik het scherm niet recht aankijken als de helderheid op 100% staat. Overdag zit ik op de 40% helderheid en ’s avonds wil ik nog wel eens zakken tot 10%, maar kan nog donkerder.

Bouwkwaliteit en vormgeving
Het beeldscherm en voet zien er prima uit aan de voorkant. De achterkant van de monitor is mij iets te schreeuwerig. Met de achterzijde gaan ze voor de game fibe. Maar als de achterzijde naar een muur o.i.d. gericht is valt het wel mee.

Aan de bijgeleverde voet kan deze UltraGear monitor in de gewenste hoek, hoogten en oriëntatie (verticaal/horizontaal) worden geplaatst. Het omhoog en omlaag bewegen gaat relatief soepel, maar zal niet te snel naar beneden zakken als je met een doekje over de bovenkant van je monitor gaat. Toch is het geheel een klein beetje wiebelig. Dus als je een bureau hebt dat al niet zo stabiel staat, zal de monitor waarschijnlijk na trillen bij 'stevig' typen. Maar met een stevig bureau zal je hier vermoedelijk geen last van hebben.

De prijs op het moment van schrijven is €479,- het bedrag waarvoor de monitor weg gaat. Voor een Quad HD scherm met een verversingsnelheid van 165Hz en reactiesnelheid van 1ms zijn er op dit moment enkele goedkopere opties. Maar aangezien het scherm echt net is vrijgegeven zullen de prijzen nog wel dalen, zeker na enkele maanden. Toch lijk je wel een kleine plus te betalen voor de ‘game’ eigenschappen en uiterlijk. Dat is natuurlijk ook een kwestie van smaak of je dat er voor over hebt.

Ik kom van een 60Hz 4K monitor af met dezelfde schermdiagonaal. Voor thuiswerken in documenten en splitscreen werken heeft een 4K scherm nog steeds mijn voorkeur. Maar ik ben met deze LG UltraGear monitor toch ook wel gaan wennen aan het ultra soepel scrollen en het sneller reageren van het beeld. Mijn PC ervaring is door dit vlugge scherm beter geworden. Als je het niet kent, kan je het ook niet missen… Helaas dat deze monitor terug moet, want de snelle eigenschappen van dit scherm ga ik missen.

Heb jij ook een LG UltraGear 27GP850-B Zwart?

Vraag & Aanbod