Philips 43PUS8535/12 Zilver

€ 422,-
Specificaties 43" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 60Hz - Bekijk alle specificaties

Philips 43PUS8535/12 Zilver Review

Fordox 7 juni 2021, 485 views Product gekocht

Philips 43PUS8535/12 Zilver

Een TV met een hele grote featureset en daarbij ook nog heel mooi beeld, voor best een zacht prijsje. Picture processing, waar ik normaal een hekel aan heb, voelt daadwerkelijk als een toevoeging. De instellingen/software hebben wel een paar rare quirks.

Pluspunten

• Dolby Vision/HDR10+
  • Ambilight
  • Fysiek toetsenbord op afstandsbediening
  • Upscaling van HDR en UHD
  • Android TV en apps
  • Backlit LED

Minpunten

• Rare software keuzes
  • Interne chromecast nog niet werkend gekregen

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Disclaimer: Dit is geen volle review, maar meer een 'first impression' en wat hekelpuntjes waar Phillips iets meer over mocht nadenken. Mijn achtergrond is die van een hardware engineer die veel interesse heeft in consumentenhardware, voornamelijk op het gebied van PC's en bijbehorende monitoren. Dit is mijn eerste smart-TV.

Laat ik maar beginnen met de hekelpuntjes.
Cons
Naamgeving
Het heeft mij even gekost om te kijken wat het verschil was tussen de 8505, 8535 en 8545. De 8505 is het basismodel, de 8535 heeft een afstandsbediening met toetsenbord en de 8545 heeft een chromen ipv zilveren voet. Verder zijn de tv's hetzelfde.
Omdat ik een hekel heb aan 300x klikken voor een letter op een onscreen toetsenbord, ging ik voor de 8535.

Afstandsbediening
Bij het instellen van de televisie moest ik een lang wachtwoord invoeren voor mijn Netflix. Wanneer ik het toetsenbord op mn afstandsbediening gebruikte, hield hij er na 16 karakters er mee op en gaf hij aan dat het wachtwoord fout was, alsof ik op 'enter' heb gedrukt. Gelukkig kon het wel met het schermtoetsenbord, maar toch een aparte bug.

Ook registreert de afstandsbediening niet hele snelle clicks achter elkaar. Je moet hem met rust bedienen. Fysiek is de afstandsbediening wel helemaal prima, maar snap ik niet waarom je een netflix en 30 andere vreemde videostreaming knoppen erop hebt, wanneer je met android tv makkelijk heen en weer kan wisselen van apps.

3,5mm headphone poort
Het headphone volume wordt niet geregeld door de afstandsbediening. Deze kan wel worden afgesteld in het menu, maar dus niet via de volume knoppen op de afstandsbediening. Vrij irritant wanneer er een luide scene in een film wordt afgespeeld en je niet snel kan grijpen naar de volumeknoppen op je afstandsbediening. Helaas heeft de televisie ook geen RCA aansluiting waar je je 3,5mm op aan kan sluiten met een ander kabeltje.
Met optisch/HDMI zal je dit probleem niet hebben en er bestaan ook optisch naar RCA adapters, maar die moet je dan los aanschaffen.

Built-in chromecast
Deze heb ik nog niet werkend gekregen. Mijn netwerk ziet de chromecast wel, ook als ik de naam verander verandert deze mee, maar als ik wil koppelen geeft hij een foutmelding. Na online zoeken bleek het te liggen aan de firmware versie dat te fixen is met een app-update maar dat heeft het probleem niet verholpen.
Dit is een generiek probleem van de built-in chromecast, niet specifiek van deze televisie. Gelukkig is het pairen van standaard apps zoals Youtube, Spotify, Netflix en Twitch zeer gemakkelijk dus ik mis het niet heel erg.

(standaard) Beeld instellingen
Dit valt allemaal uit te zetten. Maar automatisch contrast is echt heel vervelend om naar te kijken. Je ondertiteling wisselt bijvoorbeeld van wit naar een licht-grijze kleur in een donkere scene.
Ook zijn heel veel functies een beetje cryptisch verwoord. Veel functies worden niet echt bij hun naam genoemd. Bijvoorbeeld; de 4K upscaling van lagere resolutie content. De functie in de Phillips tv heet dan simpelweg "Ultra HD" en dat kun je aan of uit zetten, wat eigenlijk meer wijst dat je geen gebruik wil maken van 4K in het algemeen, terwijl het alleen de upscaling-feature betreft.
Alle functionaliteit is wel aanwezig en aanpasbaar, maar het is even puzzelen.
Pro's
Ambilight
Ambilight is heerlijke sfeerverlichting en kan de TV groter laten lijken dan dat hij eigenlijk is. Een mooi voorbeeld van Ambilight is de scene van LotR waar Gandalf voor de Balrog staat. Het Ambilight geeft een zeer mooi diepgaand effect voor vuur.
Ik heb Ambilight niet op 100% intensiteit staan, want bij camerahoeken die vaak wisselen, zoals bij dialoog, kan het afleidend zijn. Maar op 50% geeft het je beeld extra 'oomph'. Hoe dichter de televisie bij de muur staat, de mooier, dus de tv moet wel wat verder achterop je TV meubel worden geplaatst voor een mooi ambilight effect.

Upscaling HDR en UHD
Picture processing van Phillips werkt heel goed. Voor SDR content kan de TV het upscalen naar HDR. Bij films, die normaal vaak geen HDR hebben, werkt dit effect zeer goed. Sommige films worden misschien wel een beetje uncanny valley omdat je alles gedetailleerder ziet. Maar desondanks is HDR goed uitgevoerd.
4K upscaling werkt ook goed. Je ziet natuurlijk niet native 4K als je 1080p erop zet, maar je hebt ook zeker niet het gevoel dat je 1080p content aan het kijken bent. Een leuke aangename feature dus :)

Dolby Vision/HDR10+
Er zit veel verschil tussen HDR en andere standaarden onderling. Hybrid Log Gamma en HDR10 zijn niet 'echte' technieken. Er wordt geen extra signaal mee gestuurd voor je video om het beel beter te maken. Het is meer een belofte dat je een bepaald contrastwaarde/helderheid haalt. Bij Dolby vision en HDR10+ krijg je daadwerkelijk mee informatie over het videosignaal, en maak je gebruik van 10 en 12-bit kleurdiepte. Dat is zeker wel een goede toevoeging. Veel shows op Netflix maken tegenwoordig ook gebruik van Dolby Vision.

Android TV
Ruime support voor veel apps en is (bijna) niet afhankelijk van je TV fabrikant. Ook is het niet sneaky met advertenties zoals Samsung dat soms doet. Koppelen van jouw accounts met bekende apps gaat ook gemakkelijk.

Algemene indruk
Het zilveren design kleurt mooi met ambilight en geeft een wat meer premium gevoel t.o.v. het standaard zwart van de meeste TV designs. Ook zijn de kijkhoeken helemaal prima en totaal geen deal-breaker (sommige reviews op andere sites klaagden over slechte kijkhoeken). De natuurlijke kleuren preset van de TV voelt ook natuurlijk aan zonder de saturatie helemaal op te schroeven. Backlit LED zorgt er ook voor dat je geen last hebt van backlight bleeding in bepaalde hoeken van het beeld.
Heel veel features en prachtig beeld voor een zachte prijs zonder concessies op kwaliteit. Ik kan iedereen dit model aanraden :) Al mag Phillips van mij wel een update uitbrengen die al mn hekelpuntjes oplossen.

Heb jij ook een Philips 43PUS8535/12 Zilver?