1 review

HP U27 4K Zilver, Zwart

€ 364,95
Specificaties 27" • 3840x2160 (4K) • 60Hz • IPS • 5ms - Bekijk alle specificaties

HP U27 4K Zilver, Zwart Review

Shandar04 7 juni 2021, laatste update op 7 juni 2021, 724 views Product gekregen

HP U27 4K Zilver, Zwart

Een monitor die verkocht word als 4K Wireless monitor waarvan Wireless voor geen meter werkt.

Pluspunten

• Mooi scherp beeld
  • IPS
  • In hoogte verstelbaar

Minpunten

• Draadloos verbinden waardeloos
  • Vertraging in beeld bij draadloos gebruik
  • Opstarten scherm duurt halve minuut
  • Scherm nog vrij laag in hoogste stand

Deze monitor van werk gekregen voor thuiswerken, mijn laptop heeft slechts 1 HDMI poort dus onze systeembeheerder kwam met deze monitor om toch met een 2e scherm te kunnen werken.

'Draadloze monitor' :
HP promoot deze monitor als de HP U27 4K Wireless monitor, dit laatste werkt echter niet al te best.

Verbinden gaat gemakkelijk via Windows key + K , Windows 10 Pro herkent de monitor zonder enige extra installatie. Na het verbinden krijg je een statusbalk bovenin, sommigen kunnen dit stortend vinden.
Na het verbinden met de monitor werkt deze in principe gewoon als een extra monitor alsof

Na het draadloos opzetten van de verbinding is het feest echter voorbij, er zit flinke vertraging in het beeld en bij bepaalde applicaties wil de muis nog wel eens verspringen (geen idee waarom).
Note: Ik heb dit getest op zowel 4K als 1080p om te kijken of het aan de resolutie lag, geen verschil.

Waardoor de beoordeling van slecht ipv voldoende is gesprongen is door de stabiliteit van de draadloze verbinding, het unique selling point van deze monitor werkt gewoon te slecht om bruikbaar te zijn.
Het beeld bevriest constant wat ervoor zorgt dat de Windows die je hier open had staan tijdelijk onbruikbaar zijn en niet meer verplaatst kunnen worden naar een ander scherm.
Dit is alleen op te lossen door de verbinding te verbreken en opnieuw te starten.

De freezes gebeuren willekeurig maar eerder elk kwartier dan na een paar uur.

Mijn conclusie is daarom: Zoek je een draadloze monitor, koop deze niet.

Update:
Na advies van musje83 de HP Quick pair software geïnstalleerd en de firmware ge-update, bevindingen:

Ik heb getest of het aan de resolutie kan liggen maar zelf met 1366x768 is er geen verschil, alleen de vertraging word iets minder maar nog steeds ver van vloeiend.

HP Support geeft aan dat je een i5 CPU (check), 8gb ram (check) en WiFi AC (check) moet hebben om de monitor te gebruiken. Er word echter niks gezegd over een bluetooth versie van het scherm of laptop, wellicht dat het scherm beter werkt met bluetooth 5.0, hier is echter niks over te vinden op de site van HP.

Conclusie na update: Nog steeds Wireless feuture = useless.

Heb jij ook een HP U27 4K Zilver, Zwart?

Het is niet helemaal duidelijk met welke laptop je de U27 gebruikt. Heb je al gekeken naar drivers/software van HP zelf? Heb je naar de Bluetooth-versies van beide apparaten gekeken?
HP Quick Pair bijvoorbeeld?

Ik zie ook reviews die juist beweren dat
there is absolutely no noticeable lag when using a mouse or keyboard.
Bij andere reviews lees ik weer dat het de eerste zoveel keer allemaal niet goed werkt, maar na een tijdje lijkt dat weer te verdwijnen. Misschien gewoon een weekje blijven proberen, inclusief bovenstaande software?
Ik gebruik een Dell Inspiron 15 7569 met bluetooth versie 4.0, welke het HP scherm heeft kan ik niet ontdekken. HP Quick pair heb ik geïnstalleerd, firmware van het scherm ge-update. Ben benieuwd of mijn ervaring verbeterd.
Ah, daar kan 'm de kneep zitten. BT 4.x heeft slechts de helft van de bandbreedte van BT 5.x, dus grote kans dat het nooit helemaal lekker zal werken. Dan zul je of je Wifi-kaartje moeten vervangen (hier zit je BT in), of een BT dongeltje kopen.
HP Support geeft aan dat je een i5 CPU (check), 8gb ram (check) en WiFi AC (check) moet hebben om de monitor te gebruiken. Er word echter niks gezegd over een bluetooth versie van het scherm of laptop.

Sinds ik nu de HP Quick pair software gebruik de firmware heb ge-update is het eigenlijk alleen maar slechter geworden. Het scherm koppelt automatisch aan als deze is opgestart maar disconnect nu elke 5 minuten. Soms reconnect te software, dan weet niet.

Ik update mijn review met de bevindingen maar mijn conclusie blijft ongewijzigd.