Gigabyte AORUS FV43U Zwart

€ 699,-
Specificaties 43" • 3840x2160 (4K) • 144Hz • VA • 1ms - Bekijk alle specificaties

Gigabyte AORUS FV43U Zwart Review

Badgeryayo 7 juni 2021, 1.023 views Product gekocht

Gigabyte AORUS FV43U Zwart

Zeer plezierig scherm om op te gamen. Aanrader voor wie groot wil, maar geen 48 inch. En wie geen zin heeft om op de 42 inch OLED te wachten of wie werkt in een zeer heldere ruimte.

Pluspunten

• HDR1000
  • Contrast
  • Formaat
  • HDMI 2.1

Minpunten

• Trage herkenning signaal
  • VA kijkhoeken van te dichtbij

Als OLED fanaat ben ik al tijden opzoek naar een waardig scherm voor op het bureau. De 48 inch modellen vind ik te groot groot voor gebruik tijdens kantooruren, ook vind ik de ABL agressief en zit ik in een heldere ruimte. Toen dit scherm op de radar kwam met hoog contrast en HDR1000 besloot ik de gok te wagen.

Kort samengevat is het een fantastisch scherm als je primaire activiteit gaming achter een bureau is. Voor office gebruik is het aan de grote kant en is de DPI niet optimaal afhankelijk van de afstand tot het scherm en wat je gewend bent (kom van 34 inch UW 1440p). Toch valt er goed op te werken en heb je een hoop ruimte beschikbaar.

Contrast en HDR zijn echt indrukwekkend, vooral voor een LCD. Met name voor gaming en FPS is dit echt top. Raad wel aan om het te combineren met een kaart die voor 4K gaming geschikt is, die pixeldichtheid zie je van zo dichtbij.

Grootste nadeel tot nu toe vind ik de langzame switching tussen signalen. En de kijkhoeken van van het VA paneel als je te dichtbij zit, dit is echter vooral storend bij desktop gebruik en tijdens gaming en films nauwelijks zichtbaar.

Al met al een zeer plezierig scherm om op te gamen. Aanrader voor wie groot wil, maar geen 48 inch. En wie geen zin heeft om op de 42 inch OLED te wachten of wie werkt in een zeer heldere ruimte.

Heb jij ook een Gigabyte AORUS FV43U Zwart?

Hoe dicht zit je dan ?
Bureau is 80 cm diep, scherm staat zo ver mogelijk naar achteren. PPI is prima te doen maar in mijn ervaring eerder vergelijkbaar met 1440p dan met 4K op bijvoorbeeld 27 of 32 inch, klopt ook wel als je de PPI berekent.

De problemen met kijkhoeken worden aanzienlijk minder vanaf ongeveer 120-140 cm. Al moet ik zeggen dat ik het voor office gebruik niet heel boeiend vind dat het contrast en helderheid in de hoeken iets minder is en bij game of film beeld valt het hoe dan ook minder op.

Edit
Zou ook nog wel zeggen dat de PPI lager lijkt voor tekst ten opzichte van gaming of film content. Las elders dat dat te maken kan hebben met de BGR subpixel structuur waardoor font anti aliasing niet altijd even goed werkt. Je monitor 180 graden draaien zou dat kunnen verbeteren 8)7 , maar vind het hoe dan ook niet slecht.

[Reactie gewijzigd door Badgeryayo op 8 juni 2021 19:22]

Na enkele dagen gebruik voor office doeleinden begint het trouwens wel beter te bevallen. Even wennen met window management e.d. maar als developer is al die ruimte echt wel top.

[Reactie gewijzigd door Badgeryayo op 8 juni 2021 19:18]

Fijne review! Mijn bureau is ook 80 cm diep dus zal ongeveer dezelfde ervaring hebben als jij. Stoor jij je nog aan de PPI van tekst? Ik zal deze namelijk ook gebruiken voor werk en gamen

Edit: Zijn er nog ergernissen die je niet zou hebben met een OLED scherm?

[Reactie gewijzigd door beezze op 26 augustus 2021 10:49]

PPI is prima te doen hoor. Het is niet perfect maar stoor mij er ook echt niet aan. Wellicht valt het mij het meest op na een dag op kantoor werken waar ik een 27 inch 4k scherm heb. Valt me ook op dat font tendering in MacOS beter uitpakt dan op Windows. Betere anti aliasing of wellicht betere ondersteuning voor de native BGR pixel structuur.

Verder blijft zwartwaarde achter op OLED maar dat is te verwachten, dit valt voornamelijk op als het pikdonker is. Het contrast is echt uitstekend voor een LCD zonder FALD. Valt me ook op dat de pixel response tijd op 60hz, bijvoorbeeld bij gaming icm PS5, aanzienlijk minder is dan op PC met 144hz. En al helemaal als je het met OLED vergelijkt. Haalt me verder niet uit de game ervaring.

Na de prijsdaling van de afgelopen maanden kan ik het scherm nog steeds aanraden. Denk dat ik begin volgend jaar de 42 inch OLED koop om te kijken hoe die zich kan meten, voor gaming ongetwijfeld beter maar wellicht niet voor office gebruik ivm burn-in, helderheid en ABL.
Duidelijk, klinkt als een fantastische game monitor.

Nog een ander vraagje: mijn TV (Samsung Q8FN, 2018) geeft HDR echt fantastisch weer in de windows omgeving, doet deze monitor dat ook? of zet je HDR liever uit in windows zit omdat het er dan heel vaal of bleek uit ziet?

en laatste vraag: Hoe ziet 1440p gaming eruit op deze monitor? Kan je dan echt de pixels tellen of ziet het er prima uit? (ik heb een RTX3080, zal niet alle spellen op 4K en 60hz+ kunnen draaien denk ik)

Dank voor je antwoorden :)
Ik laat HDR altijd aan staan. Maar doe ook niet veel anders dan gamen op mijn Windows PC.

Vond Ghost of Tsushima met 1800p en 4K checkerboarding er niet top uit zien. Maar Death Stranding of Doom Eternal met 4K DLSS performance wel echt top. Denk dat 1440p native misschien net wat soft is, maar ligt wel aan de AA implementatie van de game, en uiteraard hoe dicht je bij het scherm gaat zitten.
Dank voor je hulp. Heb er ook een gekocht, ben er súper blij mee!
Goed review ! Klopt het dat ie ook FreeSync Premium Pro ondersteuning heeft ? Kom op internet wisselvallig info hierover tegen namelijk 😀
Ik weet niet precies wat dat inhoud maar ik kan in ieder geval VRR combineren met HDR vanaf PC.
@Badgeryayo heb zojuist mede naar aanleiding van jouw review dit scherm aangeschaft. Opgehangen hier in mn kantoor en alles werk zo ver naar behoren heb een paar vraagjes.

Waarom kan ik de settings niet bereiken als er geen input signaal aanwezig is? dus er moet een apparaat aan staan wil ik de settings van de monitor kunnen gebruiken of zie ik iets over het hoofd?

De monitor beschikt ook over een USB C aansluiting en in het menu staat ook bij input USB C bij. Heb mijn MacBook Air M1 aangesloten maar er gebeurd helemaal niks. Doe ik iets verkeerds? mijn Series X en PS5 zijn werkelijk waar een genot op dit pareltje

Cheers!