Sony KD-55XH9299 Zwart

Sony KD-55XH9299 Zwart Review

Rabuto 6 juni 2021, laatste update op 25 januari 2022, 325 views Product gekocht

Sony KD-55XH9299 Zwart

Prima tv voor zijn geld. Het is bijna een must om alle beeld verbeteraars uit te zetten of in ieder geval aan te passen. Geluid zonder soundbar is voor een platte tv meer dan redelijk. Een afstandsbediening met meer knoppen vind ik handiger dan heel minimalistisch.

Pluspunten

• Handige afstandsbediening
  • Geluid relatief goed
  • Basis instellingen makkelijk te doen
  • Beeld valt aardig naar smaak in te stellen
  • Prijs is prima voor de tv

Minpunten

• Beeld erg hard
  • CI kaart van Ziggo wordt regelmatig niet gezien
  • Diepe pootjes
  • De beeld verbeteraars doen meer kwaad dan goed
  • Zwart is niet mooi, vlekkerig en blokkerig

De tv nu een maand in bezit. In het begin veel vastlopers (bijna dagelijks) en herstarten (wekelijks) tijdens gebruik. De CI module van Ziggo viel regelmatig (2 maal in 3 weken) uit, had dan gewoon geen tv beeld meer, alleen maar zwart met de melding de kabels te controleren.
Nadat ik de tv terug in de fabrieksinstellingen heb gezet en de boel weer opnieuw heb ingesteld lijken de problemen te zijn verdwenen, nu bijna een week

Raar vind ik wel dat de tv volgens Ziggo zelf niet is gecertificeerd voor Ziggo, maar volgens de leverancier wel.
Meerdere keren per maand ziet de tv de CI kaart module van Ziggo niet, als het gebeurd is het na een ‘koude start’. Als de tv niet worst gebruikt gaat ‘ie van de stroom af. Dit schijnt een bekend probleem te zijn, waarbij Sony naar Ziggo wijst en visa versa.

Verder vind ik het beeld ten opzichte van mijn vorige tv een instap qled van Samsung wat tegen vallen. Met name de speciale streamingsdienst instellingen, het zwart krijgt best veel blokken en de kleuren zijn erg hard. Had veel moeite gestoken in de instellingen van het beeld, waarna het beeld mijn vorige tv benaderde, dus zeker wel redelijk tot goed was. Maar ja, na het terugzet gebeuren is dat alles verdwenen, kijk nu eerst hoe de tv zich houdt. Voor ik er weer al die tijd insteek.

Android tv vind ik best oké, meer apps t.o.v. Tizen. Tizen vond ik wat fijner werken (en stabieler nooit een crash of vastloper gehad, wellicht mazzel. Android tv went wel snel, en is -als het stabiel blijft- net zo prima als Tizen. Soort lood om oud ijzer.
De tv zelf ziet er prima uit, als een moderne tv. Alleen zijn de smalle pootjes erg diep, waardoor de tv vrij ver van de muur af staat.
Al met al een redelijke tv, zal niet niet zomaar aanraden.

Update 16 oktober 2021:
De tv heeft nu vage klachten.
Bij tijd en wijle een spontane herstart.
Het wifi wel zien maar er niet mee kunnen verbinden.
Apps die vastlopen of eruit klappen.
Spontaan (tijdelijk) bevriezen.
Af en toe zeer traag.
Ziggo Ci kaart niet herkennne.
Dit alles ook na een ‘harde’ herinstallatie.
Nu komt er binnenkort een monteur langs, het mainboard gaat vervangen worden.
Hopelijk zijn de klachten dan weg.
Wordt vervolgt…

Mainboard is vervangen, de oude bleek erg heet te zijn geworden. De achterkant van de tv was helemaal verkleurd. Helaas gaat de tv nog steeds niet op het wifi, ziet het wel, maar kan niet verbinden.
Nu komt er een nieuwe wifi module aan.
Verder lijkt de tv het wel weer aardig te doen, gedoe met de CI module is nog steeds aanwezig en de NPO app klapt er regelmatig nog uit, alleen bij het selecteren niet als je eenmaal iets aan het kijken bent.
Wordt wederom vervolgt…

Update 5 november 2021:
Er zit een nieuwe wifi-module met nieuwe bekabeling in de tv. Vooralsnog werkt alles nu naar behoren.
Geen spontane herstart meer, geen bevroren scherm. De NPO app heeft een update gehad, die werkt dus ook weer naar behoren, dit had dus niets met de tv te maken.

Update 11 november 2021:
Sedert de reparaties is het beeld veel beter geworden, evenals de stabiliteit, geen enkele vastloper, hapering of herstart meer gehad.
Daarom van 3 naar 4 sterren.
Ik denk dat er een slecht mainboard in heeft gezeten, waardoor de tv een waardeloos beeld had en erg instabiel was. Het zwart is nu gewoon mooi zwart en geen blokkering geheel meer, als je de speciale streamingsdienst instellingen uitzet.

Update 25 januari 2022
TV functioneert nog best oké, 1 maal een spontane reboot. Alleen het zwart is toch niet vaak mooi zwart, heel veel rare blokken en wazige vlekken. Had mijn vorige tv niet of veel minder. Dit vind ik een heel groot nadeel, daarom weer een ster eraf.

Heb jij ook een Sony KD-55XH9299 Zwart?

Vraag & Aanbod

Beetje vreemde zin dit: Raar vind ik wel dat de tv volgens Ziggo gecertificeerd is en volgens de leverancier wel.
Ik zie het, ga het nu aanpassen.