Dell Studio 15 (N0055806) Review

Johnnelus 26 augustus 2010, laatste update op 26 augustus 2010, 2.498 views

Dell Studio 15 (N0055806)

Pluspunten

• 1920*1080 resolutie beeldscherm
  • Snelle processor
  • Veel geheugen

Minpunten

• Standaard geen Wireless N
  • Korte voedingskabel
  • Vingerafdruk gevoelig

Prestaties

Over de prestaties kan ik simpel zijn, met zijn i7 720 en 6 GB ddr3 draait deze laptop als een zonnetje.
Ik heb Photoshop CS5 64 bits een tijdje gebruikt en ik moet toegeven, deze draait soepeler dan op mijn desktop pc. Ook heb ik nog even met VMware Workstation getest, ik heb 2 virtuele machines aangemaakt; één CentOS Asterisk server en één met Windows Server 2003. Deze draaien beide perfect en ik merk er niets van dat deze op de achtergrond draaien.

Over de grafische prestaties kan ik nog niet helemaal duidelijk zijn. Met de standaard drivers kon ik met gemak World of Warcraft met de instellingen op Fair spelen, met gemiddeld 30 fps, alleen kreeg ik met die drivers het probleem dat mijn cursor uit het niets een X aantal keer groter werd. Na wat rondgezocht te hebben op forums kwam ik erachter dat dit aan de ATI drivers lag. Ik heb daarna direct de nieuwste drivers gedownload 10.7, deze werkte niet goed, Lag bij 1080p Youtube video's en merkbaar minder fps in WoW. Later heb ik de hotfix geinstalleerd en toen werkte de Youtube video's weer naar behoren.

Na de installatie van catalyst versie 10.8 lijken alle problemen opgelost, ik haal merkbaar betere fps in games.

Beeldkwaliteit

De beeldkwaliteit van deze laptop is fantastisch, de laptop heeft een resolutie van 1920*1080 op een 15" scherm. Standaard zet Windows 7 de leesgrootte op 125% en dat werkt prima. In het begin is het even wennen omdat alles merkbaar kleiner is dan op mijn desktop, maar na een kwartier bezig te zijn vond ik mijn 23" monitor er alweer pixelig uitzien.

Ergonomie

Over het toetsenbord valt weinig speciaals op te merken, het werkt zoals het hoort. Er is één handige feature, standaard staan de mediatoetsen actief en gebruik je de FN toets om gebruik te maken van F1 t/m 12. Dit is in de BIOS aan te passen. Ik vind het zelf handig dat dit mogelijk is, ik pas vaker het volume aan dan dat ik de F toetsen gebruik. Het nadeel hiervan is dat het moeilijk is om met één hand de combinatie ALT + F4 te maken.

Het touchpad werkt ook zoals het hoort, met typen heb ik geen last dat mijn polsen er per ongeluk op liggen. De twee toetsen zijn soepel en maken geen irritant klik geluid. Ook kan je door middel van pinch-to-zoom zoomen met het touchpad.

Warmte en geluidsproductie

De laptop is door zijn i7 een heethoofd. Ik heb met speedfan regelmatig de temps in de gaten gehouden en idle staat alles rond de 50C. De fan wil af en toe nog wel wat geluid maken, dit is echter alleen te merken in zeer stille ruimtes. Als bijv. de tv aanstaat in de woonkamer is de fan nauwelijks te horen.

Mobiliteit en Accuduur

Ik kan de laptop ongeveer 3 uur gebruiken op de accu, op de bank op schoot is de laptop fijn in gebruik.
Helaas is de meegeleverde kabel aan de korte kant. Ik heb bij. een verlengkabel nodig om aan de eettafel te kunnen werken. Waar de afstand tussen laptop en stopcontact nog een anderhalve meter is.

Ik heb in totaal 960 euro betaald voor de laptop. Ik heb voor de Intel® Wireless LAN 6200 2x2 802.11a/b/g/n card welke de prijs iets duurder heeft gemaakt. Ook heb ik de sleeve van Belkin erbij besteld. Ik vind dat de laptop het geld waard is en ik denk dat ik er weer 2 jaar mee vooruit kan op school.

Benchmarks

De benchmarks zijn gedraaid met de Catalyst 10.8 driver.

Cinebench:
CPU: 2.74
OpenGL: 12.08

3DMark Vantage:
3DMark Score: P1338
CPU Score: 10539
Graphics Score: 1036

Foto's

Ik heb de foto's maar geüpload naar Picasa webalbums, zo is de helderheid van het scherm beter te zien.
Op de foto's is te zien dat de vingerafdrukken goed zichtbaar zijn, dit komt mede door de flits, maar dit zou beter kunnen.

fyi,
Dit is mijn eerste review, onderbouwde kritiek stel ik op prijs.

Heb jij ook een Dell Studio 15 (N0055806)?

Ik heb zelf ook een studio 15, en mijn punten van kritiek zijn redelijk beperkt.
1e is dat standaard de F1 tot F12 toetsen achter de media- en helderheidstoetsen staan (in het bios aan te passen, maar het duurde even voor ik dat door had)
2e is dat de standaard kunststof behuizing zwart chainlink enorm vingerafdrukgevoelig is.
Over de bouwkwaliteit kan ik op het moment nog niet veel zeggen omdat ik pas 3 weken met deze machine in de weer ben.
De temperaturen hier blijven bij idle ergens tussen de 47 en 50 graden zitten.

Benchmarks voor Cinebench 11.5/64 bit met een i7-Q720 op 1,6 ghz en 8 gb ram/ati 5470:
OpenGL : 10.15
CPU: 4C/8T: 2.86
@2e: Als hij lijkt op de Studio 13, dan word je er niet blij van.. Rubbers die loslaten, de scharnieren gaan krom staan (naar buiten toe)... Maar dat komt pas over een 8-9 maanden hoor ;-)
Vraagje,had je die lag bij alle browsers ik ondervond dit enkel bij opera.
Mooie review :)
ik heb juist wel vaak met typen dat mijn polsen over het touchpad heengaan, en met typen is dat erg lastig, maargoed met verslagen typen sluit ik toch een toetsenbord aan.
Erg jammer dat ze de betreffende laptop niet meer uitrusten met een full hd scherm.
Voor de Big Buck Bunny krijg je van mij al 4 sterren voor de review, en ook omdat ik ineens enthousiast ben over de laptop krijg je een extra ster.
Dankje voor de nuttige informatie!
hier is je negatieve kritiek!

.....

....

ok, goede review, zeker voor een eerste keer!
Oki, zal even wat constructiefs toevoegen:

- benchmarks
- pics
- verband tussen verhaal en beoordeling duidelijker maken (bijv: stukje over prestaties is imo geen verhaal van een apparaat dat daar een 100% score verdient)

Verder zeker geen slechte eerste review.
Benchmarks en foto's komen er nog aan. Had ik zelf nog niet aan gedacht.
100% score is inderdaad niet helemaal duidelijk, maar ik heb net de 10.8 drivers geïnstalleerd en alles draait geweldig.
Ik haal nu met World of Warcraft weer 45-50 fps met de settings op fair.
lekker 3 uur lang met 50 graden op je schoot zitten, heb je daarna twee "bitterballen" in je zak zitten. Die hitte productie lijkt mij dus echt een probleem.
Ik gebruik enkel Mozilla Firefox, ik heb Internet Explorer slechts één keer gebruikt en dat was om Firefox te downloaden. Maar na Catalyst 10.8 te hebben geïnstalleerd werkt alles weer zoals het hoort.
Heb je al geprobeerd om er meerdere monitoren op aan te sluiten?

Ik ben namelijk benieuwd of dit mogelijk is.
Mijn accu gaat veel minder lang mee...