Specificaties Socket 939 met Nvidia GeForce 6150 chipset - Bekijk alle specificaties

Asus A8N-VM CSM Review

mark_vb 3 juni 2006, 997 views

Asus A8N-VM CSM

Pluspunten

• featureset
  • passief gekoeld
  • werkende S3
  • mATX

Minpunten

• stabiliteitsproblemen bij ontwaken uit S3
  • heatsink GF6150 in de weg bij monteren Arctic Freezer 64 Pro

Layout Score: 3
Na de cpu update van mijn werk pc had ik een athlon 64 3200+ over. Aangezien ik al een tijdje met het plan zat een mediacenter te bouwen leek me dit daarom de juiste impuls. Vanwege de featureset en het mATX formaat viel mijn oog op de A8N-VM CSM.
Na aanschaf meteen maar een biosupdate gedaan naar 1001 waardoor ik geen ervaring heb met oudere versies. En na de surveys en GoT over de CSM gevolgd te hebben lijkt me dat maar goed ook. Met 1001 heb ik tot op heden (1,5 week intensief MCE gebruik en getweak) geen (aanhoudende) stabiliteitsproblemen ondervonden. Installaties verliepen zonder problemen, driverupdates zijn goed te vinden en alle geteste features werken naar behoren.
Aangezien ik mijn mediacenter (natuurlijk) zo stil mogelijk wil hebben, ben ik voor een Arctic Freezer 64 Pro gegaan als CPU koeler. Bij de installatie van de koeler liep ik tegen het probleem aan dat de CPU socket erg dicht bij de GeForce6150 zit. Op die GF6150 zit op zijn beurt weer een flinke heatsink, waardoor de hendel van de Freezer 64 Pro niet aan die kant van de socket kon. Op zich bij de meeste koelers geen probleem, maar de Freezer blaast lucht door zijn koelvinnen over het geheugen. Dat laatste gaat dus niet op als de koeler 180 graden gedraaid wordt. Ik heb nog even gedubbed of ik misschien een rij koelvinnen van de (6150) heatsink af zou dremelen, maar heb besloten het eerst even aan te kijken op deze manier.

Om het moederbord uit S3 te krijgen met de MCE remote moet eerst het 5v jumpertje voor de betreffende set usb poorten gewisseld worden, daar geen problemen. Mijn systeem werd echter eenmaal uit S3 en terug in Windows onstabiel en liep na een halve minuut te haperen vast. Na wat zoekwerk stuitte ik op een topic op "the Green Button" waaruit bleek dat dit een meer voorkomend 6100/6150 euvel is. Blijkbaar zijn er problemen met de SATA controller waardoor deze overactief wordt uit S3 bij het ontbreken van een harde schijf aan de betreffende controller. Bij sommige mensen hielp een update van de chipset drivers, ik moest in de Device manager de betreffende (lege) SATA controller disablen. Hierna werkt MCE als een zonnetje, binnen 3 seconden uit S3 en volledig operationeel zonder haperingen. Om weer consequent terug in S3 te komen na oa. opnamen gebruik ik nu Hibernator, omdat windows' powermanagment hier wel eens een steekje liet vallen.

Omdat ik uit voorzorg een passieve Asus EN6600 Silencer bij mijn systeem heb genomen heb ik geen ervaring met de grafische kanten van het bordje. Het risico op een matige tv-out was me te groot en ik denk erover om ook wat gamepad vriendelijke games te spelen op mijn mediacenter, waardoor 3D prestaties ook niet onbelangrijk zijn.

Heb jij ook een Asus A8N-VM CSM?

Lijkt me niet dat je de heatsink van je arctic freezer 64 pro 180 graden wilde draaien, maar 90, anders staat deze weer exact t zelfde richting, met als enig verschil dat de hendel aan de andere kant zit :Y)
zoek even op wat voor koeler de Freezer 64 Pro is voor je zo een comment maakt en m'n kennis over hoeken in twijfel trekt |:(

Het ding staat vertikaal en blaast dus of naar de voorkant óf naar de achterkant van je pc, dus als je 180 graden draait draai je naast de locatie van de hendel ook de richting van de luchtverplaatsing.
Ik weet niet in welk land jij woont, maar voorlopig is een hele circel toch echt nog 360 graden volgens het SI, 90 graden zou dus 'n kwart zijn, en geloof me, dan pastie niet zonder 'n hamer :+