be quiet! Pure Power 11 550W FM

€ 83,88
Specificaties 550W (80 Plus Gold) • volledig modulair - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Power 11 550W FM Review

Manyuken 14 juni 2021, 188 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Manyuken schreef afgelopen jaar 4 reviews, waarvan 100% gesponsord.

be quiet! Pure Power 11 550W FM

Een prima voeding die volledig modulair is waardoor je echt alleen het minimale aan kabels hoeft te hebben in jouw systeem. De bouwkwaliteit is erg goed en ook niet onbelangrijk hij is erg stil zelfs al probeer je hem harder te laten werken. Prima aanrader dus!

Pluspunten

• Stil!
  • Prima bouwkwaliteit
  • Volledig modulair
  • 80 Plus Gold certificering
  • Dual 12volt rails!
  • Strak design
  • 5 jaar garantie
  • Zeer hoog geclaimde efficiëntie! (93+%)

Minpunten

• Geen japanse condensatoren
  • Niet de goedkoopste op de markt
  • Sommige concurrenten geven 2-5 jaar extra garantie

Uitrusting Score: 5
Aansluitingen Score: 5
Prestaties en stabiliteit Score: 5
Koelvermogen Score: 4
Ik kreeg de mogelijkheid om de recent gelanceerde Pure Power 11 550W FM te reviewen en daar was ik erg blij mee! Nu lijkt een review over een voeding niet zo interessant, maar aan de andere kant is het wellicht het belangrijkste onderdeel van je pc ;)
Ik zal mij voornamelijk focussen op de kwaliteit van de voeding, het inbouwgemak en hoe in de praktijk voor mij presteert. So let's get started!

Specificaties van de Pure Power 11 FM 550watt:

Als we de gegevens van de eigen website pakken dan vermeldt BeQuiet het volgende:

EXCEPTIONAL QUIET, SUPERIOR FEATURES
Pure Power 11 FM 550W offers peerless dependability and best-in-class features such as modular cable management. Whether you are assembling a very quiet system, upgrading your PC, or building a gaming system with a powerful high-end GPU: Pure Power 11 FM 550W offers the best combination of features at a very popular price.
  • 80 PLUS® Gold efficiency (up to 93.5%)
  • Modular cables for maximum build flexibility
  • Two strong 12V-rails
  • Silence-optimized 120mm be quiet! fan
  • Advanced stability and voltage regulation thanks to LLC, SR and DC-to-DC
  • Two PCIe connectors for powerful GPUs
  • Full suite of top safety features
  • Five-year manufacturer’s warranty

Testmethode:

Ik heb hem ingebouwd het onderstaande systeem omdat ik hier ook betere foto's van kon maken. Verder op zal ik de resultaten weergeven.

Testsysteem:
Asus H170 moederbord
Intel Pentium G4400
8GB DDR4
Corsair Carbide Air 540

Verpakking:

Wederom moet ik bequiet complimenteren met een strakke verpakking. Geen schreeuwende plaatjes of grote slogans waar veel fabrikanten zich schuldig aan maken. Het is een designstijl die mij persoonlijk in ieder geval erg aanspreekt! Dus de eerste punten zijn binnen!

Inhoud:

De inhoud van de verpakking is netjes ingepakt en alle onderdelen & kabels zijn intern ook netjes ingepakt. Het levert dus een prettige uitpakervaring op en zal toch een glimlach op het gezicht toveren, ook niet onbelangrijk.

Wat vinden we specifiek in de doos?:
  • Voeding
  • 220v Stroomkabel
  • Schroeven om hem in te bouwen
  • Moederbord kabel
  • CPU 4+4 kabel
  • PCI-E voedingkabel
  • PATA voeding kabel
  • 2x Sata voedingkabel

Uiterlijk:

De voeding zelf is strak zwart uitgevoerd met in mijn mening een heel leuk detail, namelijk de merknaam is er ingeslagen en dat geeft toch nog iets meer het idee dat je wel een kwaliteit product in handen hebt. Waar andere fabrikanten zich proberen te onderscheiden met felle kleuren, RGB elementen en zelfs schermpjes in de voedingen ben ik blij dat BeQuiet het simpel heeft gehouden. De zilveren rand rondom de ventilator geeft net dat extra tintje eigen design aan de voeding waardoor je hem er toch ook weer makkelijk uitpikt.

Installatie:

De installatie zelf is recht toe recht aan. Het is mooi meegenomen dat de voeding relatief compact is omdat hij volledig modulair is zal je, zeker met de M.2. SSD's tegenwoordig steeds minder kabels nodig hebben en dan ook hoeven aan te sluiten. De indeling van de aansluitingen is prima en logisch. Wat ik zelf wel een stuk fijner vind persoonlijk is dat de meeste aansluitingen langwerpig zijn ipv een klein vierkantje wat voor mij de bereikbaarheid en installatiegemak bevorderd. Nadeel hiervan is natuurlijk wel dat je niet zo maar elke generieke voeding kabel kan kopen online zoals je bij bijvoorbeeld bij een Corsair wel eerder zal hebben.

Het eindresultaat:

Als alles is geïnstalleerd wil je natuurlijk bekijken hoe het eindresultaat is in de kast. Doordat hij relatief compact is en er dus minder kabels nodig zijn in de kast zal je een strakker eindresultaat krijgen en ook daardoor meteen betere airflow. Bij mij past ie er in ieder geval mooi in :)

Geluidsproductie:

Vergeef me dat ik geen decibel grafieken etc heb want ik heb daar simpelweg geen professionele tools voor :(
Wellicht dat ik dit in de toekomst nog aan ga schaffen.
Ik kan er wel heel kort over zijn... ik heb hem nog niet gehoord en ook toen ik voor de grap even mijn 2060 Super Founders Edition erbij klikte gaf ie geen kik. Dus prima!

Stabiliteit:

Net zoals bij de geluidsproductie heb ik hier helaas (nog) geen professionele tools voor liggen, maar ook met die 2060 Super erbij heb ik geen rare crashes of spikes kunnen ervaren. Gezien mijn eigen ervaring en de naam die BeQuiet heeft opgebouwd door de jaren heen verwacht ik hier ook geen problemen. Ik heb menig BeQuiet voeding ondertussen geïnstalleerd voor vrienden en familie en bij allemaal draaien deze nog als een zonnetje, net zoals bij mijn pc. Na wat onderzoek online zou ik mij ook niet zo blind staren op het hele 'het moeten persé Japanse Condensators zijn!'. De Condensators die BeQuiet gebruikt hebben ook een prima trackrecord en verschillende professionele reviewsites waren tot dezelfde conclusie gekomen.

Prijs:

De prijs is eigenlijk geen pluspunt of minpunt. Ja er zijn goedkopere op de markt beschikbaar met ook een gold rating (zoals de CM V550 gold of Corsair CX650F RGB) echter doe je dan ook bepaalde concessies. Of het model is echt een heel stuk ouder of je weet 100% zeker dat de interne componenten ook van mindere kwaliteit zijn. In vergelijking met de rest van de concurrenten is de prijs gewoon zeer vergelijkbaar en kan ik deze voeding ook op prijs gewoon prima aanbevelen!

Eindconclusie:

Ik heb erg veel plezier beleefd aan het inbouwen en testen van de Pure Power 11 550W FM (sterker nog het is een blijvertje voor mijn backup systeem). De specificaties zijn prima, hij is muisstil en doordat hij relatief compact is en volledig modulair kan je een prachtig strak systeem in elkaar zetten met een betere airflow.

Met 550Watt ben je tevens verzekerd dat je met de geclaimde efficientie goed zit voor midrage gaming systemen met behoorlijk wat power! Denk aan bijvoorbeeld een Ryzen 5 5600X i.c.m. een RTX 3060 of RX 6700XT.
Wil je een zwaarder systeem bouwen is het ook goed om te weten dat deze voeding tevens verkrijgbaar is in 650W en 750W dus voor iedereen wat wils ;)

Al met al is het gewoon een prima voeding die zeker boven aan je lijstje mag staan aangezien een voeding toch wel belangrijker is dan veel mensen wellicht op dit moment denken ;)

Heb jij ook een be quiet! Pure Power 11 550W FM?

Opbouwende kritiek tip: je kan met een Decibel app op je smartphone in ieder geval een indicatie krijgen van het geluid. Ja dat is niet geijkt maar het is wel beter dan alleen op het gehoor. Sommige multimeters hebben tegenwoordig ook Decibel meting en zijn nog redelijk betaalbaar (onder de 30 euro).
Naar aanleiding van jouw review heb ik een week geleden deze voeding aangeschaft ter vervanging van een inmiddels zwaar antieke CoolerMaster-voeding, die wat vreemde kuren begon te vertonen. En ik ben heel tevreden! Hij is een stuk stiller en omdat 'ie modulair is, is mijn systeemkast ook meteen een stuk minder vol. Bij de oude voeding moest ik heel wat loshangende kabels her en der wegstoppen. Met 550 Watt heb ik ruim voldoende vermogen voor mijn huidige systeem en hoogstwaarschijnlijk ook wel voor een toekomstige nieuwe PC.

Prima review dus en zeker nuttig :)
Graag gedaan en veel plezier ermee! :)

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.