Huawei P40 Pro Zilver

€ 774,95
Specificaties 6,58" • 2640x1200 • 256GB - Bekijk alle specificaties

Huawei P40 Pro Zilver Review

vandeven66 1 juni 2021, laatste update op 1 juni 2021, 153 views Product gekocht

Huawei P40 Pro Zilver

Nog steeds een prachtig apparaat in 2021. Prima scherm, prima camera's, ijzersterke connectiviteit en uitstekende bouwkwaliteit. Maar het grote nadeel is natuurlijk het missen van Google Play Services. De vraag is, is hij 400-500 euro waard in 2021? Lees het in de uitgebreide review.

Pluspunten

• Prima 90Hz oled paneel, maar niet de top
  • Ijzersterke connectiviteit (160MHz WiFi 6, 5G CA met 700+800MHz)
  • Uitstekende bouwkwaliteit
  • 3D+IR gezichtsherkenning
  • Accuduur
  • Camera's

Minpunten

• Kirin 990 niet zo snel
  • Google Play Services installeren kost uren
  • Slechte trilmotor
  • Mono luidspreker

In de uitgebreide toelichting beschrijf ik per voor- en nadeel uitgebreid tot waarom ik tot deze conclusie ben gekomen. Ik bekijk en vergelijk deze telefoon met telefoons uit 2020 én 2021. Deze telefoon valt op dit moment onder de 400-500 euro prijsklasse.

✔: Prima 90Hz oled paneel
De Huawei P40 Pro heeft een aan vier kanten gebogen 90Hz 1200p oled paneel. Het scherm ziet er dan ook erg mooi uit vanaf elke hoek. De 1200p resolutie is net dat beetje scherper dan 1080p, iets ik zelf niet voldoende vind.

Helaas is het paneel geen 120Hz. Dat is opzich niet erg, maar wat wel echt duidelijk is, is de lage helderheid. Ik merk buiten, zeker in zonlicht dat het scherm simpelweg niet fel genoeg is. Volgens GSMArena komt dit paneel op zo'n 531 nits op automatische helderheid ten opzichte van bijvoorbeeld de Poco F3, die wel tot 700+ nits gaat.

✔: Ijzersterke connectiviteit
Waar dit toestel echt in uitblinkt is de connectiviteit. De Huawei P40 Pro ondersteund als enige toestel op dit moment 700MHz 5G gecombineerd met 800MHz 4G. Dit betekent dat je op veel meer plekken 5G kan krijgen. Ook ondersteund de P40 Pro WiFi 6 op 160MHz en een link speed van 1400Mbps+ op mijn AX3000 klasse router.

Het bereik is uitstekend met de P40 Pro. Zowel op 4G en 5G. Getest met T-Mobile. De snelheden zijn over het algemeen ook een stuk hoger dan mijn vorige en andere toestellen. (Z Fold 2, OPPO Find X2 Pro)
Zo kan de P40 Pro makkelijk 120Mbps upload halen op 5G als je dichtbij een mast staat.

De WiFi is ook echt heel erg goed, vooral in de downloadsnelheden. Zo haalt mijn Galaxy Z Fold 2 maar 446 Mbps download en 380 Mbps upload (link speed: 1.2Gbps). terwijl mijn P40 Pro maarliefst 624 Mbps download en 183 Mbps upload haalt. Dit heb ik vaker getest, en dit blijft consistent zo. Ook het overzetten van bestanden via FTP gaat een stuk sneller en haal ik mijn volledige gigabit ethernet poort snelheid.
(Speedtests uitgevoerd met een T-Mobile 1000/1000 verbinding en TP Link Archer AX50)

✔:Uitstekende bouwkwaliteit
Voor een 400-500 euro klasse smartphone heeft deze telefoon een uitstekende bouwkwaliteit. Ik heb verschillende Xiaomis gehad uit deze prijsklasse, maar komen niet in de buurt.
Het glas is frosted bij de zilveren variant, dus vingervlekken zijn amper te zien. De P40 Pro is relatief klein en ligt erg fijn in de handen.

✔: 3D+IR gezichtsherkenning
Je moet er een flink stuk van je scherm voor opofferen, maar deze telefoon heeft dan ook wel een erg accurate gezichtsherkenner die ook erg goed werkt in het donker.
De Huawei P40 Pro heeft daarnaast ook een vingerprintscanner in het scherm, maar die is vaak niet nodig omdat de gezichtsherkenning automatisch je telefoon ontgrendeld als je hem oppakt d.m.v. gezichtsherkenning.

✔: Goede accuduur
Ik heb zelf verschillende toestellen gebruikt zoals de OPPO Find X2 Pro en de Samsung Galaxy Z Fold 2. Met beide toestellen haalde ik een volle dag met zo'n 4 uur screen on time. (op 50/50 5G en WiFi)
Met de Huawei P40 Pro haal ik veel meer, op goede dagen wel tot 8 uur screen on time en op slechte dagen 6 uur. Dit is heel erg goed.
Helaas was 2 dagen vaak niet te doen, door de slechte standbytijd in de nacht. (1% per uur)

✔: Goede camera's
Wat echt uitsteekt in deze prijsklasse, zijn de camera's. Deze telefoon heeft een 50MP groothoekcamera met een 40MP ultra groothoekcamera en 12MP 5x optische zoom camera. Daarnaast een 32MP (met autofocus!) camera op de voorkant. Voor en achterkant ook een IR camera voor focus.

De camera's presteren erg goed. De 50MP groothoekcamera doet het zowel in het donker als licht prima. Ten opzichte van andere toestellen die ik heb heb of heb gehad, zoals de OPPO Find X2 Pro en Z Fold 2 presteert de groothoekcamera vergelijkbaar. Wat wel erg opvalt, is dat HDR niet te zien is in de viewfinder, dus de foto kan erg donker lijken als je de foto maakt, maar vervolgens er alsnog goed uitzien. Dit is niet prettig tijdens het maken van fotos.

De 40MP ultragroothoek presteert ook prima, zowel in het licht als in het donker. De hoek is helaas erg beperkt, dus niet zo ultra als de naam suggereert. De keuze die Huawei heeft gemaakt om juist voor meer kwaliteit te gaan in plaats van een grotere hoek, is een goede keuze vind ik.

De zoomcamera kan tot 5x optisch zoomen en digitaal tot 50x. In het licht presteert de 12MP zoomcamera prima, maar wanneer de situatie wat donkerder is of meer HDR betreft, dan gaat het mis. Zie ook onderstaande foto.

Nog wat vergelijkingsafbeeldingen:

✖: Kirin 990 niet zo snel
Ten opzichte van andere toestellen die verkrijgbaar zijn in deze prijsklasse op dit moment, presteert de Kirin 990 ondermaats.
Dit zie je bijvoorbeeld in YouTube playback. 4K hapert.
EMUI is verder wel erg soepel met weinig tot geen stutters.

✖: Google Play Services missen
Standaard wordt deze telefoon niet meegeleverd met Google Play Services. Ik heb een weekje geprobeerd zonder te leven, maar dat was voor mij niet mogelijk. Simpele oplossingen zoals GSpace werkte zeer slecht.

Gelukkig kun je het toestel terug naar EMUI 10 brengen en met online tutorials kun je zelfs nog verder downgraden tot een versie waarop je Google Play Services wél kan installeren. Het installeren hiervan gaat heel erg moeizaam, en kost zeker wel wat pogingen om stabiel werkend te krijgen. Vervolgens kan je wel weer terug upgraden naar EMUI 11.
Helaas ontvang je dan geen notificaties van apps en werken specifieke dingen niet zoals contactloos betalen met je telefoon. Je kunt speciale aangepaste Google Framework apks kopen die dat oplossen. Dat heb ik dan ook gedaan en nu werken notificaties en contactloos betalen wel. Ook dat proces is pijnlijk moeilijk en kan soms dagen lang proberen betekenen. Kosten: €15 bij verschillende gebruikers op XDA.

✖: Slechte trilmotor
Zoals Jerryrigeverything al gezegd heeft, een van de kleinste trilmotors die hij gezien heeft. Voor zijn grootte valt het dan nog mee, maar de trilmotor maakt veel geluid en klinkt en voelt erg goedkoop.
Ik ben hier zelf wel heel gevoelig voor. Telefoons in deze prijsklasse hebben meestal wel een lineare trilmotor van betere kwaliteit.

✖: Mono luidspreker
Helaas maar een speakertje onderaan de telefoon. Ook erg ondermaats in de 400-500 euro prijsklasse.
Het speakertje klinkt niet slecht voor mono, maar is verder niets bijzonders. De Huawei P40 Pro heeft ook geen earpiece speaker en gebruikt het scherm om geluidsgolven naar je oren te brengen tijdens het bellen. Dit werkt zonder problemen en klinkt misschien in het begin een beetje gek, maar wen je snel aan.

Heb jij ook een Huawei P40 Pro Zilver?

Vraag & Aanbod