Sandisk Ultra 4GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs) Review

Remag22 1 juni 2021, laatste update op 9 augustus 2021, 174 views Product gekocht

Sandisk Ultra 4GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs)

Een oud Sandisk SDHC Class 4 kaartje gebruikt icm de Canon 450D. Werkt nog steeds prima. Blijkbaar is hij duurzaam. De snelheden zijn verouderd maar voor die tijd echt prima.

Pluspunten

• Goede schrijfsnelheid van 13MB/s
  • Als omschreven leessnelheid 16MB/s
  • Duurzaam

Minpunten

• Beperkte opslag met 4GB
  • Inmiddels verouderde snelheden
  • Destijds relatief duur

Omschrijving

Een Sandisk SD geheugenkaart van het type SDHC (Secure Digital Card High Capacity) Class 4 Opslag 4GB. Introductie per 2008 met een gemiddelde verkoopprijs destijds van 30 euro.

Deze 4GB SDHC Class 4 geheugen kaart was destijds een betrouwbare keuze. Nu bijna 15 jaar later blijkt dat nog steeds te kloppen. De kaart werkt nog steeds perfect, ook in veel nieuwere camera's.

Meer over SD kaartjes bij Wiki:
Een indicatie over foto opslag aan het einde van het snelheid hoofdstuk.

De verpakking (duurzaam online geleend van de Class 10 versie 30mb/s):

De synthetische (Buffer) snelheden

De AS SSD benchmark.

De CrystalDiskMark

De 4K schrijf acties waren zo laag dat ik daar met AS SSD benchmark mee gestopt ben na ruim 40 minuten. Onder Crystal disk mark kun je ook zien dat het schrijven van kleine bestanden erg langzaam is

Lezen: 20 MB/s
Schrijven: 10 MB/s

De echte (real life) snelheden

Wat je kan zien aan de snelheid van deze SD kaart is dat hij stabiel blijft draaien, geen drops, maar op lage, ouderwetse snelheden rond de 15 MB per seconde. Dit zijn prima snelheden voor de tijd dat de kaart uitkwam maar nu is er uiteraard veel sneller spul verkrijgbaar. Alhoewel sommige 2021 USB 2 spullen ook deze snelheid niet eens halen.

Niks mis met dit soort snelheden 14 jaar geleden, nu verwachten we meer van het label Ultra..

De leessnelheid blijft ook stabiel maar op een iets lager niveau dan de synthetische snelheid boven de 20 MB/s/

Zoals eerder genoemd moet je de relatief lage schrijf snelheid natuurlijk wel plaatsen in de tijd dat de kaart uitkwam dat wil zeggen in 2008 Bedenk daarbij dat een echt substantieel snellere SD kaart destijds moeilijk verkrijgbaar was en bovendien waren ze dan peperduur.

Kort: In deze prijsklasse kon je ongeveer dit soort snelheden verwachten.

Ter vergelijking heb ik ook nog de 8 GB versie gebenched en reviewed.
productreview: Sandisk Ultra 8GB SDHC Class 2 / 4 / 6 (zie specs) review door...

Illustratie foto opslag:

Bij de Canon 450D passen er op deze kaart gemiddeld 1300 foto's
Bij de Nikon D3100 passen er op deze kaart gemiddeld 650 foto's.

Betrouwbaarheid.

Tot dusver is de betrouwbaar echt prima, hij gaat al bijna 15 jaren mee en ik verwacht er geen problemen mee. Ook bij andere modernere camera's, waaronder de Nikon 3100 werkt de kaart prima. Voor deze review heb ik meerdere benchmarks achter elkaar gedraaid en dat gaf geen problemen. De kaart was daarvoor niet intensiever gebruikt dan tijdens het benchen. Tijdens het benchmarken stonden er nog 20 foto's op met totaal 80MB opslag Volgens mij geeft dat geen problemen met foute bench gegevens. De foto's bleven ook gewoon intact.

Veiligheid bij geheugen kaartjes en USB sticks:

Dit type kaartjes heeft een zogenaamde Secure Functie. Dat wil zeggen de mogelijkheid om de kaart te beschermen tegen onbedoelde schrijfacties. Je kan dan wel lezen maar niet schrijven naar de kaart.
Van deze Secure functie heb ik nooit gebruik gemaakt. Ik zie het nut er ook niet echt van in.

Probeer er rekening mee te houden dat mensen met slechte bedoelingen gewiste informatie waaronder bijvoorbeeld privé foto's bij dit soort media meestal eenvoudig terug kunnen halen met vrij verkrijgbare software. Dat wil zeggen ook bij ander kaartjes en ook bij USB sticks. Je zal de kaartjes diep moeten wissen en meerdere keren overschrijven voordat je zekerheid hebt op het definitief wissen van privé data.

De verkoop van oude kaartjes of USB sticks is daarom ook niet altijd een goed idee.
Tenzij je weet wat de risico's zijn en daar rekening mee gaat houden door echt diep te wissen.
Alleen een Quick format en dan op marktplaats etc. is dus echt geen goed idee...

Privacy

B4 Money:

Wanneer je deze review hebt gelezen dan is het mogelijk om er een beoordeling over te geven.
Dat kan hieronder of juist helemaal boven aan de review via de "knop" Beoordeel deze review.
Rating: 0 voor Oppervlakkig, +1 voor Beknopt, + 2 voor Informatief en +3 voor Spotlight.

Heb je vragen of kritiek tav deze review dan kun je mij altijd een bericht sturen of hieronder reageren...

Heb jij ook een Sandisk Ultra 4GB SDHC Class 2 of 4 (zie specs)?

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.