Samsung Cinematic Q-series HW-Q950T

Specificaties Soundbar met 2x HDMI-in - Bekijk alle specificaties

Samsung Cinematic Q-series HW-Q950T Review

Appel-Banaan 31 mei 2021, laatste update op 31 mei 2021, 896 views Product geleend

Samsung Cinematic Q-series HW-Q950T

Fantastische soundbar die echt een bioscoop ervaring geeft in je huis

Pluspunten

• Geluidskwaliteit
  • Bediening via app
  • Apparaat herkenning (bij Samsung TV)
  • Speakers achter zonder kabel, alleen stroom

Minpunten

• Display niet in het zicht
  • Blikkerig geluid bij praten (is op te lossen)
  • Bass moeilijk te reguleren
  • App mogelijkheden

Geluidskwaliteit Score: 5
Laat ik voorop stellen dat ik geen audio expert ben. Ik ben liefhebber van goed beeld en geluid en zal mijn mening daarop baseren. Ter vergelijking had ik voor deze soundbar een Samsung HW-T550 soundbar i.c.m. de SWA 8500S/XN speakerset.
+ Geluidskwaliteit
In een woord te omschrijven: Wauw. Ik ben over het algemeen erg tevreden over mijn eigen soundbar, maar deze overtrof alle verwachtingen. Het geluid, als je dolby (atmos) beschikbaar hebt, komt letterlijk vanuit alle hoeken van de kamer. Ondanks dat ik zelf een suboptimale opstelling had (rear speakers stonden niet op de juiste locatie) was het fantastisch om naar te luisteren.

Object tracking was duidelijk te horen (voornamelijk in films). Een helikopter vliegt echt over je heen en achtergrond geluide komt ook echt van de plek waar het gebeurt. Zeker in het begin is dat even wennen, omdat je soms echt denkt dat er mensen achter je staan, of dat je telefoon geluid maakt.

En ook de bas is waanzinnig (wat niet altijd positief is). Een bas moet je voelen, en deze subwoofer werkt wat dat betreft goed. Afhankelijk van de volume en instellingen trillen de ramen.
- Bass moeilijk te reguleren
Als we het dan toch over de bas hebben, dan gelijk een minpunt. Het was erg lastig om de bas op een 'normaal' volume te krijgen. Bij een film is het leuk om een dikke bas te horen/voelen, maar als je gewoon TV kijkt wil je dat niet altijd. Ik moest dan ook regelmatig de bas/treble instellingen aanpassen en de subwoofer op -12 zetten om normaal te kunnen kijken.
- Display niet in het zicht
En dan komen we wat mij betreft bij het grootste nadeel van deze soundbar, het display. Waar het bij mijn eigen soundbar nog aan de voorkant zit, zit het display van de HW-Q950T bovenop. Dat betekend dat je niet vanaf de bank/stoel je instellingen kan aanpassen, maar daarvoor moet je dus opstaan.

Gelukkig kan je de meest gangbare instellingen via de app aanpassen (komt ik zo op terug), maar de volume van de verschillende speakers bijvoorbeeld niet. Dan kan je zeggen dat je die (als je die eenmaal ingesteld hebt) niet meer hoeft aan te passen, maar dat doe ik wel. Voornamelijk de rear speakers.

Ik had stiekem nog de hoop dat de instellingen in beeld zouden komen van de TV (zoals volume dat wel doet), maar helaas was dat niet het geval
+ Bediening via app & - App mogelijkheden
Zoals ik al zei, de meest gangbare instellingen kan je via de app doen. Dat zijn: Sound mode, Equalizer (bas/trable), Subwoofer en volume. Ik ben blij dat deze instellingen via de app gedaan kunnen worden, anders was het niet te doen. Wel moet je dus elke keer je telefoon erbij pakken om deze instellingen te doen. Via de afstandsbediening is dat makkelijker (maar ja, display)

Het zou prettig zijn als hier nog meer instellingen bij zouden komen (volume van verschillende speakers en audio sync). Dat zou de ervaring al een heel stuk beter maken.
- Blikkerig geluid bij praten (is op te lossen)
Helaas is niet al het geluid goed. Vooral bij praat programma's kan het geluid blikkerig zijn. Ik ben erachter gekomen dat dit komt door de 'Adaptive sound' instelling van de soundbar. Daar zijn echter twee oplossingen voor. De eerste (meest logische) is om een andere instelling te kiezen bij Sound mode, bijvoorbeeld Surround. Als tweede oplossing kan je (indien je TV dat ondersteund) ook de TV speakers aanzetten i.c.m. de soundbar.
+ Speakers achter zonder kabel, alleen stroom
Wat ik zelf een enorme pluspunt vond (vooral in vergelijking met de SWA 8500S/XN) is dat de rear speakers alleen een stroomkabel hebben. Mijn eigen rear speakers hebben 1 ontvanger waar ze beide aan vast zitten, dus moet ik ze alsnog verbinden met een speaker kabel.
+ Apparaat herkenning (iig bij mijn Samsung TV)
Als laatste pluspunt de herkenning van het apparaat bij mijn TV. Zodra ik mijn soundbar had aangesloten herkende de TV direct de soundbar, en stelde automatisch de instellingen bij (zoals Dolby Atmos). En ik besef me dat dit een feature is van de TV, maar het gaat om de ervaring.
Vooral als je echt een film/serie liefhebber bent, dan is deze soundbar is een aanrader wat mij betreft. Zeker voor de prijs waar hij nu voor aangeboden wordt (879,-). Hiermee haal je een bioscoop gevoel in huis die ik tot nu toe nergens anders gehoord heb.

Heb jij ook een Samsung Cinematic Q-series HW-Q950T?

Wat misschien wel handig is om te vermelden, dat jij gebruik maakt van een tv die de speakers van de tv niet uitschakelt, maar dat de speakers van de tv worden opgenomen in het geluidsbeeld.
( voor de volledigheid de site van de fabrikant: https://www.samsung.com/n...k-smart-tv-qe65q95tclxxn/ )

Ik hoop vooral voor de eigenaren dat de ondersteuning in de vorm van updates wat constanter is dat bij de soundbar die ik heb van Samsung ( HW-K950 ).
Ja klopt. Overigens stonden de TV speakers na installeren default uit, maar kan ze wel aanzetten. Dit zie je ook terug op de TV staan (Soundbar + TV) zodra je volume aanpast.

Ik weet niet hoe dat met andere TV's is. Soundbar is natuurlijk uitermate geschikt voor QLED (staat ook op de doos).