Eizo Flexscan EV2333WH Zwart Zwart Review

Frans Hofstede 25 augustus 2010, 3.592 views

Eizo Flexscan EV2333WH Zwart Zwart

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Stevige voet
  • Veel afstel mogelijkheden
  • Zeer goede sRGB afstelling mogelijk.
  • Gestoken scherp beeld
  • Prettig formaat
  • Geen Pixel defecten
  • Prijs/Kwaliteit
  • Uitstekende Kleur en Zwart waarden
  • Kompleet geleverd met alle kabels en software
  • Goed te kalibreren

Minpunten

• Geen Wide Gamut (voor mij geen bezwaar)
  • Geen Gamers Monitor
  • Geen displayport kabel

Dit is mijn eerste review op Tweakers.net, dus houd daar een beetje rekening mee bij het beoordelen.

Vandaag de knoop doorgehakt. Een nieuwe monitor aangeschaft: de Eizo EV2333 WH. Deze dient ter vervanging van mijn 3 jaar oude LG L227WT. Op zich was ik wel tevreden met de LG voor dagelijks gebruik. Mijn hobby is fotografie en naar mate ik daar wat meer in vorder, loop ik steeds vaker tegen de limieten van een TN panel op.

Na een grondig onderzoek vooraf (Tweakers-forum, PRAD, TFT central) bleven ervoor mij 2 keuzes over: Dell U2410 of deze Eizo. De Dell ben ik gaan bekijken bij Informatique in Bergschenhoek. De Eizo bij de Eizowinkel in Wassenaar. De Dell viel me toch wat tegen, niet echt een strak beeld. Dus op naar de Eizowinkel.

Wel eerst een telefonische afspraak gemaakt. Zeer vriendelijke man aan de telefoon. Het was geen enkel probleem om de monitor te komen bezichtigen. Ze zouden hem voor me aansluiten en ik kon mijn eigen test profielen meenemen op usb-stick. Zo afgesproken, zo gedaan.

Op de afgesproken tijd was ik er, met mijn stick. De monitor stond keurig uitgepakt voor me klaar. Liefde op het eerste gezicht: Zeer fraaie vormgeving. De degelijkheid straalde er vanaf.

Mijn test profielen van Lagom LCD test, er op gezet. En opnieuw liefde, nu op 2e zicht. Zeer strak beeld, goede kleur weergave, en wat een zwart weergave. De winkeleigenaar bleek trouwens te weten wat hij verkoopt. Zeer prettig contact.

De beslissing was verder snel genomen. Een uur later op weg naar huis met een mooie doos in mijn kofferruimte.

Thuis natuurlijk direct aangesloten. Even uitzoeken met de menu's. Gekalibreerd met mijn Spider 3 Elite (nieuwste software versie 4.02)

Het is of ik mijn foto's in een geheel nieuw licht zie. Wat een detail en kleur weergave. Nog nooit eerder zo genoten van mijn fotowerk.

Ik ben me bewust van de beperkingen van deze monitor. Bijvoorbeeld: Het is een sRGB monitor, dus geen Wide-Gamut met Adobe RGB. Heb ik ook niet nodig trouwens. Publiceer foto's op het web. Heb je niets aan Adobe RGB. Als ik een keer een print wil, dan laat ik dat doen door een professioneel print-bedrijf. En die kunnen uitstekend overweg met sRGB.

Verder vind ik het 23" formaat prettiger dan het 24" formaat. Maar dat is persoonlijk.

Wat me opvalt aan het beeld van deze monitor is de gestoken scherpte. De (nogmaals) uitstekende kleurweergave en contrast waarden. Zwart is echt zwart. Voor een uitgebreide review verwijs ik graag naar de Prad Website

De geboden kwaliteit voor de prijs, die ik heb betaald, beoordeel ik als zeer goed. Heb het gevoel voor het eerst een "echte" monitor te hebben gekocht.

Over de bouwkwaliteit niets dan lof. Een zeer stevige voet. Makkelijk verstelbaar en voor de liefhebbers Pivot stand beschikbaar. Het scherm zit degelijk in elkaar. Rand weliswaar plastic, maar van goede kwaliteit en niet van dat gladde spul waar je alle vingers op ziet.

Geen pixeldefecten kunnen ontdekken. Mochten ze ontstaan dan val ik terug op de 5 jaar garantie van Eizo.

Het is geen hardcore gamers monitor. (Speel hoogstens een spelletje Spider Solitair tussendoor). Dus dat is geen bezwaar voor mij.

Nou, dat is het dan: mijn eerste review online, best wel veel werk. Ik heb niet de pretentie compleet en volledig te zijn, dus hier moeten jullie het meedoen.

Heb jij ook een Eizo Flexscan EV2333WH Zwart Zwart?

Gefeliciteerd met je Eizo,
Je hebt niet de pretentie om compleet en volledig te zijn, maar!!
Wel twee punten die je toch even moet vermelden.

- Hoe heb je, op welke settings monitor gekalibreerd? (iets van gamma 2.2 - 6500K - 80cd/m2)
- Dat je het vreselijke opdringerige blauwe power ledje kan uitzetten in het menu van het scherm.
Heb gekalibreerd op gamma 2.2 - 6500K - 140 cd/m2
Het powerledje was me nog niet opgevallen :). Maar het kan uitgezet worden :*)
Oh ja bleeding: ietsjes aanwezig, maar voor mij niet storend en niet te vergelijken met de LG (zoveel beter dus)
Wat moet ik me precies voorstellen bij "geen gamers monitor". Is de reactietijd daarvoor gewoon te hoog of?
Hi, gamma 2.2 en 6500K = prima. 140 cd/m2 is wel heel erg hoog.
Voor fotografie en druk/printwerk is 80 cd/m2 een goede instelling, nu zullen je prints erg donker zijn.
bedankt voor de tip, kan ik rekening mee houden als ik iets wil laten printen, maar dat gebeurt zelden. Publiceer mijn foto's alleen op mijn website en flickr, en daar is dit een prima instelling voor. 140cd/m2 is afgestemd op mijn omgevingslicht.
Zou je er eens een game op willen proberen? Dat zou mij echt helpen te overtuigen om deze monitor aan te schaffen...
Ik heb een beetje op internet gekeken en daar wordt gezegd dat deze monitor niet aan te raden is vanwege de slechte reactietijd, maar merk je dat in de praktijk ook?