Tweakers zegt: 8,5

Kobo Clara HD Zwart

€ 132,01
Specificaties 6" E-Paper touchscreen met 8GB opslag - Bekijk alle specificaties

Kobo Clara HD Zwart Review

Anon y Mouse 29 mei 2021, 706 views Product gekocht

Kobo Clara HD Zwart

Aardige e-reader, matige software, ellende met wifi

Pluspunten

• Relatief goedkoop
  • Met Bol en Kobo abonnement erg handig
  • Werkt goed samen met sleepmode-cover

Minpunten

• WiFi is een horror
  • Calibre kan de database niet updaten

Algemeen

Wij hebben nu enige tijd thuis 2 Kobo e-readers.

Op zich doet de e-readers wat je van zo'n apparaat mag verwachten. Het is een e-reader, en niets meer dan dat. De software is beperkt. Je kan er een browser op gebruiken, maar die is te vinden onder "beta" software. Als je iets meer met de e-reader wil dan alleen boeken lezen, dan is dit een verkeerde keus.

Tot nu toe hebben we nog geen problemen met de accu, iets waar anderen wel over klagen.

Netwerk

Dan het netwerk. Als je geen Windows-PC hebt, dan is het absoluut noodzakelijk om een WiFi verbinding te maken. Dat is niet eenvoudig. De Kobo-reader is heel kieskeurig in wat er aan netwerk gebruikt kan worden. Op mijn werk kan ik niet met WiFi verbinden. Thuis koste het ook veel moeite:
  • De Kobo werkt alleen op de 2.4 MHz band
  • Als je een WiFi netwerk op de 5Mhz band hebt met dezelfde naam, dan wil de Kobo niet verbinden
  • Roaming (bij zelfde netwerk op meerdere access points) kan de Kobo niet tegen
  • Legacy device support (11b) moet aan staan
  • Network optimization van Ubiquiti moest uit
  • IPv6? Nooit van gehoord... Enablen van IPv6 crasht de Kobo
Omdat je niet permanent WiFi nodig hebt bij het lezen kan je proberen om een oud access point af te stoffen en voor de Kobo te gebruiken.

Calibre

Bijna iedereen die ik ken gebruikt Calibre om zijn e-books te managen. De database-versie van deze Kobo wordt niet ondersteund door Calibre. Het is wel mogelijk om boeken uit de bibliotheek op de Kobo te zetten, maar verwijderen moet vanaf de Kobo gedaan worden. Zodra de verbinding wordt verbroken zal de Kobo zelf de boeken die erbij gezet zijn importeren.

Bol/Kobo

Boeken die bij bol gekocht worden, komen zonder problemen op de e-reader.

Ik heb geen ervaring met de Kobo bibliotheek.

Heb jij ook een Kobo Clara HD Zwart?