AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray Review

aramdin 8 juni 2006, 4.180 views

AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray

Pluspunten

• Value for Money
  • Snel
  • 2 Cores
  • Hitteproductie

Minpunten

• Patch nodig voor stabiliteit

[edit]
Last update 02-06-2006 18:04
Kleine fixes + originele link naar XS Forums toegevoegd

Ik heb deze proc sinds het begin van het jaar, hiervoor had ik een Athlon64 3500+ Winchester op een MSI K8N Neo2 Platinum. Ik heb btw een X2 3800+ met een Toledo core, sinds die niet in de pricewatch staan heb ik de Macnhester variant gekozen.

Specificaties
The industry's first true on-die dual-core x86 processor
-Inter-core communication at CPU speed
-Provides dual-core system capability in single-core system configurations

The AMD64 core provides leading-edge performance for both 32-bit and 64-bit applications
-AMD64 technology provides full-speed support for x86 code base for uncompromising performance
-40-bit physical addresses, 48-bit virtual addresses
-Sixteen 64-bit integer registers
-Sixteen 128-bit SSE/SSE2/SSE3 registers
-AMD Digital Media XPress™ provides support for SSE, SSE2, SSE3 and MMX instructions

A high-bandwidth, low-latency integrated DDR memory controller
-Supports PC-3200 (DDR-400), PC-2700 (DDR-333), PC-2100 (DDR-266) or PC-1600 (DDR-200) SDRAM unbuffered DIMMs (socket 939); Supports PC2-6400 (DDR2-800), PC2-5300 (DDR2-667), PC2-4200 (DDR2-533) or PC2-3200 (DDR2-400) SDRAM unbuffered DIMMs (socket AM2)
-Support for 64-bit DDR (socket 939) or DDR2 (socket AM2) SDRAM memory
-Up to 6.4GB/s (socket 939) or 12.8GB/s (socket AM2) memory bandwidth

HyperTransport™ technology for high speed I/O communication
-One 16-bit link up to 2000MHz
-Up to 8GB/s HyperTransport™ I/O bandwidth
-Up to 14.4GB/s (socket 939) or 20.8GB/s (socket AM2) total delivered processor-to-system bandwidth (HyperTransport bus + memory bus)

Large high performance on-chip cache
-64KB Level 1 instruction cache per core
-64KB Level 1 data cache per core
-Up to 1MB Level 2 cache per core

Cool'n'Quiet™ technology for quieter operation and reduced power requirements
-Recognized in 2005 by the US Environmental Protection Agency for the advancement of energy efficient computer technology

Allemaal leuk en aardig, maar wat verteld dat ons in real life?

Prestaties
Ik was werkelijk verbaasd over hoeveel sneller deze proc was tov mn oude Winchester.
In eerste instantie gevoelsmatig, basic handelingen in WindowsXP die sneller werden uitgevoerd.

Er zijn nu eindelijk een aantal applicaties die optimized zijn voor Dual Core systemen. Denk aan

-DivX v6.2.2
-Winrar v3.6 Beta (en hoger)
-etc

Er is een groot merkbaar verschil (again geen empirische resultaten) tussen bv encoden met en zonder Multithreading. Zelfde geld voor rarren met en zonder multithreading!

Ik heb geen vergelijkende benchmarks met mn oude platform, maar verschillende testen laten zien dat X2 3800+ verschillende Pentium D's een poepie laat ruiken. AMD houdt dus nog de troon, maar dat zal niet lang meer duren als alle Conroe legends true zijn :)

Nog maar even en we zullen weten hoe AMD er echt voor staat!

Featureset
In eerste instantie natuurlijk de 2 fysieke cores ;) Houdt in dat je dus 2 verschillende processen afgezonderd van elkaar kan draaien zonder dat ze elkaar in de weg lopen.

Elke core heeft een dedicated Level 2 cache van 512Kb, Intel kiest met zn Pentium D en "Conroe" voor een andere aanpak en heeft een gedeelde L2 cache.

AMD's X2 heeft een groot voordeel dat beide cores snel met elkaar kunnen communiceren. Ze doen dit "direct", Intel's variant moet dit via de tragere processorbus doen. Volgens mij hebben ze dit opgelost bij de Conroe series.

Een X2 processor heeft een geïntegreerde memorycontroller. Dit komt ten goede van de latency, lagere latency is natuurlijk sneller :)

Stabiliteit & betrouwbaarheid
Er is een bekende hotfix uit van Microsoft, die problemen fixt met Dual Core systemen. Een flink aantal applicaties zijn nog steeds niet Dual Core optimized, zo bv Battlefield 2. BF2 had een patch nodig voordat het goed werkte, veel spelers hadden last van dikke performance drops na langdurig spelen.

De AMD CPU driver + MS Hotfix lossen veel problemen op voor de Dual Core enthousiastelingen! Zo ook voor mij, ik had ook last van de performance drops & instabiliteit.
Jammer dat deze hotfix niet openbaar is, je moet deze "speciaal" aanvragen om hem te kunnen downloaden. Gelukkig is deze patch ook op andere manieren te verkrijgen (thx to the forums ;))

Hier volgt een beschrijving voor het toepassen van de Hotfix (thx to Xtremesystems.org Forums)

=================================================
Download & install the AMD CPU Driver: Click Here

Download Hotfix: http://www.amdzone.com/files/WinXPdualcorehotfix.exe

Edit your registry to enable the HOTFIX, follow these steps.
1. Click Start, click Run, type regedit in the Open box, and then click OK.
2. Right-click HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\CurrentControlSet\Contro l\Session Manager, point to New, and then click Key.
3. Type Throttle for the new key name.
4. Right-click Throttle, point to New, and then click DWORD Value.
5. Type PerfEnablePackageIdle for the value name.
6. Right-click PerfEnablePackageIdle, and then click Modify.
7. In the Edit DWORD Value box, type 1. In the Value data box, make sure that Hexadecimal is selected, and then click OK.
8. Quit Registry Editor.

4 - Make sure your BOOT.ini has this command in it, /usepmtimer to check, right click on My Computer go to properties, click on the ADVANCE tab, then under startup and recovery click on settings, then click on EDIT....make sure your boot.ini looks like this

~[boot loader]
timeout=30
default=multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOW S
~[operating systems]
multi(0)disk(0)rdisk(0)partition(1)\WINDOWS="Microsoft Windows XP Professional" /noexecute=optin /fastdetect /usepmtimer

=================================================

Succes ermee!

Overklokbaarheid
Standaard loopt deze proc op 2Ghz (10x200 @ 1.350v). Deze is kinderlijk eenvoudig te verhogen naar + 2500Mhz speeds. Ik heb hem zelf op 10x250Mhz lopen (dual primestable).

In het begin heb ik op RolCo zn advies mn vcore iets verlaagd & toen in verschillende sessies lopen primen. Dan telkens je snelheid iets verhogen en weer primen etc. Op deze manier zou je hoger moeten uitkomen dan simpelweg gelijk tot zn max pushen. Ik heb helaas maar PC3200 geheugen met slechte IC's erop. Het maximale wat mn geheugen aankan is 220Mhz :(

Ik heb hier en daar resultaten gezien van dezelfde proc op 2600-2700Mhz. Moet met waterkoeling (& goede luchtkoeling) mogelijk zijn!

Warmteproductie
Volgens mij verbruikt een 3800+ maximaal 110w. Dit kan natuurlijk gemakkelijk gereduceerd worden door bv Cool N Quiet.

Laat ik het anders stellen, ik heb mn huige proc op 10 x 250 @ 1.350v lopen. Ik koel mijn systeem met

-Little River Cascade (klassieker :))
-Black Ice Pro 120mm
-Liang DDC Pro pomp
-Arctic Cooling Fan12

Idle: 25c
Stressed: max 32c

Idle: beetje internetten etc voor 30mins
Stressed, 2x Prime95 voor een aantal uur

Ik ben iig blij met deze temps, vooral gezien de kleine radiator die het toch goed uithoudt.

Ik heb deze proc toen gekocht voor 225euro, wat de investering voor mij makkelijk te rechtvaardigen viel.
Op dit moment denk ik dat je beter kan investeren in het AM2 platform, de nieuwe bandbreedte koning ;) Het is (nog) niet veel sneller, maar ik vermoedt dat het AM2 platform aardig potentieël heeft.

In de periode dat ik hem kocht zou ik hem bestempelen als Solid Upgrade. Als je nu zou willen upgraden zou ik je de AM2 socket aanraden met bijbehorende X2 3800+ (AM2). Deze proc is een paar tientjes duurder dan zn broertje op Socket939.

Pricewatch Link voor de Tray X2 3800+

De boxed versie is +-20euro duurder.

Links
Officië le Athlon64 X2 Product Pagina van AMD
Review van Tomshardware
Review van SharkyExtreme.com
Review van Anandtech.com
Review van Legit Reviews.com
Review van AMDboard.com

Enige fouten voorbehouden

Heb jij ook een AMD Athlon 64 X2 3800+ Tray?

Nope. Maar iedereen weet dat de D805 de overklokkkoning is...

Op 4.0 Ghz is 'ie unstoppable. Je hebt alleen een degelijk (lees: duur) mobo nodig :Y)

En je moet rekening houden met t stroomverbruik :9~ Mij kan 't echter niet bommen :P.
Das waar, underrated proc die snel faam wint door zn overclockbaarheid 8-) !

In mn review ga ik btw uit van standaard geclockte systemen.
als je het 805 OC topic leest zie je dat de 805 icm een Asus P5ND2-SLI ook al op de 4GHz zit met luchtkoeling. En dat bordje is al te krijgen voor rond de 80 euro, vind ik niet duur.
Waar in hemelsnaam kan ik die patch vinden???
''Ik heb geen vergelijkende benchmarks met mn oude platform, maar verschillende testen laten zien dat X2 3800+ verschillende Pentium D's een poepie laat ruiken. AMD houdt dus nog de troon, maar dat zal niet lang meer duren als alle Conroe legends true zijn''

Volgens mij wordt ie toch echt keihard geownt door een D805. Zelf als de slechts overgekieteld is tot op 3.3Ghz..

En op 4.0Ghz wordt ie helemaal geslacht.. ik denk dus niet dat je kan zeggen dat 'ie de pentium D's een poepie laat ruiken. (Tenzij je van noobs uitgaat die hun D805 op 2.66 laten lopen }:O)
Volgens mij ga jij ook uit van noobs die hun X2 3800+ op 2Ghz laten lopen... :Y)
Makkelijk op 2.5 GHz? :(
de mijne doet slechts 2.42 op 1.45V, wordt ook best wel warm. Waterkoeling is in bestelling dus dan kan ie wel wat hoger....
Hoeveel graden wordt hij dan (idle/stressed)? En met wat voor koeling?

Tip: avondje laten primen en kijken of hij dan op lagere volts hetzelfde kan
Strakke review Krimp! Hope to see you in real life soon :)
Bashar! Das een tijd geleden! Zal Robin ff optrommelen, komen we een keer de boel weer onveilig maken ;)

Hoe gaat het met de kittens? En je GF off course :)
:) Mooie survey. Ik zie dat je er tijd aan hebt besteedt!
Dankjewel, kleine correctie: de baas zn tijd ;)

(Zit momenteel nog op werk hehe)
Ga werken joh!, en koop een Conroe }>
Damn collega's :+ Psycho, stop met trailers kijken, je vreet valuable bandbreedte!
Die van mij loopt idd. zonder enig probleem @ 2,5ghz ( 1,4v)