Specificaties Tower/desktop met Atom N330 en 2GB ram - Bekijk alle specificaties

ASRock ION 330HT Zwart Review

Kaasplank 25 augustus 2010, laatste update op 25 augustus 2010, 2.845 views

ASRock ION 330HT Zwart

Pluspunten

• klein
  • kleine externe voeding

Minpunten

• extra geheugen of harde schijf inbouwen is lastig
  • goedkoop aanvoelende afstandsbediening

Features Score: 4
Omdat ik een nieuwe TV gekocht heb met de mogelijkheid tot full-hd en mijn oude htpc 1080p niet echt lekker afspeelde moest ik op zoek naar andere mediaspeler. Het upgraden van mijn oude htpc was een optie maar ik liep ook al met het idee van een thuisserver dus mijn oude htpc is omgeklust tot server. Omdat de opslag van films en series meeverhuisde kon ik mijn htpc vervangen door een klein kastje.

Na enig zoeken heb ik besloten een ASRock ION 330HT aan te schaffen. Volgens diverse reviews op internet is deze pc prima in staat 1080p af te spelen, is hij redelijk stil en bovendien klein en hij ziet er ook nog eens goed uit.

De verpakking

De pc komt in een kleine witte doos aan met de gebruikelijke marketingpraat en afbeeldingen. Gauw uitpakken en op zolder gooien die doos.

In de doos bevinden zich de volgende onderdelen

- De pc zelf. Voorzien van een laagje transparante folie ter bescherming
- De voeding en losse voedingskabel
- Een afstandsbediening met 2 AA batterijen
- Een beknopte handleiding en een cd-rom met drivers
- 2 case badges die ik natuurlijk niet ga gebruiken
- een anti-slip matje om de pc op te zetten zodat hij niet schuift op gladde ondergronden
- een dvi naar hdmi verloop
- schroefjes om een 2e harde schijf in te bouwen voor raid 1 of 0

Specificaties
Intel dualcore atom 330
Nvidia ION GPU en chipset
320GB 2,5" harde schijf
2x 1GB geheugen (uitbreidbaar tot 4GB)
7.1 Ch HD Audio with DTS
DVD drive
Gigabit LAN
802.11 b/g/n wireless LAN
195mm(W) x 70mm(H) x 186mm(L)
1.7Kg

Algehele indruk
De pc zelf is van stevig metaal en zit goed in elkaar. Bij het aanpakken kraakt er niets en het geheel voelt solide en zwaar aan. De achterkant is voorzien van een 40mm ventilator voor de nodige frisse lucht. Binnenin zit nog een kleinere ventilator. Het geluid die de beide ventilators maken valt me alleszins mee. Volgens ASROck zelf is het 26dB maar dit kan ik zelf niet meten. Het stoort mij tijdens het kijken niet. De afstandsbediening is van mindere kwaliteit. Hij voelt goedkoop aan en de knoppen voelen wat 'stroperig' aan. De pc reageert verders wel prima op de signalen van de afstandsbediening.

Het is mogelijk een 2e 2.5” harde schijf in te bouwen om zo RAID 1 of 0 te verkrijgen. Het inbouwen is een lastig werkje vanwege de beperkte ruimte en de sata kabels willen niet altijd buigen zoals je het voor ogen had.

Aansluitingen
Ik ga niet alle aansluitingen langs want dat wijst zichzelf wel lijkt me.

Gebruik
Zoals vermeld gebruik ik de 330HT als htpc bij mijn televisie. Als OS gebruik ik ubuntu en als htpc software een recente build van XBMC. ASRock biedt ook drivers aan om de afstandsbediening met linux te gebruiken. Helaas stop de afstandsbediening regelmatig met werken na een update van linux. Geen idee wie zijn schuld het is maar het is weer een reden waarom Linux niet mijn favoriete OS is.

Foto's

Al met al ben ik prima tevreden met dit kastje. Hij doet wat hij moet doen voor een acceptabele prijs en hij doet zijn werk zonder al te veel herrie die het film kijken kunnen verstoren.

Heb jij ook een ASRock ION 330HT Zwart?

Nette review, al mis ik de performance als htpc een beetje.

Ik kan het op je foto's niet goed zien, maar waar zou je een tweede harddisk kunnen plaatsen? Komt die onder de eerste harddisk?
De 2e harde schijf kun je schijnbaar onder de eerste bevestigingen. Ik heb zelf geen 2e schijf liggen dus dit heb ik niet kunnen testen.

Om de performance te testen zou ik even moeten uitzoeken hoe ik dit doe. Ik ben hier niet zo in thuis. Eventuele suggesties zouden welkom zijn. Ik wil ze met alle plezier uitvoeren en toevoegen aan de review.
ik had er wel een liggen en het past, al is het wel een beetje gerommel met de kabels want er is gewoon zeer weinig plek over in het kastje.
Jammer dat je niet verder ingaat op wat de reviews er over geschreven hadden, had wel willen weten van uw hand, of hij echt stil was en 1080p kan afspelen. Sommige ervaren hem namelijk niet stil en merken dat er soms wat frames bij het afspelen van 1080p vervallen(hele kleine stottering)

Verder een heldere review :)

[Reactie gewijzigd door karstnl op 25 augustus 2010 13:28]

als je bij xbmc dxva aanzet heb je eigenlijk totaal geen last van stotteringen (geen ervaringen met xbmc onder ubuntu), al moet je dan wel zorgen dat je refresh rate op 24 of 50 hz staat (afhankelijk van het materiaal wat je aan het bekijken bent). Qua herrie: helemaal stil is ie niet, maar je kunt de fan speed in de bios (of in windows) aanpassen en bij de laagste fan speed worden de temperaturen wel redelijk hoog bij het afspelen van 1080p materiaal + wat achtergrondtaken (60 graden heb ik wel ooit gehaald), maar daarbij kun je 'm alleen nog horen bij hele stille stukken in de film.

[Reactie gewijzigd door Bastard op 25 augustus 2010 15:17]

Bedankt :) dus een fanless oplossing is niet echt mogelijk? Vanwege hitte problemen?
Voor een fanless oplossing heb je gewoon grotere koelblokken nodig en die passen niet in zo'n kleine behuizing. Verder is het een redelijk dichte behuizing, wat de aanvoer van koele buitenlucht ook niet echt helpt. Voor een helemaal stille oplossing kun je beter een los passief gekoeld ion bordje kopen en die achter je tv hangen zonder behuizing.
"Voor een helemaal stille oplossing kun je beter een los passief gekoeld ion bordje kopen en die achter je tv hangen zonder behuizing."

En hoe sluit je dan de stroom aan? Is dat dan ook met een externe voeding?
Wil er zo een kopen maar krijg bij iedere leverancier 0
Zijn ze nog leverbaar?
Is er ook een oplossing om in zon klein kastje een tv (analoog, DVB-T en C) tuner te prikken en heb je dan een korte boot- en zap-tijd, of kom je dan eerder op een monitor met TV erin met altijd een matig TN paneel erin (en een mediatank voor 1080p)?