Specificaties 12MP, 5x optische zoom - Bekijk alle specificaties

Fujifilm FinePix F200EXR Zwart Review

vve77 26 augustus 2010, laatste update op 26 augustus 2010, 416 views

Fujifilm FinePix F200EXR Zwart

Pluspunten

• Fotokwaliteit
  • Mogelijkheden

Minpunten

• Videokwaliteit
  • Batterijduur

Snelheid en automatiek Score: 3
Batterijduur Score: 2
Firmware: 1.20

Achtergrond

Ik zocht een compacte camera als backup voor mijn DSLR en dat m'n vriendin ook gelijktijdig foto's kan maken :) De eisen waren als volgt:
  • Uitstekende fotowaliteit
  • Groothoek 28mm of beter
  • Redelijke handmatige mogelijkheden (om in afwijkende situaties nog goede foto's te maken)
  • Beeldstabilisatie
Zaken die ik minder van belang vond:
  • Videokwaliteit
  • Telebereik
  • Resolutie
De camera heb ik inmiddels al een tijdje in bezit en nu hebben we voldoende foto's gemaakt om er iets zinvols over te roepen ;)

Algemeen

De F200EXR zou ik willen omschrijven als een degelijke, prettig werkende camera waarbij de fotokwaliteit bovengemiddeld is.

Bouwkwaliteit

Over het algemeen goed, zwakke punten zijn het klepje waarachter de USB-connector zit en een geel pinnetje die de batterij op z'n plaats houdt.

Mogelijkheden & ergonomie

Als je een DSLR gewend bent, wil je toch graag een paar handmatige mogelijkheden hebben om onder afwijkende en moeilijke omstandigheden toch nog een goede foto te maken. Ik noem de volgende pluspunten:
  • ISO-waarde vrij instelbaar of automatisch met een bovenlimiet
  • Spot metering
  • AF op centrum of dichtstbijzijnd onderwerp
  • Invulflits mogelijk
  • EV-compensatie
Het is een compactcamera, dus de knoppen zijn altijd aan de kleine kant. Alhoewel ik grote handen heb is hij wel goed bedienbaar. Goed is het grote LCD-schem, wat in fel licht goed te zien is. Een minpunt vind ik de zoomknop bovenop, deze is niet erg nauwkeurig en daardoor schiet de zoom steeds verder door dan je zou willen.

Met de menustructuur kan ik prima uit de voeten maar ik denk dat een beginner snel het spoor bijster is. Dit wordt verergerd doordat je 2 menuknoppen hebt. De filosofie hierachter is dat onder het F-menu de meest gebruikte instellingen zitten, maar de scheiding vind ik overbodig. Als je bijvoorbeeld de metering wilt aanpassen moet je in het "hoofdmenu" zijn en niet in F.

Ik noem niet alle opnameinstellingen, meestal gebruik ik alleen P. Hierin kun je nog veel dingen zelf instellen.

De camera heeft beeldstabilisatie dat de kans op bewogen foto's moet verminderen. Ik moet zeggen, het is effectief.

Autofocus, belichting en witbalans

De AF is snel en nauwkeurig, ook onder minder goede lichtomstandigheden. De witbalans is meestal correct maar bij fel zonlicht iets "koel", gelukkig zonder onnatuurlijk te worden.

Meestal klopt de belichting, maar bij donkere objecten tegen een lichte achtergrond kan hij de mist ingaan (onderbelichting), ook al gebruik je spot metering op het donkere object. In dit geval kun je met EV-compensatie experimenteren om toch een goede foto te krijgen.

De combinatie van diafragma en sluitertijd wordt soms onlogisch gekozen op de F200. Als je iets dichtbij fotografeert kiest hij meestal een open diafragma (en korte sluitertijd), voor veraf andersom. Hij is hier niet erg consequent in, soms kiest hij zelfs voor ISO-200 (als je auto-ISO hebt ingesteld) als hier geen enkele noodzaak voor is. Hij heeft een voorkeur voor f/3.3 en f/9, je ziet weinig andere waarden in diafragma. Dit zijn ook de enige die je kunt kiezen in M-mode (manual). Soms gaat hij boven f/9 en dan zie je diffractie invloed krijgen op de scherpte.

Flitser

Een compactcamera heeft een zwakke flitser. In een grote ruimte kom je natuurlijk tekort, maar een doorsnee huiskamer krijg je prima gevuld met licht.

Snelheid

De camera start vlot op, je kunt snel een foto maken. AF is snel en de ontspanvertraging is kort. Je kunt in bursts schieten (nog niet getest).

Dynamisch bereik

Dit is één van de verkoopargumenten van deze camera. Optioneel kan hij schieten op 6MP met verhoogd dynamisch bereik. Ik heb er nog niet echt mee gespeeld. Standaard is het bereik naar mijn mening "goed". Je kan dus prima heel licht en heel donker in dezelfde foto hebben.

Ruis & JPEG-compressie

Doordat de sensor groter dan gemiddeld is voor een compactcamera en gelukkig geen absurd hoge resolutie heeft, scoort hij goed qua ruis. Bij ISO-100 is ruis nauwelijks zichtbaar en na compressie blijft er een hoop detail bewaard. Bij ISO-400 en hoger is het duidelijk zichtbaar, maar ik zie ze weleens slechter :Y)

De lens

De lens heeft een 35mm-equivalent bereik van 28-140mm. Dit is ruim voldoende en zelfs nog iets "wijder" dan mijn Tamron 17-50 (28-80 eq).

Eigenschappen die ik in de praktijk gemerkt heb:
  • Vervorming op 28mm: zichtbaar en wordt daarna minder
  • CA/paarse randen: goed onder controle
  • Scherpte: goed
  • Flaring: is hier wel gevoelig voor
Video

Hij filmt in 640x480, M-JPEG. De microfoon is gevoelig, maar het beeld laat veel te wensen over. Tegenlicht of felle lampen geven grote verticale "vegen" op de video. Zoomen tijdens filmen is niet mogelijk (wel ervoor).

Batterijduur

Dit had beter gekund, een dagje fotograferen en de accu is leeg, als je het haalt. Met flits gaat het helemaal hard (ik heb hem na een keer of 30 flitsen aardig leeggekregen).

Compatibiliteit

Hij accepteert SD, SDHC en xD. Er zijn drivers voor Windows 7, maar de kans bestaat dat de versie op de bijgeleverde CD te oud is en dus niet werkt.

Concurrenten

Ik had de Canon PowerShot SX200IS en Panasonic Lumix DMC-TZ8 destijds als alternatief uitgezocht. De SX200IS heeft een mindere lens en de DMC-TZ8 heeft meer last van ruis. Wil je echter lekker filmen dan is de DMC-TZ8 een betere keus (videoresolutie 1280x720).

Voorbeeldfoto's

ISO-100:

Voorbeeld 1: http://commondatastorage....tos/original/39859734.jpg
Voorbeeld 2: http://commondatastorage....tos/original/39859930.jpg

ISO-400:

Voorbeeld 1: http://commondatastorage....tos/original/39861960.jpg
Voorbeeld 2: http://commondatastorage....tos/original/39861953.jpg

Heb jij ook een Fujifilm FinePix F200EXR Zwart?

Ik heb zelf het grotere broertje de s200 exr en inderdaad dynamisch bereik en de hogere iso bruikbaarheid is helemaal waar. Enkel jammer dat de video zo beperkt is.

Mischien kun je nog wat foto's schieten in hoge iso, zodat anderen ook zien dat fuji hierin toch bovengemiddeld scoort.
Ik heb 2 foto's in ISO-400 toegevoegd.
Ik had deze ook, en hij is in ieder geval niet waterdicht ;) Ben nu aan het twijfelen over de f300exr. Ga 1 oktober op vakantie, dus Fuji heeft nog een maand om hem op de markt te brengen ;)

Overigens neig ik ik misschien ook wel sterk naar een Fujifilm camera omdat zij degene zijn die het geld voor die camera maandelijks op mijn rekening storten ;)
De specs voor de F300EXR zien er goed uit, de tekortkomingen van de F200EXR lijken goed aangepakt te zijn :)

Ik heb vroeger een S6500fd gehad (ging "helaas" kapot), en de foto's van de F200EXR zijn voor m'n gevoel beter. Vooral het dynamisch bereik is een stuk beter.
Heb de zelfde camera.
Batterijduur is bij mij juist extreem lang, zelfs met geregeld terug kijken van foto's in het display doe ik dagen met een acculading. (+/- 150 foto's/dag)