be quiet! Pure Rock Slim 2

€ 24,99
Specificaties 92mm diameter met 25,4dB geluidsproductie - Bekijk alle specificaties

be quiet! Pure Rock Slim 2 Review

Manyuken 31 mei 2021, laatste update op 31 mei 2021, 780 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Manyuken schreef afgelopen jaar 7 reviews, waarvan 85% gesponsord.

be quiet! Pure Rock Slim 2

Voor midrange gaming pc's is dit mijn nieuwe go-to luchtkoeler als je niet meteen een zware luchtkoeler of waterkoeler wilt (of kunt) installeren! Recht-toe-recht-aan en levert erg veel waar voor zijn geld! Ga je een Ryzen 7 of Intel i7 of hoger gebruiken, spendeer dan iets meer geld ;)

Pluspunten

• Stil!
  • Makkelijke installatie
  • Degelijke koeling
  • Simpel maar strak
  • Prima socket ondersteuning
  • Prima bouwkwaliteit

Minpunten

• Was mooier geweest in full black
  • Voor cpu's boven 100W TDP eigenlijk te licht

Koelvermogen Score: 4
Geluidsproductie (max) Score: 5
Geluidsproductie (min) Score: 4
Ik kreeg de mogelijkheid om de recent gelanceerde Pure Rock Slim 2 te reviewen en daar was ik erg blij mee! Gezien de prijs en het uiterlijk is dit een mooi alternatief voor de zeer populaire Gelid Solutions Tranquillo Rev.4.
Hoe presteert deze koeler? Is de installatie gemakkelijk? Maakt BeQuiet hun naam waar op het gebied van geluidsproductie?

Dit zijn maar een paar vragen waarmee ik deze review ben ingedoken! So let's get started!

Specificaties van de Pure Rock Slim 2:

Als we de gegevens van de eigen website pakken dan vermeldt BeQuiet het volgende:

be quiet! Pure Rock Slim 2 is particularly applicable to compact and quiet multimedia systems. Thanks to its compact construction Pure Rock Slim 2 is the perfect choice for PC cases that have limited space. Among the features that give it such an excellent price-to-performance ratio are:
  • A high 130W TDP cooling efficiency
  • An optimized AMD mounting for an even easier installation in alignment with the airflow
  • Full configuration of RAM memory banks in PC cases with limited space
  • Three high-performance 6mm heat pipes with aluminum caps and HDT technology
  • Pure Wings 2 92mm PWM fan for silent operation of max. 25.4dB(A)
  • PWM variable speed operation to help balance cooling and quietness
  • Brushed aluminum finish
  • Three-year manufacturer’s warranty

Testmethode:

Ik heb hem kort getest in mijn game pc en daarna in mijn back-up systeem zonder gpu.
De foto's zijn allemaal van mijn back-up systeem aangezien daar meer ruimte in zit en ik betere foto's kon maken.
Verder op zal ik de resultaten weergeven.

Testsysteem 1:

Intel Pentium G4400
8GB DDR4
Corsair Carbide Air 540

Verpakking:

Wederom moet ik bequiet complimenteren met een strakke verpakking. Geen schreeuwende plaatjes of grote slogans waar veel fabrikanten zich schuldig aan maken. Dus de eerste punten zijn binnen!

Inhoud:

De inhoud van de verpakking is netjes ingepakt en de meegeleverde handleiding laat duidelijk zien welke brackets je moet pakken voor welk systeem. Het spreekt heel erg voor zich en gelukkig zijn er ook maar weinig onderdelen nodig om de Pure Rock Slim 2 te monteren. Geloof me dit lijkt logisch, maar gebeurt toch regelmatig dat je wordt aangewezen op een onduidelijke tekening van de onderdelen die je nodig hebt en je de bracket volledig zelf moet gaan monteren bestaande uit te veel onderdelen..

Wat vinden we specifiek in de doos?:
  • Het koelblok
  • Pure Wings 2 92mm PWM fan
  • Intel bevestiging set
  • AMD bevestiging set
  • Handleiding

Uiterlijk:

Het koelblok is simpel maar strak vormgegeven waarbij de 3 koperen heatpipes natuurlijk flink afsteken tegenover het zilveren koelblok. De afwerking is wel van zeer hoog niveau waarbij ik extra punten wil geven voor de plaatsing van de koelribben en de ruimte er tussen. Het design is gewoon doordacht en hoe de koelribben nu zijn geplaatst maakt het plaatsen van de fan een stuk makkelijker.

De Pure Wings 2 92mm ziet er uit zoals elke andere bequiet ventilator dus daar ga ik verder geen woorden aan vuil maken ;)

Met de Pure Wings gemonteerd is het gewoon een strakke koeler, al zou ik zelf liever een zwarte versie willen hebben. Dat zien we steeds vaker en de moederborden + kasten worden ook steeds vaker compleet zwart afgewerkt dus in mijn optiek geeft dat net nog een strakker effect!

Installatie:

De installatie zelf is recht toe recht aan. De handleiding is duidelijk (strakke afbeeldingen ook!) en zolang je maar rekening houdt met de beschikbare ruimte in je kast moet de installatie geen problemen opleveren.
Het is geen hoge koeler (13,5cm) dus in de meeste Micro ATX of ATX kasten moet hij zonder problemen passen!
Koelpasta is al van te voren aangebracht vanuit de fabriek en de bracket monteren is een van de makkelijkste die ik ben tegengekomen tot op heden. Ik had het net al over de koelribben en waarom ik de plaatsing zo fijn vond. Het erop klikken van de ventilator is een keertje geen vinger snijwerk... De klemmen zijn soepel en geven genoeg vering en dat in combinatie met de zeer fijne koelribben (die tevens ook minder scherp aanvoelen dan de concurrentie) zat de ventilator er binnen 10 seconden op zonder schaafwonden :)

Ik ga hier geen complete handleiding neerzetten hoe je hem installeert maar ik zal wel wat foto's zetten hoe de installatie is gegaan.

Het eindresultaat:

Als alles is geinstalleerd wil je natuurlijk bekijken hoe het eindresultaat is in de kast. Zoals ik al zei, het is gewoon een simpele maar strakke koeler. 1 kabeltje die je nog best makkelijk een beetje weg kunt werken ook en de koeler misstaat gewoon in geen enkele setup afgezien van RGB builds ;)

Geluidsproductie:

Vergeef me dat ik geen decibel grafieken etc heb want ik heb daar simpelweg geen professionele tools voor :(
Wellicht dat ik dit in de toekomst nog aan ga schaffen.
De ventilatoren doen hun naam wel eer aan en zijn oprecht erg stil en zelfs op 100% stress van de CPU heb ik de koeler amper kunnen horen. Dus op dat vlak niks anders dan lof voor bequiet.

Koelprestaties:

Ik heb in mijn game pc de koeler kort getest en de 3700x een flinke stresstest onder laten gaan. Met een claim dat deze processor koeler 130W TDP processors zou moeten kunnen koelen zou ik het niet aanraden om dit te doen bij een Ryzen 7 of hoger of een i7 of hoger.. Ondanks dat het systeem niet is gaan throttlen merkte ik qua temperatuur (92-93 graden op zijn hoogst) dat de koeler tegen zijn plafond zat en het systeem dus wel behoorlijk warm werd.

In de back-up pc kwam ik met stresstesten niet hoger uit dan 39 graden, maar dat was te verwachten aangezien het maar een Pentium G4400 op dit moment als processor heeft. Zelfs een redelijke instap processor koeler als deze Pure Rock Slim 2 is voor dit soort systemen een zware overkill. 1 groot voordeel is wel dat je alle ventilatoren in het systeem tot hun absolute minimale rpm kan terugdraaien en dus een fluisterstil systeem kan bouwen! (wat ik dus ook gedaan heb!)

Ik verwacht dus dan ook dat als je bijvoorbeeld een Ryzen 3/5 of een i3/i5 je dit systeem prima zou moeten kunnen koelen tegen een erg laag geluidsniveau.

Prijs:

Hier komen we wel tot een groot pluspunt van de Pure Rock Slim 2, de prijs! De prijs begint op het moment van schrijven zo rond de €25,- terwijl de de meeste concurrenten op dit moment beginnen bij 30 euro. Het is natuurlijk geen gigantisch groot verschil maar in % natuurlijk wel. De Pure Rock Slim 2 is op dit moment bijna 17% goedkoper dan de concurrenten en daarbij ook prima verkrijgbaar.

Eindconclusie:

Ik heb erg veel plezier beleefd aan het inbouwen en testen van de Pure Rock Slim 2 (sterker nog het is een blijvertje voor mijn backup systeem). Ik vind het een strakke luchtkoeler die zeker een paar flinke pluspunten heeft zoals de prestaties, geluidsproductie en de prijs! De claim van 130W TDP koelvermogen zou ik zelf niet maken aangezien hij zeker moeite had om mijn Ryzen 7 3700x te koelen onder full load. Maar dit doen de concurrenten van deze koeler ook niet!

Ben je daarentegen van plan om bijv een Ryzen 5 of Intel i5 systeem te bouwen en wil je niet meteen 60+ euro voor luchtkoeler of 100+ voor een waterkoeler neerleggen dan is dit zeker 1tje voor op je lijstje. Het is op dit moment zelfs mijn favoriet als ik systemen zou moeten aanbevelen of bouwen voor anderen. Als ie later ook nog in full black zou komen is het zelfs een 100% no-brainer!

Heb jij ook een be quiet! Pure Rock Slim 2?

Fijne review van dit gesponsorde product. Ik hoopte wel nog op een vergelijking met CPU coolers als SnowMan T6 en Arsylid CN 609 beide met 6 copper heatpipes en vergelijkbare prijs, met name omdat die laatstgenoemde heel netjes in mijn NCASE M1 past in tegenstelling tot de meeste tower coolers.
Helaas had ik die niet tot mijn beschikking :)
Sta nog een beetje aan het begin van mijn 'review' carrière :P

Maar bedankt voor het compliment :)

[Reactie gewijzigd door Manyuken op 1 juni 2021 17:56]

Tijdelijk op een i7 gebruikt, maar is zeker niet aan te raden. Alleen idle niet onder de 50Graden te krijgen. Bij een beetje power al snel thermal Throttling.

Nu draaiend met een Be quiet! Dark Rock Pro 4 die een i7 en i9 wel aan kan ;-)

Goed review, TOP.