1 review

Motorola Moto G 5G (4GB ram) Grijs

Specificaties 6,7" • 2400x1080 • 64GB (uitbreidbaar) - Bekijk alle specificaties

Motorola Moto G 5G (4GB ram) Grijs Review

Antonio di 22 mei 2021, laatste update op 19 november 2021, 908 views Product gekocht

Motorola Moto G 5G (4GB ram) Grijs

Prima telefoon (169-euro-15-10-2021) indien 4GB/64GB Oke en 215gr gewicht geen bezwaar. Getwijfeld tussen aanbieding Xiaomi Redmi 9T (was-50-euro-goedkoper,-met-voldoende-spec's-voor-mij). Toch kwalitatief beter Moto gekocht. Ook geen bloatware en overbodige app's verwijder je simpel zelf (allemaal-zonder-gedoe,-zoals-wel-bij-Xiaomi). Komt met "readme" korte-instructie (plaatsen-SIM/SD (blz. 33, NL) en siliconen-hoesje. Handleiding (user-guide) per okt 2021 beschikbaar.

Pluspunten

• prima processor (erg vlot)
  • Fijn duideijk scherm
  • prima camera voor dit geld
  • HANDIG: Schudden zaklamp aan, 3 vingers op scherm voor printscreen, met scherm naar beneden leggen is NIET-STOREN, om pols draaien is camera AAN
  • voelt stevig aan, hopelijk is die het:):)
  • FM radio (kwam na update naar Android 11). Werkt dus ook zonder Wifi en zonder Internet
  • Er is nu een Engelse "user guide" beschikbaar (okt. 2021)
  • Android 11 beschikbaar (okt 2021)

Minpunten

• tray voor SIM/SD is fragiel
  • Let op afsluitring tray (zie foto's onder)
  • flinke jongen (gewicht)

Motorola Moto G 5G (4GB ram) Grijs
Leestijd 3-4 minuten (zonder de plaatsje met evt. tekst).

log:
Als van de Tweakers "laatste update" datum in deze LOG niets vermeld staat, heb ik alleen tekstuele aanpassingen gedaan of taalfoutjes hersteld. Dus geen echte inhoud verandert.
15-10-2021 toegevoegd: "FM radio" / handleiding / 5G opmerking.
De SIM/SD tray
Dat wit-grijze kunsstof ringetje (erg rekbaar) bij de SIM/SD tray moet plat geplaatst worden zoals op de foto is te zien. Dan pas tray sluiten.
Dit om te voorkomen dat het ringetje tussen de tray en body gaat klemmen.
Lees ook de meegeleverde papieren "read me" (blz 33 in NL, niet de andere talen!!) voor juist plaatsen van de SIM/SD. Zie nu ook de Engelse "user guide" (in Okt 2021 beschikbaar gekomen).
5G opmerking
De melding/waarschuwing dat de 5G van Vodafone niet werkt met deze telefoon is uit de KOP van Belsimpel-site product-pagina van de Motorola G 5G verdwenen (14-10-2021). Het staat nog wel bij de "min-punten" op de Belsimpel site. Vodafone zend/zond de 5G vrij snel uit op de 1800mhz (gedeeld met hun 4G freq, bijna tot geen snelheidswinst!) en daar werkt volgens mij deze telefoon in 5G niet mee.
Ik weet ook niet of Vodafone nu wel "andere" 5G frequentie (zoals de 700Mhz) uitzendt, die wel zou werken op deze telefoon.
Vodafone zal wel op de 3,5Mhz 5G gaan uitzenden. De verwachting is dat dit per 2022 gaat gebeuren.
Dit is wel afhankelijk van het stoppen van het gebruik van deze 3,5mhz door de overheidsdienst "opsporing" in het Friese Burum.
Ik kan dit 5G allemaal niet testen omdat in ons huishouden geen mobiel 5G abonnement beschikbaar is.
Ik zelf zit ook niet te wachten op die 5G, 4G is voor mij al dik/dik voldoende.
De mensen die nu wel de 5G van deze telefoon willen gebruiken dienen dus de Motorola spec's van deze telefoon goed te lezen en te kijken welke frequenties hun mobiele 5G provider nu en straks gaat gebruikt!!!
FM radio
Ik heb op 14 okt. 2021 de Android 11 versie op mijn G 5G Motorola gezet. Werkt prima.
Tot mijn verrassing had de telefoon nu de app "FM radio". Die werkt dus fijn Zonder Wifi en Zonder internet . De FM radio staat niet bij de Spec's op de Motorola site. Er is nu ook een Engelse "user guide" beschikbaar (zie o.a. site BELSIMPEL) en daar wordt de FM radio wel gemeld. Zie ook foto. Wel natuurlijk met een 3.5 jackplug headset als antenne.
De "FM radio" app staat ook gewoon in de Google Playstore.
Noem mij ouderwets (heb geen streaming diensten en ook geen mobiel internet onderweg), maar ik ben blij met de FM radio zenders onderweg in de trein. Het afschaffen van de FM duurt nog wel even (planning was 2022, maar 56% luisterde in maart 2021 nog naar de FM, dus het duurt nog wel 5-8 jaar is de huidige verwachting :9 :*) ).

Slot
Ik ben na 5 maanden nog steeds zeer tevreden met deze aankoop in mei 2021. Camera is echt goed voor deze prijsklasse en de telefoon heeft een val van 1 meter hoog (in siliconen hoesje) overleeft zonder enige schade. Hopelijk blijft dat zo :D :+ . Android 11 is nu beschikbaar en werkt prima.
Zie ook korte review op Tweakers van de het iets "betere broertje" van deze telefoon, zijnde de: G 5G plus !

Heb jij ook een Motorola Moto G 5G (4GB ram) Grijs?

Ik heb een Samsung A52 in bestelling (zit levertijd op), maar zou best wel Motorola willen hebben.
Vzv ik begrijp is de software schoner.

Binnen het huidige aanbod vind ik deze Motorola wel te groot. Die paar mm kleiner pleit voor de Samsung of de Oneplus Nord.

Wat ik heel erg belangrijk vind is de 'sunlight readability'. Ik dacht altijd dat je dan een Amoledscherm moet hebben. Maar misschien is dat helemaal geen eis en kan een LCD ook als hij maar voldoende NITS heeft.
Vertel eens: hoe voldoet deze Motorola in de zon (in vergelijking met een Samsung amoled)?
Zonlicht:
Ik heb gisteren in de zon op het scherm van de moto G 5G gekeken. ik moest eerst de helderheid op 100% zetten om wat redelijk te kunnen zien en dit is voor mij voldoende. Het scherm van de Moto G 5G is wel van een nieuw soort LCD en is beduidend beter in de zon dan mijn oude Wileyfox swift 2X. Mijn dochter heeft een Samsung A50 (AMOLED) en daar is het wel een stuk beter, die zichtbaarheid in de zon t..o.v mijn nieuwe moto G 5G. Ook de al wat oudere Moto Z2 (AMOLED) van mijn zoon heeft een beter zicht in de zon dan mijn moto G 5G.
Het scherm van de moto plus versie van de G 5G heeft een hogere verversing snelheid (90mhz) en dat schijnt wel weer iets beter in het zonlicht te lezen te zijn. Misschien kan iemand anders daarover iets "uit de praktijk" over zeggen.

Dun/Dik:
(weer mijn dochter!). Van de dunner/lichter Samsung A50 (plastic) is het scherm al een keer gebroken/stuk (120 euro reparatie) en nu zit er al weer een breuk in, maar doet die het nog. Op Tweakers staat van de A50 een artikeltje/test met: "de hele bouw niet al te stevig aan". Ik heb het daarom in mijn review op Tweakers de A50 sterk afgeraden. Ik vind van de A50 de bouwkwaliteit onaanvaardbaar slecht. De telefoons worden groter en hou je ze dan dun, dan is de breek kans veel groter, zeker bij dun plastic frames, zoals van de A50. Ik heb de spec's van de A52 niet vergeleken met de A50, dat zou ik doen. De Moto Z2 van mijn zoon is dun, maar heeft een metalen frame en hij laat hem geregeld vallen (met siliconen hoesje!) en er is niets stuk!!. De moto G 5G is inderdaad zwaar en een stuk dikker. Ik heb daarom ook getwijfeld. Dikker betekent wel steviger bij zo'n groot formaat en dus minder breek kans. Dus neem ik dat dikker en zwaarder voor lief. Ik gebruik de telefoon niet veel, dus kan ik er allemaal mee leven.

Software Moto is echt schoner dan Samsung, maar goed Samsung is niet zo erg als Xiaomi :):).

Mijn G 5 G (instap-versie 4GB/64GB, geen plus versie) kost nu bij Belsimpel bijna de helft (179 euro) van de Samsung A52 (328 euro). Samsung heeft wel een beter scherm (AMOLED) en een nog beter camera. Ik ben erg tevreden met de camera op de moto G 5G (prima foto's) , maar Samsung is toch echt hierin beter.

Met de One Nord heb ik geen ervaring.
Heel erg bedankt!
Omdat ik eigenlijk liever een kleiner toestel heb zou ik genoegen moeten nemen met een LCD, en het is goedkoper. Vandaar dat ik open sta voor LCD / niet-amoled als die in zonlicht evengoed is.

Er zijn een paar OneplusNord's in de familie. Ze zijn er tevreden over.
Heb voor de m.i. vergelijkbare Samsung A52 4g gekozen omdat die goedkoop was bij Hollandsnieuwe (ook bij Ben): ~€220. Als de levertijd te lang is zou ik die kunnen annuleren.