Razer Nari Ultimate

€ 121,90
Specificaties Draadloos RF met 3.5mm - Bekijk alle specificaties

Razer Nari Ultimate Review

lilmonkey 22 mei 2021, 180 views Product gekocht

Razer Nari Ultimate

Fijne headset voor gaming. Ik gebruik de microfoon niet dus daar heb ik geen oordeel over. De hammock-style hoofdband in combinatie met de fijne oorkussens zorgen, ondanks het forse gewicht, voor de meest comfortabele headphones die ik ooit gedragen heb. Hypersense is gek genoeg vaak een prima toevoeging.

Pluspunten

• Extreem comfortabel
  • Geluidskwaliteit goed genoeg voor gaming
  • Hypersense is bij veel games een interessante en welkome ervaring
  • Microfoon verdwijnt bijna geheel in de behuizing

Minpunten

• Batterijduur niet indrukwekkend
  • Geen fysieke knop op headset voor Hypersense

Features Score: 4
De Nari Ultimate is geen goedkope headset, maar wel een bijzondere dankzij de "Hypersense" haptische feedback, koelende oorkussens en forse afmetingen en gewicht. Ik heb 'm nu een maand of vier in gebruik, tijd voor een review.
Geluid en Hypersense
Qua geluidskwaliteit hoef je geen wonderen te verwachten: voor de prijs kun je veel, veel beter krijgen. Voor het primaire doel van deze koptelefoon, gaming, is deze echter wel ruim voldoende in mijn optiek. Warm, vol en vrij helder.

De haptische feedback, "Hypersense", lijkt een gimmick en zal dat voor sommigen ook ongetwijfeld zijn. Echter, in veel games, films, en sommige typen muziek vind ik het toch een verrassend welkome toevoeging. Wel is het zo dat deze haptische feedback ook kan reageren op bijvoorbeeld ruis in de microfoon van anderen. Soms kan dit erg storend zijn, dus in games waar je op voice comms zit is het wellicht minder aan te raden.
Connectiviteit
In de eerste maand of twee wilde de draadloze verbinding nog wel eens wegvallen. Ook gaf het apparaat soms de piepjes te horen die bij het verbreken van de verbinding horen zonder dat dat ook daadwerkelijk het geval was. Daarnaast begon de verbinding na een meter of 3-4 afstand al te haperen. Dit alles is inmiddels al een tijdje geen enkel probleem meer. Of dit door een driver-update komt of iets anders weet ik niet zeker — wel is het zo dat ik de ontvanger enkele malen van poort heb veranderd (om ongerelateerde redenen).
Comfort
Ondanks de forse grootte en gewicht, zit deze headset ongelofelijk comfortabel. De hoofdband is van het 'dubbele', hammock-type waardoor deze op (bijna) ieder hoofd zou moeten passen. Verstellen kan dan ook niet. Het zorgt bovendien voor een lichtere druk op het hoofd. Daarnaast zijn de oorkussens uitgevoerd in een materiaal dat een beetje tussen de veelgebruikte imitatieleer en velour-stijlen inzit. Het heeft de zachtheid van velour en de gladheid van imitatieleer, waardoor het zowel erg fijn aanvoelt als goed schoon te houden is.

De oorkussen zouden daarbij ook nog een koelende werking hebben. Dat merk je zeker als je de koptelefoon opzet, maar na een paar minuten is dat effect wel weg. Of nou ja, dan merk je het in ieder geval niet meer. Dat kan natuurlijk ook gewoon gewenning zijn, dus het is erg lastig te bepalen of het echt nut heeft.
Bouwkwaliteit en afwerking
Het apparaat voelt solide aan heeft wat mij betreft een fijne, strakke afwerking en uitstraling. Ik heb niets negatiefs te melden over de bouwkwaliteit.
Overige
De Synapse 3-software is fijn om mee te werken, alles is netjes instelbaar en aan profielen te hangen. Op het apparaat zelf zitten naast een power-knop een chatmix-wieltje, een volume-wieltje, een 3.5mm jack poort, een mute-knop voor de microfoon, een micro-usb poort en een fijn opbergvakje voor de ontvanger. Helaas ontbreekt een knop om snel Hypersense aan en uit te zetten.

De microfoon gebruik ik niet dus die kan ik niet beoordelen. Wel fijn is dat deze zich bijna volledig terugtrekt in de behuizing.
Ondanks het feit dat ik geen enkel criterium met een "uitstekend" beoordeeld heb zet ik de totaalscore toch op vijf sterren omdat ik de combinatie van (unieke) eigenschappen, het ontbreken van grote minpunten en het nagenoeg perfect aansluiten bij mijn persoonlijke wensen dat waard vind.

Heb jij ook een Razer Nari Ultimate?

Vraag & Aanbod