1 review

Philips PicoPix Micro

€ 179,-
Specificaties SD DLP-beamer • 80" maximale schermdiameter - Bekijk alle specificaties

Philips PicoPix Micro Review

PeacekeeperNL 21 mei 2021, laatste update op 22 mei 2021, 2.195 views Product geleend

Philips PicoPix Micro

De Philips PicoPix Micro heb ik mogen testen via ReviewClub. Overal streamen, overal gamen zegt de brochure. Voor gamen zal de beeldkwaliteit afdoende zijn als je niet van detail houdt. Voor films zonder ondertiteling of presentaties zonder tekst is hij ook geschikt, maar anders dan dat zou ik deze afraden.

Pluspunten

• Compact
  • Interne accu
  • Mooi design

Minpunten

• Beeldkwaliteit
  • Slechte kwaliteit ingebouwde speakers
  • Mini-HDMI aansluiting
  • Slechte klantenservice

Contrast / helderheid Score: 4

Inleiding en in het kort

De Philips PicoPix Micro, verder ‘Micro’ genoemd, is een compacte beamer welke al ruim een jaar op de markt is. Via ReviewClub kreeg ik de kans dit product uit te proberen en te reviewen op een ander platform. Uit eigen beweging heb ik ook deze review voor op Tweakers geschreven, daar ik dit het platform bij uitstek vind voor dergelijke reviews.

Volgens de brochure is deze beamer geschikt om overal te streamen, overal te gamen. Zoals de 'In het kort' al aangeeft, is het hiervoor wellicht geschikt, mits details je weinig doen. Voor films zonder ondertiteling of presentaties zonder tekst zou deze ook nog geschikt zijn, voor op de camping bijvoorbeeld. Maar anders dan dat zou ik deze beamer afraden. Het gebruik van externe speakers via de 3.5mm jack zou ik zeer aanraden, daar de ingebouwde ventilator de ingebouwde speaker (welke aan de onderzijde van de beamer zit) nogal eens overstemt.

Nog niet voldoende info? Lees snel verder!https://tweakers.net/i/udDQV3OoPEuJq_vxX4C5s_FESJg=/620x/filters:strip_icc():strip_exif()/m/535868/1LKaOw3zP63PRX7a7F0o96jGyVUBvvuJw0ZGW4oadWAvbLGa6g.jpeg?f=620xauto

Specificaties

De specificaties, conform fabrieksopgaaf zijn als volgt:

Unboxing, eerste indruk en gebruik

In de doos zit, naast de beamer ook een micro-USB kabel om op te laden, een snelstartgids en een Mini-HDMI kabel. Er zit geen lenscover op, en er wordt ook geen beschermhoesje/zakje meegeleverd. Dat vind ik persoonlijk wel een nadeel, omdat de lens zo mogelijk eenvoudig beschadigt. Ook komen er waarschijnlijk snel krasjes op de glanzende kunststof behuizing.

Het eerste wat mij opviel toen ik hem uit de doos had, was het compacte design. Aan de zijkant van de PicoPix Micro zit een stelwiel voor het scherpstellen van de beamer. Persoonlijk vond ik het scherpstellen vrij onnauwkeurig, en het was niet mijn favoriete bezigheid.

Bij het eerste gebruik speelde ik een YouTube video af (zie ook foto iets verderop). Ik merkte echter dat, ondanks dat het volume van zowel mijn laptop als de beamer maximaal stonden, dat het geluid van de ventilatoren dat van de speaker overstemde. Mijn laptop (Surface Pro 4) levert beter en harder geluid dan de PicoPix Micro.

Overigens denk ik dat de plaatsing van de speaker hierin ook een boosdoener is. De speaker zit namelijk aan de onderzijde van de PicoPix Micro. Mocht je hem op een zachte ondergrond plaatsen zonder gebruik van een statief(je), dan wordt de speaker al vrij vlot gedempt.

Ik heb de beamer thuis en op kantoor gebruikt voor het testen. Gebruik van de beamer zou ik zelf hooguit aanraden voor het projecteren van films of games op een camping. De ruimte waar je de beamer gebruikt hoeft niet pikkedonker te zijn, al is direct licht wel funest voor het beeld. Op de beamer is ondertiteling redelijk te lezen, afhankelijk van de tekstgrootte, maar als je er een presentatie mee zou moeten geven vind ik de kwaliteit niet toereikend genoeg. `

Update 20210522
Vergeten wat over de accu te zeggen, bedenk ik me net. Ik heb het einde van de accu niet meegemaakt (tussentijds telkens opgeladen) maar kon er rustig een volle twee uren mee beamen en de accu was toen nog niet leeg (ook geen melding gehad van een lage accu).

Hieronder twee voorbeeld foto's, geprojecteerd op mijn plafond, circa 2 meter afstand en zo goed als mogelijk scherp gesteld.
Een filmpje van YouTube met grote ondertiteling. Foto was begin van de avond genomen op een zonnig moment.

Het Word-bestand waarin ik deze review aan het tikken was, 's avonds laat wanneer het buiten donker was.

Het navigeren van het menu gaat middels de knoppen op de achterzijde van de beamer. Dit gaat prima, echter had ik meerdere keren dat het menu automatisch afsloot na enkele seconden geen interactie met de knoppen (omdat ik nog moest zoeken welke knop waar zat).

Buiten de mini-HDMI en micro-USB aansluitingen biedt de PicoPix Micro geen andere connectiviteit; draadloos is dus uitgesloten.

Firmware update

Onder Handige linkjes heb ik een link naar de download pagina voor firmware updates gezet. Hoewel ik niet weet wat de changelog is (zie ook Klantenservice), heb ik de gewoonte om direct firmware updates uit te voeren (tenzij hierdoor mogelijk gewenste features zouden komen te vervallen, ik verwacht echter niet dat dat bij de PicoPix Micro het geval is).

Af fabriek stond op de PicoPix Micro V1.0.1. Voor het geleverde model was V1.0.2 beschikbaar. Na het downloaden dien je deze update op een FAT32 geformatteerde USB-stick te plaatsen. Mogelijk dat exFAT ook werkt, dit heb ik echter niet getest.

De binary file dien je in de root (hoofdmap) van de USB-stick te plaatsen. Vervolgens kun je de USB-stick middels een OTG-koppelstuk verbinden.

In het menu kun je vervolgens de update uitvoeren, welke redelijk vlot ging.

Klantenservice

Ik heb voor het eerste gebruik eerst de beamer opgeladen, en tevens gekeken of er een firmware update beschikbaar was. Deze was er, maar een changelog kon ik niet vinden. Hiervoor heb ik de klantenservice van Philips op 14 april 2021 een bericht gestuurd met het verzoek voor meer informatie. Philips zou zijn best doen om binnen drie werkdagen te reageren. Reactie is tot op de dag van vandaag (21 mei 2021) echter uitgebleven, en de beamer heb ik inmiddels ook retour naar Reviewclub gestuurd.

Ten opzichte van de geleverde firmwareversie was het slechts één versie omhoog. Gezien de beamer al enige tijd uit is, is de updatefrequentie dus laag. Dit hoeft overigens niks ten nadele van het product te zijn, omdat de beamer geen draadloze connectiviteit heeft wat voor een mogelijk beveiligingsprobleem zou kunnen zorgen. Wat de firmware update oplost is mij echter dus niet duidelijk geworden.

Handige linkjes

Nog even overzichtelijk een aantal handige linkjes van het product zelf op een rij:
Quick Start guide

Handleiding

Software en firmware updates

Specifiek firmware updates

De brochure geeft aan, 'Overal streamen, overal gamen'. Wellicht dat dit waar is (ik ben zelf geen gamer) maar de beeldkwaliteit is matig. De input wordt tot 1920x1080 (FullHD) ondersteund, maar de output resolutie is met 854x480 pixels aan de lage kant.

Voor films zonder ondertiteling of presentaties zonder tekst is hij mogelijk ook geschikt, maar anders dan dat zou ik deze afraden.

Het geluid vond ik matig, maar dat is te verwachten van ingebouwde speakers van 3W. Het is dan ook aan te raden externe speakers te gebruiken als je ook geluid erbij wenst.

Afsluiting

Heb je aan de hand van mijn review nog vragen over de Philips PicoPix Micro, stel ze gerust hieronder in de comments. Ik kan echter niet garanderen dat ik je vraag kan beantwoorden, omdat ik de PicoPix Micro niet meer in mijn bezit heb. Heb je een foutje gespot of heb je aanvullingen op de review? Stuur me dan met liefde een PB'tje!
En last but not least, als je het einde van deze review hebt gehaald, hartelijk dank dat je de tijd hebt genomen om dit te lezen (en eventueel een reactie achter te laten)! Ik zou het ook top vinden als je mijn review zou willen beoordelen. Dit kan rechtsboven, of onder de afbeeldingengalerij. Bedankt!

Heb jij ook een Philips PicoPix Micro?