TP-Link Deco M5 (2-pack)

€ 114,-
Specificaties WiFi-ac • 2-poorts switch (max 1Gbps) - Bekijk alle specificaties

TP-Link Deco M5 (2-pack) Review

Eupeodes 21 mei 2021, 296 views Product gekocht

TP-Link Deco M5 (2-pack)

Uitstekend netwerk door het hele huis

Pluspunten

• Makkelijk op te zetten
  • Roaming tussen AP's gaat zeer soepel
  • Wisselt indien nodig soepel tussen bedrade en draadloze backhaul

Minpunten

• Sommige devices (zoals Toon) raken verbinding steeds kwijt

Beheerbaarheid Score: 4
WLAN-bereik Score: 5
In mijn huis van 3 verdiepingen heb ik 2 van deze AP's geplaatst. De ene bij de tv (begane grond, achterkant huis), de andere op zolder (voorkant huis). In de praktijk pakt het AP op zolder zowel de eerste als tweede verdieping terwijl het AP beneden de hele benedenverdieping en tuin van goede wifi voorziet.

Ik heb ervoor gekozen de M5 in AP mode te gebruiken, vooral omdat ik daarmee meer vrijheid kreeg om ze op gunstige plekken voor de dekking te plaatsen. Hierdoor vallen een aantal geavanceerde functies weg, maar wat blijft is stabiele wifi waarmee de meeste devices naadloos tussen beide AP's wisselen.

Voor de koop heb ik getwijfeld tussen 2 of 3 M5's. Uiteindelijk heb ik gekozen voor 2 omdat ik inmiddels ook bezig was met aanleggen van bedraad netwerk tot op zolder. Omdat ik zowel bij de tv als op zolder bedraad netwerk beschikbaar heb kan ik de bedrade backhaul gebruiken. Gevolg is ook dat de afstand tussen de AP's groter kan zijn zonder snelheidsverlies. Ik heb als test de kabel eens uit AP beneden getrokken (zolder is primaire AP omdat die op een groep zit die er minder vaak voor verbouwingen weer even uit moet) en meteen schakelden de M5's naar de draadloze backhaul. Wel was er duidelijk sprake van minder snelle wifi beneden en in de tuin.

Dus voor mensen die twijfelen tussen 2 of 3 M5's in een woning van pakweg 100m2 over 3 verdiepingen uit de jaren 70 of 80: Als je de mogelijkheid hebt om een bedrade verbinding tussen de AP's te zetten kom je met een AP beneden en op zolder een heel eind. Wil je draadloos werken dan is een AP op de eerste verdieping wel een must (mogelijk zou je dan je zolder zonder AP kunnen doen, maar dat moet in je eigen situatie dan blijken).

Heb jij ook een TP-Link Deco M5 (2-pack)?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.