EZVIZ DB1C WiFi Video Deurbel Kit Review

TiswinnieTestpanel 20 mei 2021, 402 views Testpanel

EZVIZ DB1C WiFi Video Deurbel Kit

Voor de prijs is het een fantastisch product. Ziet er mooi en strak uit en past perfect in elke smart home. De app is eenvoudig in gebruik en de meldingen komen mooi op tijd aan. De chime werkt niet altijd vlekkeloos, maar de app vult dat gat prima.

Pluspunten

• Hoge kwaliteit
  • Mooi design
  • Eenvoudig in gebruik
  • Lokale opslag (SD-kaart)
  • Scherp beeld

Minpunten

• Chime gaat niet altijd af ondanks koppeling
  • Installatie gemak
  • Geen zoom functie

Kwaliteit Score: 5
Inleiding:
Sinds de verhuizing ben ik bezig om de woning “smart” te maken. Het begon met Philips Hue icm Google home en vanaf daar ging het verder. Een van de dingen die nog miste maar wel op mijn lijstje stond was een slimme deurbel. Door het bos zag ik de bomen niet meer en wist ik niet welk deurbel nou geschikt was voor mij en welke voldeed aan mijn wensen. Het moest immers makkelijk in gebruik zijn voor zowel ikzelf als voor mijn vriendin, die wat minder goed is met technologie.

Gelukkig was ik een van de uitverkorene en mocht ik namens het Tweakers Testpanel de EZVIZ DB1C testen. Nou was ik niet bekend met het merk EZVIZ en de producten die zij maakten. Na wat research kwam ik erachter dat ze over het algemeen goed beoordeeld worden, dus dat gaan we aan de tand voelen.
Kwaliteit en featureset
De bouwkwaliteit van zowel de bel als de chime is uitmuntend. De bel is gemaakt van wit plastic van hoogwaardig kwaliteit, (doorzichtig) plastic voor de lens cover en het drukplaatje is van metaal. Om het metalen plaatje zit een semi transparant stukje plastic waarachter led lampjes zitten. Dit geeft de status van de bel aan. De bel zit goed in elkaar en als je er aan trekt, duwt of draait maakt het geen piepend geluid. De bel vind ik een van de mooiere die op dit moment beschikbaar zijn. Het design is slank, strak en modern. De chime ziet er ook strak en modern uit en is tevens ook van wit plastic op de antennes na, die zijn weer grijs. Op de speakergrill zit een leuk motiefje.

De bel beschikt over een camera een 1/2.4" Progressive Scan CMOS sensor met een lens van 21mm met de een diafragma van f2,4, een maximale resolutie van 1536 x 1536, een beeldhoek van 170 graden en nachtvisie tot vijf meter. De bel heeft ook een speaker en een microfoon zodat tweeweg communicatie mogelijk is. Tevens is de bel gecertificeerd tot ip65 wat inhoudt dat het stof- en waterdicht is en beschikt het ook over een microSD slot die geschikt is voor kaartjes tot 256 GB. Uiteraard heeft de bel ook WiFi en support het zowel de 2,4 GHz als de 5 GHz band.

De chime beschikt over twee wifi antennes die beide functioneren op de 2,4 GHz band en heeft een uitgebreide selectie aan ringtones.
Installatie- / Gebruiksgemak
Vol van blijdschap nam ik het pakketje aan van de postbezorger en begon ik met het uitpakken van de producten. Pakte de boormachine en alle spullen bij elkaar om te beginnen aan de installatie. Maakte de verpakking open en nam zorgvuldig de handleiding door. Na het eenmaal doorgenomen te hebben, stroopte ik mijn mouwen op en ging ik vol vertrouwen aan de slag. De verwachting was dat ik het met een half uurtje geklaard had en kon genieten van het puik werk wat ik had opgeleverd. Hoogmoed komt voor de vol en helaas verliep dat totaal anders.

Ondanks de eenvoud heb ik zelf veel problemen gehad met het installeren van de bel. Als een leek was het voor mij niet helemaal duidelijk wat ik precies moest doen en improviseerde ik maar wat. Uit frustratie uiteindelijk weer de handleiding erbij gepakt, maar werd er niet veel wijzer van. Na een uur lang experimenteren met van alles en nog wat lukte het alsnog niet. Dat was het moment waarop ik besloot om hulp in te schakelen. Verslagen pakte ik de telefoon en nam ik contact op met de klantenservice. Daar konden ze me gemakkelijk vertellen wat ik verkeerd had gedaan, waarna ik met blijdschap de installatie correct kon afwerken.

Na bijna twee uur had ik het eindelijk werkende. Het was eindelijk tijd om de app te gebruiken en te installeren. Het instellen van de app was eenvoudig te doen en de app is makkelijk in gebruik. Er is niet veel uitleg nodig en alles spreekt wel voor zich. Het verbinden met de WiFi ging eenvoudig en ik kon met gemak de chime koppelen aan de deurbel. Zodra er op de bel werd gedrukt, ging de chime af en kreeg ik een melding via de app. Missie geslaagd!
Problemen
Althans dat zou je zeggen. Helaas was mijn vreugd van korte duur. Na een paar dagen besloot de chime niet meer af te gaan zodra er werd aangebeld. Het aanpassen van de instellingen in de app leidde niet tot het gewenste effect. Daarop besloten de chime te resetten. Dit loste het probleem op, maar dat was helaas ook van korte duur. Een week later had ik weer last van hetzelfde probleem. Het resetten van de chime was ook hier de oplossing, maar ik ben nu benieuwd naar hoe lang dit goed gaat en of ik het nog een keer voorkomt. Tot mijn ongenoegen was dit niet het enige probleem wat ik heb ondervonden. In de twee en een halve week dat ik het product heb, is de bel er twee keer mee opgehouden. Om een of andere reden ging het apparaat uit en bleef het hangen tijdens het opstarten. De eerste keer gebeurde het rond 2 uur ‘s nachts en had ik geen zin om er wat aan te doen. Tot mijn verbazing werkte het de volgende ochtend weer prima. Heb er daarna anderhalve week geen last van gehad en toen gebeurde het weer.Echter was het ditmaal overdag en had ik de tijd om alles na te lopen. De bekabeling was goed aangesloten en kon niet echt ontdekken waardoor dit kwam. De bel van het stroom afhalen en weer opnieuw aandoen loste het probleem echter op.
Gebruik
Zodra er aangebeld wordt, gaat de chime over en met een aantal seconden vertraging krijg ik ook een melding via de app. Via de melding kan je direct zien wie er voor de deur staat en tevens kan je dan kiezen of het wilt beantwoorden of niet. Kies je voor beantwoorden dan kan je een gesprek voeren met de persoon die voor je deur staat. Dit werkt fantastisch en zo heb ik een aantal keren er voor gezorgd dat ik mijn pakketje bij de aardige buren kon ophalen ipv wachten op de volgende dag.

De bel biedt ook de mogelijkheid om meldingen in te stellen zodra er iets/iemand binnen bereik van de bel komt. Tevens is het via de app ook mogelijk om een bepaald gebied uit te sluiten. Dit is handig voor als je als je in een drukke straat woont. Daarnaast heeft de bel ook AI Powered Person Detection, dit filtert het beeld zodat je alleen een melding krijgt zodra er een persoon in bereik is. Zo voorkom je dat je teveel false positives krijgt. Deze twee functies voorkomen een flink aantal false positives. Zo kreeg ik zonder de afbakening meer dan 2 a 3 meldingen in nog geen minuut(drukke straat) en zonder de AI functie kreeg ik ‘s nachts een stuk of vijftien meldingen ivm dieren.

Als er gebruikt wordt gemaakt van de cloud storage of een microSD is het mogelijk om de beelden van dat moment terug te zien. Alhoewel de cloud storage een goede oplossing is, is het alweer een abonnement waar je aan vast zit. Tevens geef je dan ook je data aan nog een bedrijf. Daarom ben ik ook hartstikke blij met de microSD optie. Dit zorgt ervoor dat alles lokaal is opgeslagen en werkt in mijn ervaring vlotter dan de cloud storage. De beelden worden opgeslagen met h.264 of h.265 video codec. Zelf maak ik gebruik van de h.265 video codec aangezien dit minder ruimte vergt. Na 10 dagen en gemiddeld 13 meldingen per dag, is er nog maar 9 GB verbruikt.
Al met al allemaal leuk en aardig, maar de vraag rijst natuurlijk. Is de bel(kit) het wel waard? Mijn antwoord daarop is volmondig ja. Ondanks de problemen die ik heb gehad is de bel een echte toevoeging aan mijn smart home en raad ik het anderen ook aan. Natuurlijk werkte het niet altijd vlekkeloos, maar de problemen die ik had waren relatief eenvoudig op te lossen. Voor de prijs, 130 euro voor de bel en 175 voor de kit, zou ik het zeer zeker niet laten.

Heb jij ook een EZVIZ DB1C WiFi Video Deurbel Kit?