Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Goud

Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Goud Review

beek en donkNewbie 20 mei 2021, 551 views Product gekocht

Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Goud

Ideale laptop voor de meeste mensen (zie review)

Pluspunten

• Batterij
  • Snelheid
  • Uitstraling
  • Uistekend toetsenbord
  • Beeldkwaliteit

Minpunten

• Slechts 2 thunderbolts
  • Design is niet vernieuwend
  • Camera

Overstap gemaakt van de acer swift 7 (2016) naar de macbook air M1. Als student is voornamelijk de batterijduur, toetsenbord en multifunctionaliteit erg belangrijk in mijn keuze. Aangezien mijn swift zijn gebreken, voornamelijk accuduur, begon te vertonen is de zoektocht naar een nieuwe laptop gestart.

Na de lovende reviews op tweakers, youtube en ander techsites de keuze laten vallen op deze macbook air. In eerste instantie getwijfeld tussen de pro en de air, maar na het bekijken van een aantal benchmarks zag ik de meerwaarde van de pro niet in. Mocht je geen zware videobewerking in 4k uitvoeren, is er naar mijn idee geen reden om voor de pro te kiezen.

Ik kan na een maand gebruik stellen dat Apple echt de verwachtingen van de M1 chip heeft waargemaakt. De batterij gaat eenvoudig twee dagen mee tijdens het opstellen van verslagen, volgen van colleges en (vooral in deze tijd belangrijk) vergaderen via Teams. Het toetsenbord is het prettigste toetsenbord dat ik ooit gebruikt heb op een laptop. De camera daarentegen mag nog een heel stuk verbeterd worden. Het is niet slecht, maar bij een premium laptop als deze mag je een camera van minimaal 1080p verwachten.
Programma's die nog niet rechtstreeks gekoppeld zijn met Macos draaien via Rosetta 2. In de praktijk is dit alleen merkbaar in het opstarten van bepaalde applicaties. Zodra deze zijn opgestart en vertaald via Rosetta, is er geen vermindering in prestaties merkbaar.

Samenvattend denk ik dat het nog nooit zo interessant is geweest om voor een macbook 'instapmodel' te kiezen. De prestaties in combinatie met het toetsenbord en accuduur zorgt voor een ideale laptop voor de meeste mensen (en studenten).

Heb jij ook een Apple MacBook Air 2020 M1, 8GB ram, 7-core GPU, 256GB ssd (Qwerty) Goud?