EZVIZ DB1C WiFi Video Deurbel Kit Review

DJSmileXTestpanel 20 mei 2021, 755 views Testpanel

EZVIZ DB1C WiFi Video Deurbel Kit

De EZVIZ kit is een totaal pakket voor mensen die graag een slimme deurbel willen zonder teveel gedoe. Doordat alles aanwezig is in de kit ben je in een uur helemaal klaar.

Pluspunten

• Grote kijkhoek
  • FHD 1080p
  • 2.4 & 5GHZ wifi
  • Persoon detectie
  • Intergratie met Synology & HA
  • Design

Minpunten

• APP
  • bekabeling

Kwaliteit Score: 4

Aangezien we net verhuist zijn was ik al aan het rondkijken voor een goede deurbel. Omdat ik in dit nieuwe huis ook alles graag slimmer wil maken hoort daar ook een slimme deurbel bij.

Maar welke deurbel is dan een geschikte optie?
Ik wil niet vastzitten aan een maandelijks abonnement, maar wil wel kwaliteit. Is er dan nog wel genoeg keus?
Ja dat is een goede vraag en na veel uitzoek werk kwam ik toch wel tot de ontdekking dat EZVIZ een hele goede kandidaat was.

What's in the box?

Het is een complete kit, en dit is ook te zien.
*Deurbel met toebehoren voor het ophangen (zelfs een boortje)
*Beltrafo (transformator)
*Chime

Uiteraard krijg je de camera.

Wat ik een groot plus punt vind is het design van de camera, hij is mooi smal en wit van kleur net zoals het kozijn, dus niet zo opvallend.

Met alle toebehoren.

En uiteraard de chime voor in huis.

Ook zit er een transformator bij zodat je je geen zorgen hoeft te maken om de stroom voorziening.

Hier is die al ingebouwd in mijn meterkast.
Overigens is dit prima zelf te doen, zolang je het uiteraard maar veilig doet.

De installatie

Als je alles netjes uitgepakt hebt kun je aan de slag met de installatie van de bel.
Omdat ik niet zeker was van de kabel die al bij mij bij de deurbel zat heb ik deze vervangen met CAT6 kabel (omdat het kan).
Achteraf was dit maar beter ook, want toen ik de oude kabel uit de buis trok zaten er veel kabelbreuken in,
vervolgens kon ik de bij behorende kabels aansluiten voor de deurbel.

Nu kwam ik er al snel achter dat de zekering die erbij geleverd was niet bij mij in de muur paste, dus deze heb ik vervolgens in de meterkast geplaatst.

Nu de deurbel hangt kon ik verder met de installatie.
Hierbij heb ik de transformator gebruikt die bij de kit zat en deze netjes in de meterkast geplaatst.

nu is dat allemaal klaar, nu kan de chime in het stopcontact en kan alles in de app ingesteld worden.

De app spreekt voor zich en je kan hier rustig door heen lopen. Ik kwam wel het probleem tegen dat tijdens de installatie mijn deurbel de chime ging gebruiken als wifi toegangspunt, dit wilde ik alleen niet doordat ik de bel ook in mijn domotica netwerk wil benaderen (voor onder andere Synology Surveillance en Home Assistant).

Nadat alles goed ingesteld is krijg je het beeld te zien in de EZVIZ app.

De beeldkwaliteit is echt goed. Alles is scherp en helder.
Nu kwam ik er achter dat ik het tweede hoekplaatje nodig had om mijn camera een betere hoek te geven ten opzichte van de muur.
Dit was vooral in de nacht goed te zien. Dit heb ik dan alsnog gedaan. Hierdoor is de hoek verbeterd waardoor je ook in de nacht goed beeld hebt.

Ik heb er een MicroSD in geplaatst om te kijken hoe de deurbel omgaat met lokale opslag op het device zelf.

Nadat de kaart geformatteerd is kan hij direct opnemen op de MicroSD. Ik heb de camera ingesteld op "Menselijke vormdetectie"

Dit houdt in dat het apparaat alleen opnames maakt wanneer deze detecteert dat er een menselijke vorm voor de camera komt, hierbij komt dat je ook nog het gebied kunt instellen waar hij dit mag doen.

Ik moet wel zeggen dat dit niet vlekkeloos werkt, want als er mensen bij ons voor over de stoep wandelen dan krijg ik ook nog weleens een melding terwijl dit totaal niet in het gebied valt.

Na dit alles heb ik ook de camera feed gekoppeld aan mijn Synology en de EZVIZ app aan HA.
In de Synology Surveillance zie ik de camera netjes en met minimale vertraging, zowel beeld als geluid.

Er zijn verder nog vele instellingen mogelijk op de deurbel en je hebt ook keus uit 20 verschillende melodieën op de chime.

Kortom

Het is een mooi totaal pakket met een goede prijs. Oftewel de prijs kwaliteitsverhouding is prima. De bel heeft een mooi design en doet wat hij moet doen, in samenwerking met de chime. Ook is de koppeling met mijn domotica netwerk (Synology Surveillance en Home Assistant) vlekkeloos verlopen. Ik moest wel wat extra stappen doen i.v.m. mijn Synology, maar vervolgens werkt het super.

Het is een prima pakket voor mensen die een slimme deurbel willen maar minder technisch zijn, daar is hij ook goed voor te installeren.
Voor vak gekkies zoals ik, is het ook zeker een leuke deurbel omdat hij zo goed te installeren is en te integreren is met verschillende systemen voor een slim huis.

Heb jij ook een EZVIZ DB1C WiFi Video Deurbel Kit?

Beste DJSmileX, Dank je wel voor de review. Handige tip om de kabel te vervangen door utp kabel.

Waar heb je deze set gekocht als ik vragen mag.
Beste tvds, ik heb deze als test gekregen maar zie dat de kit op dit moment slecht leverbaar is.
Uiteraard kun je ook de deurbel en chime los kopen als je maar een 12 of 24v beltrafo hebt.
Bedankt! Ik heb het inderdaad allemaal maar los gekocht.