Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB

€ 215,-
Specificaties M.2 80mm • 3d v-nand (TLC) • PCI-e 4.0 x4 - Bekijk alle specificaties

Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB Review

Navi 19 mei 2021, laatste update op 22 november 2021, 627 views Product gekocht

Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB

Voor de specs niet bijzonder duur, helaas ging de eerste bij na 3 maanden kapot, bad sectors. Wordt erg warm, vanaf het begin al een heatsink + kleine 60mm fan op gezet, zonder wordt hij rustig 80 graden bij flink schrijven. UPDATE: Ook de nieuwe vervanger is defect gegaan

Pluspunten

• Snel
  • Redelijk geprijst
  • PCI-E 4.0

Minpunten

• TLC ipv MLC
  • Wordt erg warm
  • 2 stuks beiden defect binnen enkele maanden

Wordt erg warm, vanaf het begin al een heatsink + kleine 60mm fan op gezet, zonder wordt hij rustig 80 graden bij flink schrijven. Nu zo'n 43 idle en 55 bij zwaar gebruik.

UPDATE: Ook de vervanger is defect gegaan, zelfde probleem. Merkte het tijdens het maken van een full backup, hij kon bepaalde sectoren niet meer lezen. Check gedaan en inderdaad weer bad sectors.

Het vervelende hieraan is dat je het niet direct merkt, SMART waardes en dergelijke zijn gewoon nog goed, je loopt er pas tegenaan als je die specifieke sector wilt lezen. Doe dus regelmatig een FULL scan via Magician. (geen short scan)

Ondanks dat hij nu (zeker met black friday) ontzettend goedkoop is stop ik ermee, ik stap over naar een Seagate Firecuda 530. Eens kijken of die het langer uit kan houden. De TBW is wel hoger.

Heb jij ook een Samsung 980 Pro (zonder heatsink) 2TB?

Vraag & Aanbod

Meer advertenties

Zo zoiets nog aan de aansturing kunnen liggen? Misschien dat het moederboard de SSD niet goed aanstuurt?
Geen idee, zou niet moeten uiteraard, is gebruikt op een X570 Aorus Pro.
Mag ik vragen wat jouw usecase is voor de SSD? Schrijf je er games op weg/bewerk je hier grote datasets op/bewerk je videos vanaf deze schijf/wat anders?

Ik wil nu met blackfriday een 1 of 2 tb versie van deze schijf halen. Maar nu ik deze review zie dat die zo snel kapot gaat....
Ik ben een developer met een workstation, qua files geen heel zware load, af en toe wat kopieeracties, maar beide schijven hadden nog een durability van 99%/100% toen ze stuk gingen.

Heb nu de FireCuda 530 erin zitten, we gaan het zien of dat beter gaat :)
Merk al dat deze met hetzelfde koelblok en de 60mm fan erop idle een stuk koeler is, rond de 32 graden.

[Reactie gewijzigd door Navi op 26 november 2021 14:06]

Vriendelijk bedankt voor je reactie.

Naar aanleiding van jouw ervaringen gecombineerd met usecase ben ik bang dat ik 'm nog sneller 'sloop'. Jouw ervaringen neem ik mee in mijn overweging.