Sharkoon 1337 RGB V2 Muismat 360

€ 12,95
Specificaties 270mm breed en 360mm lang (Kunststof) - Bekijk alle specificaties

Sharkoon 1337 RGB V2 Muismat 360 Review

Jonah.Knulst 25 mei 2021, 237 views
De reviewer heeft het product gekregen in ruil voor het schrijven van deze review.Jonah.Knulst schreef afgelopen jaar 3 reviews, waarvan 100% gesponsord.

Sharkoon 1337 RGB V2 Muismat 360

Met de 1337 RGB V2 Gaming Mat 360 zet Sharkoon één van de betaalbaarste RGB-verlichte muismatten op de markt neer. Voor het geld krijg je een goede hoeveelheid mat mét verlichting. Er zijn wat minpuntjes, zoals het snel verplaatsen van de mat, maar die kunnen verholpen/vergeven worden.

Pluspunten

• Best veel mat voor het geld.
  • RGB-verlichting is goed verdeeld rondom.
  • Tien verlichtingseffecten, inclusief pulse.
  • Fysieke knop om de verlichting te veranderen.
  • Mooi stikwerk om de randen heen.

Minpunten

• Weerstand van de onderzijde is zwak; muismat beweegt snel van zijn plek.
  • Regenboogeffect is een tikkeltje ondermaats.
  • Verlichting gaat niet automatisch uit bij afsluiten pc (mede verbonden aan USB-instelling).

Kwaliteit Score: 3
Productpagina;
Sharkoon 1337 RGB V2 Gaming Mat

Introductie
Showcase
Praktijkervaring

Recentelijk worp ik een blik op een headset stand, de X-Rest Alu van Sharkoon. Naast een opvallend accessoire zoals dat biedt de fabrikant natuurlijk typerende producten, zoals muismatten. Daarvan heb ik twee verschillende varianten gekregen om te bekijken: de RGB-verlichte 1337 RGB V2 Muismat 360 en de traditionele 1337 V2 Gaming Mat (XXL).

Het is de eerstgenoemde die in deze review centraal staat en dat met een prijs van ongeveer 15,- euro. Voor een muismat van 36 cm lang, 27 cm breed én met RGB-verlichting is dat niet verkeerd. Beter nog, het betreft één van de betaalbaarste muismatten met dergelijke eigenschappen. Maar staat de kwaliteit er dan nog tegenover? Laten we eens kijken.

Om te beginnen, pakken we het beestje eerst even uit. Op de doos zien we de RGB-verlichte aard voorbij komen. Zoals verwacht, komt de mat in opgerolde vorm en bij het uitrollen komt deze voor een groot gedeelte gelijk plat te liggen. Over de tijd heen, of anders met een stapel boeken, trekt de muis ongetwijfeld plat. Bij de mat zien we ook de meegeleverde USB Micro B-kabel.

Kijkende naar de details van de mat, dan zien we dat de RGB-verlichting netjes gestikt is rondom de mat. Het stikwerk zelf is daarnaast doorzichtig, dus de impact op de verlichting moet minimaal zijn. Tenslotte is de USB-aansluiting zichtbaar voor de kabel, met daarop het Sharkoon-logo en de knop om te schakelen tussen de verlichtingseffecten.

Laat ik dan maar beginnen met de praktijkervaring. Die is helaas minder goed gebleken dan ik had verwacht of gehoopt. Het eerste probleem is dat de onderzijde van de mat weinig weerstand biedt op mijn houten bureau, met als gevolg dat de muismat snel van zijn plek beweegt. Dat overigens bij muis/polsbewegingen die bij andere muismatten geen beweging opleveren.

Met wat DIY-actie kan je dat euvel (proberen te) verhelpen. Het verplaatsen van een muismat is niet ongewoon en er zijn allerlei trucjes om de grip van een muismat te verbeteren. Wat dat betreft werkt dubbelzijdig plakband ook, beter nog, dat is een methode die ik in de beginjaren als pc-gamer weleens deed toepassen.
Verlichting
In de praktijk kunnen we kijken naar het overige, doch belangrijkste element en dat is de verlichting. Met de knop kan je schakelen tussen tien kleuren/effecten: rood, groen, blauw, paars, lichtblauw (cyan), geel, wit, pulserend met alle kleuren, knipperend met alle kleuren en tenslotte een bescheiden poging tot een regenboogeffect.

Die laatste oogt ietsjes ondermaats, want de mat is voorzien van slechts twee verlichtingspunten (waar de USB-aansluiting zich bevindt). Dat hoeft op zich geen ramp te zijn, maar het effect blijkt vrij traag te zijn, dus de mat blijft lang 'hangen' op twee kleuren. Als dit effect wat sneller zou transitioneren tussen kleuren, dan zou het regenboogeffect ongetwijfeld beter zijn.

Maar goed, uiteindelijk heb ik niets te klagen over de keuzes die je hebt en de helderheid. De mat wordt rondom gewoon goed verlicht en er is geen kwaliteitsverlies in de tegenovergestelde hoek van het startpunt. Waar ik wel een klacht heb, is dat de verlichting niet automatisch uit gaat bij het afsluiten van de pc, maar dat is mede verbonden aan je USB-instellingen en de poort die je kiest. Houd daar dus rekening mee.

De 1337 RGB V2 Gaming Mat van Sharkoon is een leuke, zéér betaalbare manier om een RGB-verlichte muismat op je bureau te plaatsen. Goedkoper dan 15 euro, met het formaat van 36 cm, ga je het echt niet krijgen voor een mat zoals deze. Maar ja, goedkoop is niet altijd goede koop en dat gaat hier wel voor een klein gedeelte op.

Zo is het grootste euvel van de mat dat deze snel van zijn plek beweegt, als gevolg van het gebrek aan weerstand dat de onderzijde biedt. Met wat trucjes valt dat te verbeteren, dus als je wat centen wil besparen, dan representeert de 1337 RGB V2 Gaming Mat verder een toffe toevoeging aan je bureau.

Met het visuele design is verder niets mis en ook de bouwkwaliteit, afgezien van de antisliplaag aan de onderzijde, is eigenlijk puik. De gestikte randen zorgen voor een stukje duurzaamheid en de stof zelf is zacht en lijkt best tegen een krasje of stootje te kunnen.

Belangrijk om als laatste aan te kaarten, is dat de 1337 RGB V2 Gaming Mat ook in grotere formaten beschikbaar is: 80 en 90 cm breed. Met een (zwaar) toetsenbord op die matten zal de beweging een stuk minder zijn, dus het minpunt zwakt bij die uitingen af. Althans, als je natuurlijk niet al teveel ragequit, maar ja, dan kan je beter de secondelijm pakken.

Heb jij ook een Sharkoon 1337 RGB V2 Muismat 360?

Thanks, man! Leuk om zo'n beknopt reviewtje eruit te knallen. :)