Logitech G915 TKL (Qwerty US, GL Tactile) Wit

Logitech G915 TKL (Qwerty US, GL Tactile) Wit Review

m.z 19 mei 2021, laatste update op 19 mei 2021, 2.278 views Product gekocht

Logitech G915 TKL (Qwerty US, GL Tactile) Wit

Een fijn toetsenbord met diverse (configuratie)mogelijkheden. De toetsen zijn fijn in gebruik zowel voor werk, studie en gamen. De extra knoppen bieden uitkomst, waaronder de volumeknop. De effecten zijn leuk, maar vindt deze persoonlijk niet storend. Alsnog kan je dit uitschakelen. Goede bouwkwaliteit, maar is minder stevig boven/midden bij drukken.

Pluspunten

• Bouwkwaliteit
  • Toetsen

Minpunten

• Redelijk prijskaart(je)

Na een kleine 2 jaar, heb ik de knoop doorgehakt en besloten om mijn Logitech G213 te vervangen. Over algemeen was ik wel tevreden met dit toetsenbord, maar had vaak moeite met de hoogte van de toetsen, grootte van de toetsenbord (in combinatie muis) en mijn zithouding werd redelijk beïnvloed, deels doordat ik zelf redelijk smal ben, maar vrij breed moest zitten.

Na lezen van reviews, zelfde serie toetsenbord gezien te hebben en horen van ervaring, besloot ik voor Logitech G915 serie te gaan. Na lang overwegen tussen een bekabelde/goedkopere versie vs draadloos vs met zonder numpad, heb ik voor dit toetsenbord gekozen, vanwege redenen:

1. Stuk smaller, dus een betere zithouding, maar ten koste van de numpad.
2. Draadloos, zowel via dongle als via bluetooth. (Vraag me nog steeds af waarom de G502 lightspeed dit niet kan, deels gezien de prijs) Dus kan snel schakelen tussen mijn eigen desktop en MacBook.
3. Gezien black&white-build koos ik voor de witte versie. Dit is het enigste model/maat, dus mijn keuze moest vooraf definitief zijn.

Hoe de doos in elkaar zit en hoe deze uitgepakt moest worden, had wat weg van Apple MacBook/iPhone, waarbij deksel vast lijkt gezogen. Op zich een leuke ervaring.

Grootte G915 vergeleken met G213

Al vereist een toetsenbord weinig installatie, werkt deze direct draadloos. Tijdens het willen volladen viel me op dat het toetsenbord ook gewoon op kabel werkt, zonder adapter. (Dit verbaasde mij een beetje, omdat ik dacht ergens gelezen te hebben dat dit niet zo werken. Alsnog kan ik me hierin vergissen.) Het is wel vereist dat de toetsenbord ingeschakeld is.

De configuratie ging redelijk. G Hub stond al geïnstalleerd, maar deze deed er lang over om software/drivers te installeren, voordat het toetsenbord te configureren was. Na een tweede poging en 15 min later heb ik de pc maar herstart. Hierna verliep het proces sneller in G Hub en is toetsenbord te configureren. Ik weet niet waarom, maar ik heb geregeld ruzie met deze software, waaronder dit gedrag, blijven laden, >90% CPU verbruik. Mogelijk heeft een update het deels verholpen, maar heb automatische updates uitgeschakeld.

Ik heb naast aanpassing RGB-kleur/effect, geen andere configuraties-instellingen toegepast.

Op het moment van schrijven heb ik het toetsenbord een week in gebruik. Hierbij heb ik het toetsenbord gebruikt voor werk, studie en gamen. In alle 3 de gevallen maak ik tevreden gebruik van het toetsenbord. Dit geldt dus voor simpele knoppen gebruik tot maken van verslagen, waarbij erg tevreden ben met de toetsen. Ook het aanpasbare toetsenbord hoogte (4/8 graden) biedt meerwaarde.

Tot nu toe heb weinig spijt bij het inleveren van de numpad. Zeker is het even wennen, maar maakte hier eerder weinig gebruik van, enkel voor pincode (login), IP-adressen invullen, wat minimale cijfers invoeren. Dus denk niet dat ik het 123 ga missen.

De batterijverbruik is ok. Ik maak geen gebruik van effecten, maar laat het toetsenbord licht oplichten met een vaste kleur wit. In totaal heeft toetsenbord 4 helderheidsinstellingen, waarbij ik stand 3 gebruik. De 5e stand is uit. Binnen een week is de batterij 75% vol.

Daarnaast lichten de toetsen ook op bij sommige games. Naar mijn idee zijn de effecten een stuk uitgebreider, tegenover mijn voorgaand toetsenbord. Namelijk viel me het volgende op, na het eerste keer opstarten van BFV:

Daarnaast reageert het toetsenbord, net als voorheen, op health en gebruik chat (blauw/groen). Wel lichten er nu meer toetsen op, die in-game indicatie aangeven (B for build fortification or hammer time? :D) Vooralsnog heb verder weinig gelet op effecten, mogelijk dat dit er meer zijn (R for reload, wanneer het eens tijd is om te reloaden?) en (natuurlijk) anders is in andere games.

De functieknoppen (bovenaan) gebruik ik tot nu toe zelden. Uitzondering Lightspeed, bluetoothknop en scrollwheel (audio only). Bij het laagste moet ik zeggen dat deze wheel nauwkeurig en snel reageert. Je kan het geluid goed aanpassen in 2 stappen of sneller.

Een fijn toetsenbord met diverse (configuratie)mogelijkheden. De toetsen zijn fijn in gebruik zowel voor werk, studie en gamen. De knoppen zijn redelijk hoorbaar, waar ik al bewust van was, maar vindt dit persoonlijk niet storen.

De extra knoppen bieden uitkomst, waaronder de volumeknop. De effecten zijn leuk, maar vindt deze persoonlijk niet storend, maar kan indien gewenst uitgeschakeld worden. Het toetsenbord heeft over het algemeen een goede bouwkwaliteit, maar aan de bovenkant (midden) kan dit iets inzakken, maar je moet redelijk hard drukken. Dit merkte ik niet bij van de toetsen en is nog steviger dan ik had verwacht.

Heb jij ook een Logitech G915 TKL (Qwerty US, GL Tactile) Wit?

Ik blijf het jammer vinden dat we in Europa alleen de ISO layout kunnen krijgen.
Ik heb nog enkele pogingen gedaan voor ANSI-layout, zonder succes...
Ik heb mezelf daar ook gigantisch aan geërgd, want was op zoek naar een Logitech MX Keys met ANSI layout, maar ook dit toetsenbordis is nergens in Europa te krijgen. Via eBay heb ik het ooit eens geprobeerd, maar is toen door de douane aldaar ergens tegengehouden wegens een verkeerde sorteriong en/of papierwerk. Wel keurig m'n geld terug gekregen (via PayPal) en heb toen toch maar de sprong gewaagd om het te "regelen" via Parcl. En zowaar: Na twee maanden toch 2 x een MX Keys in huis, waar ik dit nu allemaal op tik. I-DE-AAL! :)

Parcl: "Enjoy the most user-friendly and customizable way to get goods that don’t ship to your country!".
Oops... "After 6 years of helping you shop at any store in the world and get whatever you wanted delivered to your doorstep, we’ve made the hard decision to close down the service."

Wat is een goed alternatief?

[Reactie gewijzigd door pennywise666 op 15 april 2022 02:12]

Ik vraag me toch af of dit toetsenbord niet mooier/beter was geweest zonder de rij met functieknoppen bovenaan. Het komt de vormgeving/look niet ten goede en als ik zo lees gebruik je het tot nu toe ook zelden. Het ziet er namelijk heel gelikt uit, tot je bij de bovenste rij verzameltoetsen komt ;(
Goed punt. Ik zelf heb en zal deze weinig gebruiken, maar het is inderdaad beetje jammer dat de knoppen er anders uitzien en van andere materiaal zijn voorzien. Beetje "rubberachtig?". Het had denk ook beter uitgezien zonder of met de zelfde type knoppen.
Heb zelf de donkere variant. Absolutly love it! Enige kritiek die ik heb is inderdaad de rubberachtige toetsen wat sneller zal slijten en vergaan dan de overige toetsen. Dat komt gewoon door het soort materiaal. Kijk maar eens naar interieurknoppen van oude auto's. Dat rubber vergaat gewoon, wordt vies en gaat plakken. Zonde. Had niet gehoeven op zo'n duur ramplankje.
De normale toetsen voelen inderdaad goed aan en typte ook er fijn. Verbaast me soms nog steeds hoe makkelijk en snel ik erop type.

Maar auw, ik had daar even geen rekening gehouden met het laatste, maar goed punt. Hopelijk gebeurd dit niet snel.