Keysonic KSK-5200 RFM Review

R.E. 23 augustus 2010, laatste update op 23 augustus 2010, 1.233 views

Keysonic KSK-5200 RFM

Pluspunten

• Trackball
  • Goede grip in handen
  • Goede toetsaanslagen

Minpunten

• Niet uit slaapstand met trackball
  • Klein bereik

Algemeen
Ik was op zoek naar een toetsenbord/muis combinatie voor mijn HTPC en mijn oog was gevallen op de keysonic. Vooral de trackball was voor mij doorslaggevend. Hieronder mijn ervaringen met dit toetsenbord over de afgelopen maanden.

Layout en ergonomie
Naast het standaard qwerty toetsenbord zitten er nog pijltjes toetsen en media toetsen op. Helaas ontbreekt een numpad. De locatie van de verschillende extra toetsen (del, ins, pg up, enz..) zit voor mij niet allemaal perfect. Vooral de home en end toets zit wat lastig. Page up en down zitten daar in tegen wel perfect naast de trackball. Dit brengt mij naar de locatie van de trackball en de muistoetsen. Deze zitten naar verwachting voor een rechtshandige gebruiker rechts en links van de toetsen. Je kunt merken dat dit toetsenbord is ontworpen om in de hand gebruikt te worden. Het ligt lekker in je handen, waarmee je rechter duim de trackball bestuurd. De muistoetsen en het wiel worden met links bediend. Als extra toevoeging (wat ook het in de hand houden van het toetsenbord benadrukt) zijn er muistoetsen aan de onderkant van het bord geplaatst. Deze zitten op de locatie waar je wijsvingers in een natuurlijke houding liggen.
Persoonlijk gebruik ik deze toetsen niet. Bij het dagelijkse gebruik, gebruik ik toch vooral de toetsen bovenop het bord.

Gebruik
Het installeren van het bord gaat perfect. Je stopt de ontvanger in de pc en het bord wordt direct herkent. Ook voor de bios werkt dit toetsenbord, echter moest op mijn atom systeem wel eerst de usb ge-initialiseerd worden. Een PS/2 connector wordt niet geleverd. Zover ik heb getest, werken alle toetsen direct out of de box op windows XP en ik heb dan ook geen extra software ge´nstalleerd.
De toetsenaanslagen pikt de computer goed op. Er worden eigenlijk geen aanslagen gemist en de reactie is ook uitstekend te noemen. Er is geen merkbare vertraging. De trackball is erg goed. Hij rolt goed (helaas wel wat luid, maar dat is voor mij niet storend) en nauwkeurig. Je kunt hem zeer goed sturen en de snelheid is natuurlijk in windows in te stellen. Zowel het muis gedeelte als het toetsenbord doet wat het moet doen en doet dat ook goed.

Bereik en batterij
Het toetsenbord wordt alleen gebruikt voor mijn mediacenter pc. Ik speel daar geen spelletjes op (behalve heel af en toe de windows standaard spelletjes) en kijk er dan ook alleen films en series op en gebruik het als download machine. Tijdens het gebruik vielen mij wel een paar dingen als nadeel op. Iets wat zowel als een voordeel als een nadeel gezien kan worden, is de snelle tijd waarin het bord in powersave gaat. Wat voor mij echter wel echt een nadeel is, is dat de powersave niet wordt opgeheven door het bewegen van de trackball. Alleen een toetsenaanslag werkt voor het wakker worden. De levensduur van de batterij is bij mij nog niet verlopen na 2 maanden intensief gebruik.
Wat ook een nadeel is, is dat het aangegeven bereik bij mij in ieder geval niet gehaald wordt. Bij mijn atom bordje zitten ook een bluetooth adapter en WLAN ge´ntegreerd en ik heb het idee dat deze apparaten een beetje ruziŰn over bandbreedte. Hierdoor heb ik regelmatig dat ik ruim 3m van de ontvanger zit verwijderd zonder ontvangst. De ontvanger staat dan in een open kast aan de achterkant van de behuizing.

Bouw en kwaliteit
Het toetsenbord ziet er degelijk uit, maar laat hier en daar wat steekjes vallen.
De toetsen staan stevig in het bord en ook de stickertjes met de functie zitten goed en gaan er niet af. Het batterij klepje aan de achterkant zit goed en stevig en rammelt dus ook niet. Bij mijn exemplaar zit naar mijn idee een stuk plastic aan de achterkant niet goed bevestigd. Hierdoor zit het toetsenbord aan de onderkant niet helemaal netjes. Gelukkig rammelt het niet en zit het niet los. Het is wel duidelijk dat het niet zo hoort.
De ontvanger van het bord is groot te noemen. Vooral in vergelijking met de recente ontvangers van logitech is de ontvanger enorm. Hij is ongeveer 1cm breed en steekt zo’n 3cm uit de connector. Hierdoor valt hij zeer op en voorkomt hiermee plaatsing aan de voorzijde (wat de ontvangst zou verbeteren). Ook het lichtje op de ontvanger (blauwe LED), wat ontvangst van signalen bevestigd (knippert bij elke aanslag/trackball beweging) is fel en duidelijk merkzaam.

Ik wilde absoluut een trackball en ben daarom op dit bord uit gekomen. Met de functionaliteit in ogenschouw, heeft dit bord me absoluut niet in de steek gelaten. De functietoetsen zijn gemakkelijk en de trackball werkt heerlijk en nauwkeurig. Verder ligt het bord super in de hand en de toetsenaanslagen zijn goed en voelen zeker niet goedkoop aan.
Het grootste nadeel, wat ook daadwerkelijk beperkingen oplevert, is het kleine bereik. Ook het niet uit slaapstand komen met de trackball is een beperking, maar hier is makkelijk omheen te werken (bv door gebruik van de ctrl toets).
Al met al is dit bord zeker geen miskoop geweest en daarom ook een ruime goed.

Heb jij ook een Keysonic KSK-5200 RFM?