Specificaties Tower, 6 interne + 5 externe bays - Bekijk alle specificaties

Cooler Master Elite 330 Review

rob2911 24 augustus 2010, laatste update op 24 augustus 2010, 936 views

Cooler Master Elite 330

Pluspunten

• Volledig toolless, makkelijk afneembaar frontpanel met alles erop en eraan, prijs kwaliteitverhouding is goed, plaats voor extra fan etc. , veel drivebays, geleverd met onder andere Nederlandse gebruikershandleiding en een strak design. Window speciale uitvoering voorzien van beschermfolie.

Minpunten

• Relatief zwaar, speciale uitvoering is relatief duur, niet heel veel plaats voor kermisapparatuur.

Reden voor mijn keuze van dit product:
Samen met een vriend zijn we op moment van schrijven bezig met het bouwen van een eigen pc, ons oog is gevallen op deze naar onze mening stijlvolle kast van Cooler Master onder andere vanwege het strakke design en het feit dat de behuizing volledig toolless is. Wel moet er gezegd worden dat onze keuze viel op de Cooler Master Elite 330 All Black Version met window in het linkerzijpaneel, dit is bij de leverancier een optionele toevoeging, verder is er geen verschil met de behuizing zonder window en zijn er geen andere custom opties gekozen.

Design:
De de aanschaf van de speciale uitvoering van deze behuizing, deze is voorzien van een window in het linker zijpaneel, bij Conrad Electronics kreeg ik het product opgestuurd en zo nieuwsgierig als ik ben natuurlijk direct alles geopend en uitgebreid bekeken. De eerste indruk was wow wat zwaar voor een lege behuizing... ongeveer 6 kilo, maar dat was van te voren wel al bekend.

Wat verder direct opviel was het mooi afgewerkte frontpaneel, geperforeerd aluminium en aan de achterkant voorzien van stofwerend materiaal, de power en resetbuttons zijn op volgorde van schrijven donkerpaars en blauwoplichtend wanneer ingeschakeld en het kleine knopje is zwart en niet makkelijk in te drukken. Verder zitten er in het frontpaneel de externe benaderpunten van de verschillende drivebays , een 3.5mm audio en microfoon input, een klein luidsprekertje en twee USB 2.0 aansluitingen. De zijpanelen zijn van zwartgespoten SECC, (Steel Electro-galvanized Cold-rolled Coil) staal dat elektrisch tegen oxidatie is beschermd en zonder verhitting in de juiste maten is gevormd, gemaakt en voorzien van een krasbestendige lichtglanzende coating, het window in het linkerzijpaneel van mijn behuizing is afgewerkt met op gelijkmatige afstand geplaatste glimmende klinknageltjes die de plexiglasplaat en het zijpaneel met elkaar verbinden. Hetzelfde geld voor het bovenste paneel en de onderkant die overigens op kleine rubberen pootjes staat tegen het krassen op bijvoorbeeld een bureau. De binnenkant van de behuizing is zo compact mogelijk en tegelijkertijd ruim ingedeeld, (daarover hieronder meer), binnenin is het design een combinatie van de kleuren lichtgrijs, zwart en lichtpaars. Zwart en paars worden gebruikt voor de beweegbare onderdelen waarmee onder andere harde schijven kunnen worden vastgezet in de daarvoor bestemde drivebays. Verder is de binnenkant van de behuizing van lichtgrijsgespoten aluminium en is er de mogelijkheid door achter de verschillende 'verstopplekjes' wat kabels weg te werken zodat het in principe niet nodig is de kabels te sleeven voor een mooi gezicht door de window in het rechterzijpaneel. De afmetingen van de kast zijn relatief groot maar dat is natuurlijk iets waarvoor je kiest wanneer je een behuizing aanschaft.

Ruimte:
De afmetingen van de buitenkant van de behuizing zijn volgens de verpakking als volgt: lengte 485mm, breedte 189mm, hoogte 425mm. Relatief groot maar dit biedt dan ook ruimte voor ten eerste een groot ATX moederbord en een ATX voeding. Ook is er plaats voor maar liefst zes 3,5" apparaten waarvan 5 intern en 1 extern te benaderen is via het frontpaneel, verder zijn er ook nog vier 5,25" drivebays die alle vier op dezelfde wijze extern te benaderen zijn. Achter deze drivebays zijn kabels weg te werken en achter het rechterzijpaneel moet dit ook kunnen. Natuurlijk zijn er ook de mogelijkheden tot het plaatsen van insteekkaarten, aan de achterzijde zijn daarvoor zes mogelijkheden. Ook is er een opening voor de voeding en een I/O Shield.

Gebruiksgemak:
De Cooler Master Elite serie is volledig toolless, de 330 dus ook. De drive bays, 6x 3,5" en 4x 5,25" zijn makkelijk te vullen met een apparaat door simpelweg een klem los te draaien met een kwartslag van het slotje en daarna weer vast te klemmen. De hardware zelf moet ik op moment van schrijven nog aan passen, maar ook die hardware is in principe volledig toolless te installeren. Op YouTube is ook een filmpje te zien van Cooler Master daarin is duidelijk te zien hoe de installatiemogelijkehden werken, let op: dit is een andere variant van de 330 als beschreven in deze review http://www.youtube.com/watch?v=0M9GlZT6WJk

Koeling en airflow:
Standaard wordt de behuizing geleverd met een degelijke Cooler Master 120mm rear fan in het achterpaneel. Het is mogelijk om achter het frontpaneel van de behuizing nog een front fan te plaatsen van de diameters 80, 100 en 120mm. De airflow is dan vrij duidelijk, koude lucht wordt via de frontfan de behuizing ingezogen en wordt rondgecirculeerd via de fans van de processor en videokaart, de warme lucht die dan gevormd is wordt naar buiten geblazen door de rear fan. Door de case te modden is het natuurlijk ook mogelijk om een roof of bottom fan te plaatsen.

Case Modding:
De mogelijkheden van het plaatsen van kermisapparatuur op het gebied van casemodding is moet ik zeggen wat beperkt maar dat is ook afhankelijk van de afmetingen van de overige hardware die in de behuizing moet worden geplaatst. Waterkoeling moet echter geen probleem zijn.
Bekabeling van moederbord etc. moet zonder cable sleeving voldoende weg te werken zijn (dit heeft natuurlijk alleen nut als de kast is van een window en geldt dus niet voor de normale zwarte uitvoering van de elite 330) in de verschillende hoeken en niet zichtbare plekken achter de drivebays en rechter zijpaneel.

Ook belangrijk is natuurlijk de prijs, voor alle bovenstaande features moet zo'n 30 35 euro worden neergelegd, wat ik persoonlijk een heel redelijke prijs vind. De meerprijs voor het window is ongeveer 15 euro, maarja: voor wat hoort wat. Maar met 30 tot 50 euro voor een degelijke behuizing die lang mee gaat hoort men niet te klagen vind ik.

Laatste wijziging: 24-08-2010

Heb jij ook een Cooler Master Elite 330?