1 review

Gardena Smart Sensor (nieuw model)

€ 57,-
Specificaties Multi-sensor - Bekijk alle specificaties

Gardena Smart Sensor (nieuw model) Review

testmanager 14 mei 2021, laatste update op 14 mei 2021, 5.788 views Product gekregen

Gardena Smart Sensor (nieuw model)

Het nieuwe model Gardena Smart Sensor is veel compacter en heeft een onderhoudsvriendelijke sensor. Ook kan deze geheel in het gras gedrukt worden opdat de robo-maaier er gewoon overheen kan rijden.

Pluspunten

• Formaat, veel compacter dan oude model
  • Onderhoudsarme sensor

Minpunten

• Heeft geen lichtsensor meer, oude model wel (maar ik mis dat niet?)

Kwaliteit Score: 4
Intro
Al geruime tijd hebben we thuis een "smart bewateringsysteem" van Gardena. In eerste instantie was dat nog met bekabelde vocht-sensoren (dat was in het begin het enige "smart" eraan). Met als doel dat indien het programma voor bewatering zou starten, dit alleen zou starten als de grond ook echt droog was, dus onder een bepaald gemeten vochtpercentage. Want duurzaam en kostenbesparend.
Later kwam de versie met draadloze vochtsensoren (en een app). Dat was al een verbetering, want zo'n kabel door je tuin vraagt er natuurlijk om, om eens per ongeluk met de spade doorgestoken te worden…

Zojuist is die oude sensor (Gardena 19030-20) door moederbedrijf Husqvarna vervangen door een nieuwe sensor (Gardena 19040-20). Interessant, want het was me de afgelopen paar jaar al eens opgevallen dat het best lang duurt voordat een spontane bewatering van de grond (lees: flinke hoosbui) ook in een hoger vochtpercentage in de sensor tot uiting kwam.
Zou deze nieuwe sensor dat beter doen?

Formaat en fysiek
Wow! De nieuwe sensor is echt heel veel kleiner. Vooral de unit die boven de grond zit. Er wordt zelfs beweerd dat je deze geheel in het gras kan drukken, zodat de grasmaaier er gewoon overheen kan rijden zonder schade aan één van beide te berokkenen.

Het batterijklepje voelt ook degelijker aan, deze sluit m.i. beter af tegen regen/vocht. Dat moet natuurlijk ook wel als je deze unit geheel in het gras/de grond moet kunnen drukken.

Het gedeelte dat je in de grond stopt is wel breder (net zo breed als de bovengrondse unit) dan de oude Gardena Smart Sensor maar ook heel erg plat. Belangrijk ander verschil is ook dat er nu geen vocht-opnemend wattenpuntje meer wordt gebruikt. Die volgens mij t.z.t. ook wel vervangen diende te worden.

Testvergelijking
Mijn oude sensoren geven nu "Droog" waardes aan (11% en 27%, zie hier het verschil in een oud- en nieuw wattenpuntje)) waar de nieuwe Smart 2 Sensor "Zeer vochtig" aangeeft (80%). Ik had een half uur geleden even 5 minuten de tuinslang op deze testlocatie in de tuin laten spuiten. De waarde van de nieuwe sensor lijkt me dan ook veel realistischer.

Om de vochtwaardes te controleren mis ik nog wel de juiste test-hardware. Ik heb wel een vochtsensor in huis, maar die is alleen om oppervlakten van steen of hout te meten.

Noot: ik had "Sensor achtertuin" even naast de andere 2 sensoren in de voortuin geplaatst.

Ook het winterklaar maken van de tuin was altijd wel een dingetje. Sensoren uit de tuin nemen, alle aarde en zooi uit dat wattenpuntje spoelen, en deze dan een dag ofzo laten opdrogen alvorens te laten overwinteren in de kelder. Nu wordt dit: afspoelen, doekje erover en opbergen maar!

Stroomverbruik en bereik
Het stroomverbruik heb ik nog niet kunnen meten, over een paar maanden probeer ik hier een update over te geven. Beide sensoren werken in ieder geval met 2 AA penlights. Oplaadbare batterijen voldoen overigens (dat geldt niet voor alle smart home devcices).

Het bereik lijkt voor beide sensoren gelijk. Alleen zegt de nieuwe sensor bij plaatsing vlak bij de Gateway: "goed" waar de oude sensoren het bereik in dat geval "uitstekend" noemen. Oftewel de nieuwe sensor gaat nooit verder dan "goed"? Wellicht wordt in een toekomstige firmware update deze beoordeling nog wat verder uitgesplitst.

Grondanalyse
Na plaatsing van de sensor kan er een grond-analyse worden gestart. De oude sensor heeft dit niet, of in ieder geval wordt dit niet als zodanig in de app benoemt. Wat hiermee precies gedaan wordt, en hoe deze uitslag effect heeft op de metingen is me nog niet duidelijk.

Wat overigens wel duidelijk is, is dat er geen lichtintensiteit meer gemeten wordt door de nieuwe sensor. Geen idee trouwens wat er met die lichtintensiteit werd gedaan in de "oude slimme bewatering"?

Performance
De performance is echt veel beter: na het besproeien van de grond rondom de sensoren, zie ik het vochtpercentage sneller up-2-date zijn bij de nieuwe sensor. Ook al geven beide sensoren maar eenmaal per uur de waardes door, toch doet de nieuwe sensor dit beter: de oude sensoren hadden soms wel 4-5 uur nodig voor een volledige update, bij de nieuwe sensor lijkt dit binnen het uur al volledig bijgewerkt. (In 1 testgeval was er 2 uur nodig).

Wat mij betreft is dit juist ook de belangrijkste eigenschap van een vochtsensor, snel en accuraat het vochtpercentage doorgeven. Ik denk daarom dat de Gardena Smart Sensor 2 een absolute verbetering is ten opzichte van de vorige versie. Mede doordat er geen onderhoudsgevoelig watten-puntje meer gebruikt wordt.

Heb jij ook een Gardena Smart Sensor (nieuw model)?

Interessant stuk, maar wat levert de sensor jou nu in de praktijk op? Doet de sensor en de software nu een stuk analyse, krijg je er grafieken bij of krijg je een signaal als de grond te droog is? Kun je in de app opgeven wat je geplant hebt in een bed en kun je daar via de sensor jouw waterregiment op afstemmen?
(kortom, hoe smart is de smart-sensor?)
De sensor maakt de besproeiing smart. In je sproeischema (dat staat op zich los van de Smart sensor) bepaal je wat er in dat stuk tuin staat, en suggereert de Gardena app de juiste besproeiing. Bijvoorbeeld om 04:30 even 5 minuutjes, en dan 30 minuten later nog eens een besproeiing van 30 minuten (dus antwoord op je 3e vraag is “ja”)

De smart-toevoeging van de sensor is dat hij niet gaat sproeien als het vochtigheidspercentage boven de XX procent is. Als dat het geval is dat wordt de besproeing overgeslagen voor dat moment.

W.b.t. je 2e vraag: ja, sensor doet ook een stuk analyse maar hoe en wat is me nog niet duidelijk…

(tekst aangepast o.b.v. een paar typo's)

[Reactie gewijzigd door testmanager op 19 mei 2021 12:24]

Top! Bedankt voor de antwoorden!
Heb hem hier ook, na de laatste firmware update is de sensor een stuk gevoeliger geworden. Voorheen werd er nog wel eens bewaterd terwijl het dezelfde dag nog flink geregend had, dat is nu niet meer. Het goedkoopste is hij momenteel bij de hornbach.
70 euro per sensor? Dan steek ik zelf wel even een vinger in de grond.
Werkt deze met bluetooth? En is deze te koppelen aan bijvoorbeeld domotica of home assistant?
Nee deze communiceert via een eigen protocol met Gardena Smart.

Gardena Smart Home is te koppelen aan Homey. HA heb ik geen kennis van, dat zou je zelf even kunnen Goigken?
First of all, appreciate your article very much.
Having a bunch of old sensors and considering that the price for new ones are considerably lower, I was wondering if I should go for them for my new plants or stick to the old ones.
As I also have absolutely no use for the light sensors, will go for the new one.

Then and to answer @trebium, it is not Bluetooth and you would need the gateway:
More info here:

It does integrate with HA, but via a custom component and using the husqvarnagroup cloud:

[Reactie gewijzigd door Azad op 29 augustus 2021 02:39]

Sinds Firmware v3.5 (12-8-2021) heeft de Lupus Electronics XT2-plus Alarm/smarthome/camera-surveillance HUB een koppeling naar Gardena. In de Duitse handleiding (versie 1.9) van de XT2-plus HUB (zie Lupus Electronics site) staat de nieuwe interface met Gardena beschreven. De Engelse handleiding volgt meestal binnen een paar weken. Zie ook mijn Lupus XT2-plus review op Tweakers.
Ik heb een Lupus XT2-plus set maar GEEN Gardena "smart" spullen en kan het dus niet testen/beoordelen/verder-beschrijven.
De Lupus-Gardena koppeling supports: "Smart Water Control", "Slimme robotmaaiers", "Slimme bodemvochtsensoren" en "Smart Power-adapterstekkers".
Lupus heeft wel e.e.a. beschreven over deze koppeling op hun site (in "Fremdsprache DE" :( :9 ),
zie link/url: https://www.lupus-electro...ng-mit-lupus-und-gardena/

[Reactie gewijzigd door Antonio di op 19 augustus 2021 19:52]