Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007JMH)

Specificaties 16" • 2560x1600 • 1TB • AMD Ryzen 7 - Bekijk alle specificaties

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007JMH) Review

Undertaker2 13 mei 2021, laatste update op 12 juni 2021, 1.283 views Product gekocht

Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007JMH)

Deze laptop doet veel goed en heeft bijna geen tekortkomingen. Hij combineert de nieuwste AMD en NVIDIA chip in een uitstekende koeling / behuizing. Je krijgt er een kleurecht QHD 165Hz scherm bij, een 80Wh accu, prima speakers en ruimte om zelf wifi adapter, geheugen en SSD te vervangen/upgraden.

Pluspunten

• Zeer, zeer snelle CPU + GPU
  • Prima bouwkwaliteit
  • Goed HDR 165hz scherm met 16:10 QHD resolutie
  • Net uiterlijk, niet al te 'gamey'
  • Twee geheugenmodules, beide verwisselbaar
  • Stil bij office gebruik/idle
  • Op te laden via USB C
  • Mux switch voor beste grafische performance

Minpunten

• Power adapter groot en zwaar
  • Trackpad niet in het midden

De Lenovo Legion 5 Pro (32gb / RTX 3070) doet heel veel goed en heeft bijna geen tekortkomingen. Hij combineert de nieuwste AMD 8 Core CPU met de nieuwste NVIDIA RTX chip in een uitstekende koeling / behuizing. Je krijgt er een kleurecht QHD 165Hz scherm bij, een 80Wh accu, prima speakers en ruimte om zelf wifi adapter, geheugen en SSD te vervangen/upgraden. En dat voor een prima prijs!

Wat ik persoonlijk verder erg op prijs stel bij deze laptop:
-Goede koeling en helemaal stil bij office gebruik (gebruik de integrated graphics en het scherm op 60Hz)
-Geen thermal throttling bij renderen / gamen. CPU en GPU presteren maximaal.
-Twee geheugenmodules (dual channel) die zelf te vervangen zijn.
-Mux switch/optimus om de geintegreerde Radeon videochip uit te schakelen zodat de Geforce kaart maximaal presteert. (scheelt ruim 10 frames per seconde in Doom Eternal van 100 naar 110 en 15 bij Call of Duty Warzone van 140 naar 155)
-Scherm is 165Hz, 16:10, heeft goede kleuren en kan HDR weergeven.
-Veel inputs en outputs aan de achterkant geplaatst.
-Handige shortcuts op toetsenbord om o.a scherm te switchen van 60 naar 165 hz en power profile aan te passen.

Wel is de laptop vrij zwaar, maar echt een nadeel wil ik dat eigenlijk niet noemen, Deze performance krijg je gewoon niet in een thin and light model. De powerbrick is wel boven verwachting groot en zwaar en lijkt met 300 watt gemaakt te zijn voor het RTX 3080 topmodel en simpelweg voor alle lagere modellen ook meegeleverd te worden. Gelukkig is de laptop via USB C ook op te laden met beperktere wattage voor office werk.

Wat verder even wennen is is dat de trackpad niet helemaal in het midden zit. Voor de mux switch moet je de laptop opnieuw opstarten en dat is ietwat onhandig, maar dat is nu eenmaal de stand van zaken van de huidige techniek en dus dit model niet aan te rekenen. Daarbij: sommige andere laptops hebben deze switch niet eens.

Wat me tot slot in dagelijks gebruik is opgevallen is dat wanneer hybride mode aan staat (en de laptop automatisch schakelt tussen geintegreerde video en Geforce kaart) Doom Eternal zegt dat het scherm niet HDR is en die optie dus niet geeft. In windows kan je wel gewoon HDR aanzetten en een spel als Shadow of the Tombraider werkt wel gewoon in HDR mits je ook de switch in Windows aanzet.

Al met al wat mij betreft een uitstekende laptop!

Heb jij ook een Lenovo Legion 5 Pro 16ACH6H (82JQ007JMH)?

Hi,

ik heb de rtx3060 versie, verder identiek. Echter krijg ik 'm met geen mogelijkheid stil bij normaal gebruik. Fan blijft op een hoorbaar toerental draaien, maakt niet uit welk profiel ik kies.

Enig idee? Ik denk eraan om 'm terug te sturen.
De nieuwste bios heeft een keuze optie voor de fancontrol. Ik kwam daar achter toen ik na een bios update de fans ook niet meer stil kreeg. Totdat ik dus ontdekte dat er een optie voor thermal management of iets in die richting was bijgekomen.

Kan zijn dat jouw laptop al die bios heeft?

Oh en verder natuurlijk op power profile battery saver zetten. Blauwe lampje power button moet branden. Scherm op 60hz en zorg dat je geïntegreerde graphics aanstaan. Met alleen de GeForce RTX kaart wordt ie ook niet stil

[Reactie gewijzigd door Undertaker2 op 16 juli 2021 21:07]

Ja de laatste bios stond er al op. Integrated graphics staat aan, 60hz scherm, en quiet mode (blauw lichtje). Ik kan zelfs de 3060 uitschakelen in device manager. Hwmonitor geeft 40 graden aan bij cpu, maar fan blijft draaien, op een laag pitje dat wel, maar duidelijk hoorbaar. Ik had zelfs windows opnieuw geinstalleerd via een reset, maar fan blijft draaien.

Bedankt voor de info iig. Ik stuur deze terug, misschien dat ik een andere probeer.
Maar heb je nou in de bios die fan of themalmode gevonden?

Edit:
Ik heb even gekeken. Het heet:

Advanced Thermal Optimisation.
Set advanced thermal level

Disabled
Level 1
Level 2
Level 3

Zet m op disabled.

[Reactie gewijzigd door Undertaker2 op 16 juli 2021 23:10]

Ja had dit geprobeerd. Fan gaat dan tijdelijk uit maar slaat vrij snel weer aan en stop dan weer niet tenzij je fn-q een paar keer doet dan is ie weer even stil. Ik kan daar heel slecht tegen 🙃, wellicht dat ze dit fixen met een bios update maar aangezien Lenovo fora vol zitten met deze topics houd Ik t voor gezien. Helaas, want het is echt een mooi apparaat verder.
Ohh ja snap ik, dat is inderdaad vervelend. Ik heb ook wel eens dat met het wisselen van het power profile de fan dan wel opeens uitgaat, maar het gebeurde uiteindelijk ook vanzelf wel.

Verder idd fijne laptop! Heb je een alternatief op het oog?
Ik heb een ideapad pro 16" gekocht. Geen 32gb helaas, maar wel mooi scherm en volledig stil.