HP Laserjet P1005 Review

Znorkus 23 augustus 2010, laatste update op 23 augustus 2010, 764 views

HP Laserjet P1005

Pluspunten

• Snel
  • Klein
  • Goedkoop
  • Betrouwbaar

Minpunten

• Tweezijdig moet handmatig
  • Kan niet kopieren/scannen
  • Rokerig

Inktverbruik Score: 5
Muziekweergave Score: 5
Afdruksnelheid Score: 5
Drivers en stabiliteit Score: 5
Let op: deze printer wordt op dit moment niet meer door HP gemaakt. Deze niet-technische ervaringsreview is gemaakt voor diegenen die op zoek zijn naar een 2e hands of hem toch nog in een winkeltje aantreffen - of om wat voor andere reden dan ook een gebruikersreview willen lezen.

Hier een link naar de HP pagina met uitgebreide specs (PDF):

Dit is een korte samenvatting van mijn ervaring met deze HP laserprinter. Ik heb deze aan 't begin van mijn studie gekocht, en het ding heeft er nu drie zware dienstjaren opzitten. Ik zocht een simpele printer om (veel) PDF en Office documenten af te drukken (wetenschappelijke artikelen, readers, collegesheets etc) en had daarbij de volgende eisen:

-klein van afmetingen
-snel
-goedkoop
-betrouwbaar A-merk
-niet om de haverklap nieuwe cartridge nodig

Deze printer heeft werkelijk perfect zijn taak gedaan - zelden zo blij geweest met een stukje hardware (op mijn eerste echte graka na dan :P).

Afmetingen
Hij staat klein en onopvallend in de boekenkast (ik heb weinig ruimte). Het is een van de allerkleinste printers die ik destijds kon vinden.

Snel
Ik krijg altijd een meewarig gevoel als ik bij iemand kom met een inktjet. Je wil na laser echt niet meer terug. Zie PDF boven voor specs: 14 pagina's per minuut, ding start in een paar seconden op. Heerlijk.

Goedkoop
Toen 79 euro, de allergoedkoopste laserprinter.

Betrouwbaar A-merk
Ik geloof dat HP zijn naam wel heeft waargemaakt op het gebied van printers.

Zuinig
Heerlijk die grote cartridges. Ik print toch redelijk wat (vind ik zelf, 100+ pagina's per maand zeker): duizenden pagina's heb ik afgedrukt de afgelopen 3 jaar: ik heb 3,5 cartridges verbruikt van ongeveer 60 euro. TIP: als HP printer aangeeft dat cartridge bijna leeg is: even stevig schudden en terugplaatsen. Dan kan je er nog -behoorlijk- lang mee vooruit. Cartridges kan je inleveren bij je winkel.

Gebruiksgemak
Deze printer heeft 2 kabels: 1 naar PC (USB), 1 naar stopcontact. Kan niet missen dus. Daarnaast heeft de printer 1 knop: de aan/uit knop. Software is kwestie van op yes/volgende drukken tijdens driverinstallatie. Er valt verder niets in te stellen. Heerlijk eenvoudig.

Foto's afdrukken
Zou ik niet doen op deze zwart-wit printer. Dit ding is bedoeld voor office-gebruik, documenten.

Nadelen
Voor tweezijdig afdrukken moet je halverwege even de stapel pakken, rechtschudden op een vlakke ondergrond, en weer in de printer leggen & op 'continue' drukken. Weet niet of dat beter kan hoor, in deze prijsklasse. Daarnaast zou ik met mijn volgende printer toch ook wel willen kopieren.
Hij rookt overigens een heel klein beetje: je ziet een soort damp van dat laser-toner-spul zo uit een roostertje omhoog komen. Ruikt ook een beetje. Edit: dit schijn onschuldig te zijn: bedankt!

Heb jij ook een HP Laserjet P1005?

Die damp is waterdamp wat uit het papier geperst wordt. Het stinkt een beetje maar is verder compleet onschuldig..
Ah thanks, dat wist ik niet. Heb de bedoelde passage aangepast ;-)