Siemens Gigaset WLAN Repeater 108 Review

shotputty 22 augustus 2010, laatste update op 23 augustus 2010, 1.835 views

Siemens Gigaset WLAN Repeater 108

Pluspunten

• goed bereik. internet doorvoer is pima.

Minpunten

• klote configuratie. Na sommige wijzigingen loopt die WLAN repeater steeds vast. Uit en aan, en weer verder met instellen.

Beheerbaarheid Score: 3
Ik heb deze WLAN repeater al lange tijd in bezit. Hiervoor had ik een SX762 ADSL2 modem en daarvoor was de keus voor mij snel gemaakt, een apparaat dat k van Siemens zou zijn moest wel goed op elkaar aansluiten. Niets bleek echter minder waar, de installatie was een drama (vastlopers etc) en na vele uren verprust te hebben bleek er helemaal geen repeater mogelijkheid te zijn met de configuratie die ik destijds had (firmware etc), Siemens was gewoon nog niet zo ver.

Ik heb het apparaatje meer dan een jaar op zolder gelegd. In de tussentijd van modem gewisseld omdat mijn SX762 doorgefikt was. Sinds gisteren heb ik echter weer een SX762 (op verzoek) en ik dacht, waarom ook niet, pak die stomme WLAN repeater er maar weer eens bij.

In mijn SX762 is het een en ander veranderd dus zowaar, na 3 uur klooien werkt het!! Ik kan echter nergens op internet terugvinden wat je precies moet doen om het werkend te krijgen!!

De allerbelangerijkste instelling is deze:

Ga in de WLAN 108 repeater naar "lokaal netwerk". Vul in bij "Standaard gateway" n "Vooorkeurs dns server" het ip adres van je adsl modem (wireless dus).

Hierbij mijn setup:
In beide apparaten elkaar detecteren en aangeven als WDS / repeater. Maar wel eerst je ip reeksen op elkaar afstemmen! Gebruik HETZELFDE kanaal (in mijn geval nummer 6 van 13).

ADSL modem 192.168.1.100
WLAN repeater 192.168.1.2

Als beveiliging kan je alleen WEP gebruiken in de vorm "sleutel" , dus geen passphrase o.i.d, werkt gewoon niet. Als extra beveiliging gebruik ik de optie toegestane clients met de bijbehorend MAC adressen. Uiteraard moet je de mac adressen van je wireless apparaten hier ook bij zetten.
Gebruik in beide apparaten DEZELFDE WEP sleutel.

De beveiliging etc heb ik pas ingesteld ndat alles werkte.

Nu dat het werkt werkt het ook erg goed. :) Voorheen had ik 1 streepje verbinding die vaak wegviel, nu staat precies halverwege het huis de repeater en heb ik 90% verbinding.

Ik kan hier alle details van mijn setup neerzetten maar ik denk dat de meesten er zo wel uit moeten kunnen komen. Als ik meer informatie aan iemand kan geven, stuur me dan even een PM of stel hier de vraag, misschien helpen we er ook anderen mee.

Edit: Het SSID van beide apparaten is irrelevant.

• Siemens SX762 annex A adsl 2 modem

Heb jij ook een Siemens Gigaset WLAN Repeater 108?

Bedankt voor de handleiding,

Met vriendelijke groet,