ASUS ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi)

€ 259,90
Specificaties Socket 1200 • ATX • Intel Z490 chipset - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi) Review

Jesse99 10 mei 2021, laatste update op 6 januari 2022, 149 views Product gekocht

ASUS ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi)

Prima ATX moederboard met goede VRM's, meer dan genoeg connecties, veel overclock potentieel en een arsenaal aan functies. Zoals altijd is Asus wat duurder dan de competitie. De manier van verpakking moet ik wel iets over kwijt, evenals de installatie van bloatware (zie uitgebreide review).

Pluspunten

• Kwaliteit VRM
  • Goede passieve VRM koeling
  • Voelt en oogt degelijk
  • Connecties ruimschoots aanwezig
  • Segment display foutcodes én CPU temp
  • Gemakkelijke BIOS
  • Veel OC opties

Minpunten

• SATA connectors achter de GPU
  • Prijziger dan concurrentie
  • Verpakking (zie uitgebreide beschrijving)
  • Bloatware (zie uitgebreide beschrijving)

Layout Score: 4
06/01/2022 Bevindingen na 9 maanden
De hardware functioneert goed en de bios opties zitten goed in elkaar. Maar 1 ding moet ik toch even kwijt.
Asus heeft onzichtbare services draaien en die installeren bloatware, zonder vragen, zonder mededelen, dus op de meest opdringerige manier. Dit kan uitgezet worden in de BIOS (!), maar je moet het maar weten. En standaard staat dit helaas aan en dan worden zaken die je verwijdert helaas onmiddellijk terug geïnstalleerd, met dank aan UEFI.
Het vervelendste is wellicht dat de bloatware die ze pushen erg moeilijk volledig te verwijderen is, en sporen achterlaat.
Helaas voel ik me genoodzaakt een ster te verwijderen voor deze vervelende ervaring waar ik nog niet mee klaar lijk te zijn...
Nota over verpakking
Het meeste over dit moederboard kon ik prima kwijt in de plus- en minpunten, en daar ga ik verder niet teveel op in. Maar ik wil wel even iets kwijt over de verpakking.
Tot mijn verbazing zat het moederboard niet in een anti-statische zak, met beschermend schuim rondom, en ook niet in een verzegelde verpakking zoals ik gewend ben van aankopen van sommige concurrenten. Mijn eerste indruk was dan ook dat ik een gebruikt product had gekregen voor de nieuwprijs. Pas na het zien van enkele unboxing video's kwam ik erachter dat dit bij dit moederboard normaal is.

De verpakking schiet op zich niet tekort: het karton is stevig, en onder het moederboard is een anti-statische plastic laag aanwezig. Maar alles ligt open en bloot en de verpakking is niet verzegeld, dus als consument kun je nooit zien of je een nieuw product krijgt. En zou iemand de doos laten vallen, vrees ik toch wel voor blootliggende pinnetjes langs de randen.
(sorry, helaas heb ik geen foto's maar er zijn genoeg unboxing video's van dit model te vinden)

Heb jij ook een ASUS ROG Maximus XII Hero (Wi-Fi)?

Vraag & Aanbod