Specificaties 40" Full HD LCD TV met 1 tuner - Bekijk alle specificaties

Samsung UE40C6000 Review

Smiegel79 22 augustus 2010, laatste update op 22 augustus 2010, 12.937 views

Samsung UE40C6000

Pluspunten

• Design
  • Goede zwartwaardes
  • Mooie kleuren (na instellen)
  • ingebouwde mediaplayer
  • weergave SD en HD

Minpunten

• clouding
  • backlight bleeding
  • kijkhoek

Inbrandgevoeligheid Score: 5
Design
De tv heeft een zwart “piano lak” glanzend frame welke aan de randen doorzichtig is. Deze doorzichtige randen hebben in de hoeken een facetkant waardoor het frame er als een schilderijlijst uitziet.
Het beeldpaneel is in hoogglans zwart uitgevoerd.
Aan de rechteronderzijde zitten tiptoetsen te weten: power, volume en kanalen. Aan de linkerzijde staan nog wat teksten als Hdtv, SRS Tru sound e.d., maar dit valt niet teveel op.
De tv is bevestigd op een ronde doorzichtige poot die staat op een geborstelde aluminium rechthoekige plateau op rubberen ronde voetjes. De voet is manueel draaibaar onder een hoek iets van 30 graden.
De tv is erg dun, 2,39 cm dik. Alle aansluitingen zitten aan de achterzijde en wijzen naar beneden of naar de zijkant, waardoor de tv dicht langs een muur kan worden opgehangen met het “Wall Slim Mount” systeem van Samsung. Een probleem hierdoor is wel dat de aansluitkabels niet te dik mogen zijn. Ik had dus al problemen met de aansluiting van de antennekabel. Deze ging er maar net in.
De voedingskabel is bij deze C serie los te halen (dit is niet mogelijk bij de B serie).
De afstandbediening is lang en is overzichtelijk ingedeeld. De knoppen zijn groot en goed leesbaar, maar niet volledig trefzeker. Je moet ook goed richten op de ontvanger. Van mij had de afstandbediening wel wat subtieler gemogen om wat meer aan te sluiten bij het design van de tv.

Aansluitingen
Aan de zijkant: 4xHDMI, 2x USB (Wi-Fi dongle/USB stick/USB HDD),dig. audio optisch out, CI+ module, en 3,5mm headphone input.
Aan de onderzijde: power, LAN, antennekabel, component (via 3,5mm input), scart (via 3,5mm input), pc in (dvi), audio in pc.
Vanwege mijn oude receiver gebruik ik de headphone out als audio out. De headphone out volume wordt apart geregeld t.o.v. het geluid over de speakers van de tv. Dit is erg handig. Er is geen ruis of een ander storend bijgeluid te horen! Perfect.

Functionaliteit
Deze tv beschikt over DLNA waardoor je de tv aan een netwerk kan hangen en via het menu kan bladeren in de mappen van de computers binnen het netwerk. Helaas kan ik niets over deze functie vertellen aangezien ik de tv niet heb aangesloten op een netwerk.

Mediaplayer
De mediaplayer van deze tv bevalt mij grotendeels uitstekend. Er worden behoorlijk wat codecs ondersteund waaronder avi, mkv bestanden (hoewel 1 mkv bestand niet werd afgespeeld). Dit heeft er weer mee te maken met dat mkv bestanden container bestanden zijn waarin weer verschillende soorten codecs kunnen zitten. Zie de handleiding van deze tv welke codecs worden ondersteund.
Films worden zonder problemen afgespeeld vanaf mijn 250GB hdd. USB stick werkt ook prima.
Via LAN heb ik niet getest.

Beeldinstellingen
In het menu kan je vele beeldinstellingen instellen: backlight, contrast, helderheid, kleur, tint, scherpte.
Ook zijn er geavanceerde instellingen: zwart toon, dynamisch contrast, schaduw detail, gamma, expert patroon, rgb mode, kleurruimte, wit balans, 10p wit balans, huid tint, rand verbetering, xvYCC, LED Motion Plus.
Voldoende instellingsmogelijkheden dus die je ook even wat tijd in beslag zullen nemen aangezien “out of the box” de instellingen van deze tv beroerd zijn. De kleuren worden erg overdreven en de backlight staat zo fel dat het 's avonds pijn aan je ogen doet.
Voor iedere bron dig, tv, analoge tv, external etc zijn de beedlinstellingen apart te regelen, maar ik moet zeggen dat ik ze voor allemaal vrijwel hetzelfde heb ingesteld.

Hieronder mijn beeldinstellingen:

HDMI Black level : uit
Motion Plus: : helder
Eco-sensor : aan

Beeldkwaliteit
Met de standaardinstellingen waren de kleuren erg overdreven en het beeld was ook veel te fel zoals ik al eerder vermeld. Na wat met de beeldinstellingen te hebben gespeeld kwam ik tot de bovenstaande beeldinstelling. Door de digitale ruisfilter en mpeg ruisfilter op UIT te zetten heb je geen last meer van die waas bij bewegingen waar sommige gebruikers last van hebben.
Door de kleuren naar beneden te schroeven zijn ze wat realistischer geworden. De zwartwaardes vind ik erg goed het enige nadeel is dat de kijkhoek beperkt is waardoor de zwartwaardes en de kleuren achteruit gaan wanneer je 2 zitplaatsen vanuit het midden van de tv ernaar kijkt.
SD beeld wordt goed opgewaardeerd waardoor een mooi beeld ontstaat. Dit verscheelt wel erg per zender en hoeveel compressie de kabelexploitant gebruikt. Laatst was RTL4 bijv. behoorlijk blokkerig terwijl RTL 5 een strak beeld weergaf.
HD beeld ziet er heel strak uit en hier heb ik weinig op aan te merken.
Wel ben ik minder te spreken over de 100hz Motion Plus. Wanneer deze op standaardinstellingen staat is deze te agressief en krijg je bij snelle scenes rond de bewegende objecten artefacten te zien, wat het kijkplezier negatief beinvloed. Gelukkig kan je de Motion Plus op verschillende manieren instellen en ook gewoon uitzetten. Voor films beschikt deze tv over 24p instelling en dan dient de motion plus uit te staan.
Het glanzende zwarte scherm ziet er mooi uit, maar zorgt overdag voor een spiegel effect. Ik vind dit echter niet echt storend aanwezig. 's Avonds heb je geen last van deze spiegeling. Ik heb een lamp direct naast de tv staan en die zie ik er niet in.

Clouding & backlight bleeding
Ik was overdag zeer tevreden met deze tv totdat de zon onderging en nu blijkt dat bij donkere beelden het beeld niet volledig zwart is. Helaas heeft deze tv last van clouding! Dit zijn lichtvlekken in het beeld.
Deze vallen alleen op wanneer het beeld zwart moet zijn of een donkere kleur heeft. De lichtvlekken bevinden zich alleen aan de linkerzijde van het scherm en zijn wel storend bij donkere scene's. Overdag vallen deze lichtvlekken echter niet op.
In de hoeken van het paneel, en dan ook weer aan de linkerzijde, heeft het paneel last van backlight bleeding. Dit is echter zo minimaal dat dit vrijwel niet opvalt. De lichtvlekken echter zijn toch wel storend en is zonde voor zo'n tv. Dit zou ook niet mogen voor deze prijs.

Vanwege deze lichtvlekken heb ik daarom contact opgenomen met de winkel en zonder problemen kon ik de tv omruilen voor een nieuw exemplaar. Wat bleek bij deze 2e? Hetzelfde probleem, zij het in mindere mate.
(deze review gaat over het 2e exemplaar, de 1e had namelijk zo'n beetje overal lichtvlekken!)
Waarom kan Sharp (zie bijv. de LE820) wel een homogeen paneel maken en Samsung niet?

Geluidskwaliteit
Het geluidssyteem bestaat uit twee naar beneden gerichte speakers en een “subwoofer” aan de achterzijde van de tv. Voor zo'n platte tv vind ik het geluid echter behoorlijk goed. Er is immers geen klankkast.
Ik ben minder te spreken over de SRS Tru Surround en Tru Dialog functies. Wanneer Tru Surround aanstaat zijn de dialogen soms onverstaanbaar, lees erg zacht, terwijl bij bijv. een explosie of een ander hard geluid, het geluid in een keer heel hard is. Kortom deze twee functies uit werkt beter voor mij.

Geluidsinstellingen
SRS theater sound : standaard
toonregeling (sorry geen getal waardes in het menu)
100hz : dicht bij +
300hz : ongewijzigd
1 khz : ongewijzigd
3 khz : iets richting +
10 khz : half tussen midden en +

SRS trusurround HD : uit
SRS Tru Dialog : uit
auto volume : uit

Het is een prachtige tv met een goede mediaplayer en veel aansluitmogelijkheden. Echter het clouding van het paneel is zonde en haalt de beeldweergave naar beneden. Toch heb ik besloten deze tv te houden vanwege het simpele feit dat er weinig andere tv's zijn die mij qua vormgeving aanspreken.
En de beeldkwaliteit is door de goede upscaling van SD en weergave van HD over het algemeen genomen wel goed.

Heb jij ook een Samsung UE40C6000?

Weet iemand iets te vertellen over de internet mog. van dit apparaat?

Bijv. de mog. tot samsung apps of niet, want het toestel heeft wel ethernet alleen op de site staat dat internet@tv ontbreekt..... Wat is er dan wel behalve het streamen, is er nog een ander platform ofzo?
Ik heb de C6000 ook al een tijdje. De internetmogelijkheden zijn niet echt bijzonder. Voor de samsung "apps" moet je een C6700 of een hogere serie hebben. Maar om eerlijk te zeggen denk ik dat die apps nauwelijks gebruikt worden omdat dit simpelweg niet soepel gaat met een afstandsbediening. Streamen kan hij wel, maar wel alleen via die windows media player. Je kan dus niet gewoon zomaar even door je mappenstructuur van je PC/Laptop bladeren.

Verder een nette review !! Ik kan me er helemaal in vinden. Een superstrakke en dunne led TV voor een passende prijs.
Ik heb inderdaad ook last van clouding maar lang niet zoveel als er op jouw foto is.
Zeer mooi scherm, was ook van plan om deze aan te schaffen maar nu ik die foto zie van het clouding, denk ik dat ik toch voor een sony ga. Nadeel van de Sony's vind ik toch wel de metaalkleurige strip aan de onderkant. Het design van Samsung is veel mooier, maar beeldkwaliteit van de Sony is wel wat beter, en heeft ook geen last van clouding.
De clouding is echt een min punt van deze tv jammer hoor het design is inderdaad erg mooi.

Na lang twijfelen laat ook ik deze samsung LED dan ook maar aan mij voorbij gaan om dezelfde reden als hierboven word aangegeven.

Thx voor de review !!
Ik heb de UE40C6710 en volgens mij heeft deze hetzelfde paneel (een samsung eigen paneel) Ik heb op mijn tv de gekalibreerde beeldscherm waarden ingevoerd (een link staat hier ergens op tweakers) Die lichte plekken zie ik helemaal niet wanneer er ook daadwerkelijk een signaal is. Zwart is dan ook echt zwart. Ik zie iets lichte vlekken bij een overgang naar een andere externe bron of andere overgang zonder signaal waarbij het scherm op donker springt. Zodra er een signaal is en de beeldinstellingen worden daarmee geactiveerd is dit over.
Perfecte tv naar mijn idee.
Goedenavond dames en heren.

Kunnen jullie mij helpen aan een goede website waar ik alle info kan vinden betreft alle termen.

Ik heb de Samsung 40C6000 net gekocht alleen heb ik een hoop vraagtekens.
Bijvoorbeeld wat onderstaande betekenen en hoe ik dit het beste kan gebruiken:

Zwarttinten
Dynamisch contrast
Schaduwdetail
LED Motion Plus

Bovenstaande kan ik instellen alleen weet ik niet hoe ik dit het beste kan instellen.
Ook omdat ik gewoon niet weet wat het allemaal betekend.

Wellicht kunnen jullie mij hier mee hepen?

Alvast bedankt ;-)