Zalman VF900-Cu Review

ijzer7 31 mei 2006, laatste update op 1 juni 2006, 870 views

Zalman VF900-Cu

Pluspunten

• Robuust,
  • compatibel
  • gewicht (laag)
  • extra's (geheugensinks)
  • installatiegemak
  • koel prestaties
  • geluid

Minpunten

• Tikje prijzig, maar zeker wel waard.

Geluidsproductie (min) Score: 5
Geluidsproductie (max) Score: 4
Koelvermogen Score: 4
Afgelopen week mijn exemplaar gehaald bij de vrinden van Yorcom. Ik heb onlangs namelijk een ASUS Geforce 7600GT gekocht, en de stockcooler maakte veels te veel lawaai tegen matige koelprestaties (zie hieronder).

Installatie was eenvoudig, en het resultaat oogde ook zeer robuust; in het verleden wilde een zalman koeler nog wel eens een tikje krakkemikkig aanvoelen (ZM80C-HP), en een hele operatie zijn om te bevestigen, in dit geval niet. Met onder de koeler een beugel met diverse openingen voor alle compatibele vga kaarten, en een duidelijke handleiding waarin zelfs werd aangegeven welke gaten voor welke vga kaarten bedoeld zijn kan daar niets mis gaan. Bevesitigen was dan ook geen probleem.
Gewoon oude koeler eraf (10 min gamen maakt het makkelijker), kleine heatsinks op het geheugen plaatsen, pasta op cpu, koeler plaatsen, kaart met koeler omdraaien, en bevestigen (aandraaien). Kloar!

Mijn asus stock-koeler gaf idle een 54-55 graden celsius aan, en onder load was dat ca. 65 graden bij een kasttemp van 30 graden. Met deze zalman is dat 10 graden lager, terwijl de fan (met fanmate in te stellen) op de bijna-laagste stand staat. Hierdoor is de cooler practisch onhoorbaar. Ter info: dit alles bij 595 MHz core en 780MHz mem settings (ipv stock 560/750).

Zeer goede prestaties dus, dunkt me, en het kan nog beter als ik hem hoger zet, maar ik hecht aan stilte. Overigens is het wel zo dat de koeler op de hoogste stand ook nog een acceptabel geluid geeft (hangt van de persoon af) en zelfs dan nog zachter is dan de stockcooler.

Aanrader

Heb jij ook een Zalman VF900-Cu?