ASUS ROG Strix SCAR 17 G733QS-K4016T

Specificaties 17,3" • 2560x1440 • 1TB • AMD Ryzen 9 - Bekijk alle specificaties

ASUS ROG Strix SCAR 17 G733QS-K4016T Review

poststamp 12 mei 2021, laatste update op 20 mei 2021, 452 views Product gekocht

ASUS ROG Strix SCAR 17 G733QS-K4016T

Het beste van de ROG strix lijn tot nu toe, valt zeker niet tegen met een mooi helder 1440P scherm en best goed geluid.

Pluspunten

• Scherm.
  • Audio.
  • Snelheid.

Minpunten

• Geen webcam.

Scherm.

Omdat FHD erg weinig is op een 17,3 inch heb ik gewacht op de 1440P van asus, en het is een erg mooi scherm. Het dekt de DCI-P3 ruimte 100%, dat klinkt mooi en als ik hem vergelijk met andere schermen is het inderdaad een mooi plaatje. Het scherm is toch hetgeen waar het om draait bij een laptop, je hangt er niet zomaar een ander scherm aan zoals bij een pc.
Er zat wel een groot verschil tussen het beeld van de Nvidia en de igp, het bleek een setting van AMD te zijn, Vari-Bright, deze dimt het scherm en maakt de kleuren iets fletser om energie te besparen, dus die heb ik uit gezet. Ik lever wel een kwartier in op de accuduur van dik 8 uur.

Toetsenbord.

Het opto-mechanisch toetsenbord is voorbehouden aan de Scar, en typt wel heel lekker, met 1,9mm travel en een klik. Als je een op een ander typt ga je het missen. Het geluid valt trouwens wel mee, mijn muis klikt harder.
Zoals het hoort is de kleur van iedere toets individueel instelbaar, en zit er een led-stripje rechts onderaan het scherm.

Speakers.

De speakers zijn boven verwachting goed, de dolby software combineert erg goed met de hardware. Natuurlijk is de bass voor verbetering vatbaar, maar het is toch goed genoeg om immersief te kunnen gamen of een film te kijken, de detaillering van het geluid is ruimschoots voldoende voor heldere stemmen en om kleine geluiden niet verloren te laten gaan.
De behuizing trilt soms mee met de speakers.

Prestaties.

De GPU mag van Nvidia 150 watt hebben maar draait hier op 115 watt, en kan een boost naar 130 watt krijgen. De CPU draait normaal op 45 watt en kan naar 80 watt boosten, ten koste van de boost van de GPU.
Time spy geeft een mooi beeld van de prestaties, en armory crate op turbo (zonder aanpassingen) komt tot 11.112 punten.
Je kunt ook overclocken in armory, als ik bij de GPU de base clock offset verhoog van 100 naar 150 MHz (max 200) en de memory clock offset van 150 naar 225 (max 300) dan komt 'ie tot 11.315. Nog meer kan dus ook maar dat ga ik niet proberen, de standaard turbo mode is voor mij al goed genoeg.
Het geluid van de fans valt eigenlijk wel mee, je hoort ze blazen maar het is een 'beschaafd' geluid, geen "wiiiieee" maar gewoon geblaas. De temperatuur van de CPU komt niet boven de 85 graden, en de 3080 blijft netjes onder de 75.
Er ontbreekt een mux switch die de videokaart rechtstreeks aan het scherm koppelt, de kaart communiceert nu via de AMD-GPU, en volgens de experts dropt de framerate dan 5 tot 10 fps. Dit is vooral als er CPU intensieve games zoals e-sports gespeeld worden, op high refresh monitors van 300 Hz. Deze laptop heeft een 165 Hz panel, en ik speel geen e-sports dus het zal wel meevallen.

Crystal disk gaf een ontmoedigend resultaat, met maar de helft van de prestaties die ik mocht verwachten volgens de reviews, oa. SEQ1MQ8T1 was 1891.37. Nu was ik toch al van plan om er een tweede drive bij te zetten, dus die geïnstalleerd en weer ff Crystal disk draaien zonder de bios aan te passen: Nu was het volkomen binnen verwachting, met dezelfde read nu 3608.82. Het hele systeem is echt sneller geworden met starten van programma's, zeker bij opstarten en spellen scheelt het veel. Op de prestaties in Time spy heeft het geen invloed.

Accuduur.

Met zijn 90 Wh komt 'ie een heel eind, je doet zo'n 8 uur met een lading als je niet gamed, zodra je dat wel doet is het na een uurtje wel tijd voor een stopcontact.

Mijn conclusie.

Een 17,3 inch laptop koop je niet voor de draagbaarheid, deze laptop is een complete pc-vervanger voor mij, en dat lukt prima met zijn mooie grote scherm, acceptabele prestaties en uitstekende koeling. Met 16 Gb videogeheugen en 32 Gb werkgeheugen kom ik de komende jaren niets te kort.
Het grootste nadeel voor mij is het ontbreken van een webcam, ik snap niet goed dat ze daarop bezuinigd hebben bij zo'n duur apparaat. Voor minder dan 3 tientjes heb je al een FHD webcam, dan is zo'n inbouwcam nog veel goedkoper.
Verder is hij redelijk dun voor een gaming device, en is hij erg stil tijdens normaal gebruik draaien de fans niet eens, dus ik ben heel tevreden ermee.

Heb jij ook een ASUS ROG Strix SCAR 17 G733QS-K4016T?