LG 86UN85006LA Zwart

Specificaties 86" • Ultra HD • LCD • HDR • 1 tuner • 100Hz - Bekijk alle specificaties

LG 86UN85006LA Zwart Review

Csotranme 9 mei 2021, laatste update op 9 mei 2021, 312 views Product gekocht

LG 86UN85006LA Zwart

Mooi scherm met een geweldige prijs voor zijn formaat.

Pluspunten

• Goedkoop
  • 4K, HDR etc. Up to date beeld features
  • GROOT!!

Minpunten

• Geen Google Assistant ondersteuning
  • Default beeld instellingen zijn slecht
  • Redelijk lomp/dik
  • Aansluitingen hadden meer aan de zijkant gemogen

Sinds vorige week na een tijdje wachten (levertijd) deze TV aangeschaft bij Max ICT.

Ik had een LG 55LA6208 welke alweer een aantal jaar oud was.
Nu was ik op zoek naar "iets" groters.
Met wat zoektocht en de voorkeur voor LG met voornamelijk de beargumentering: magic remote, prijs kwaliteit, direct-LED, WebOS en ervaringen in het verleden.

Na wat zoek werk kwam ik dus al snel uit bij de 86UN85006LA.
Voor het formaat van 80"+ een verschrikkelijk aantrekkelijke prijs aangezien deze range tot wel 15-20k loopt.
Uiteindelijk bij Max ICT aangeschaft voor 1850EUR.

Eenmaal geleverd was het nogal een uitdaging om boven te krijgen.
Met doos en al kon hij helaas de draai op de trap niet maken.
Na het uitpakken (en nog steeds ruim 40kg) lukte het gelukkig wel.

Ophangen was een eitje en hangt hier aan een Vogels WALL3305.

Helaas heeft ook deze TV zoals vrijwel iedere TV nog steeds essentiële aansluitingen aan de achterkant zitten.
Internet en optical (Sonos systeem) is dus een hel en zorgt er alsnog voor dat de TV ietsje naar voren gedrukt wordt aan de onderkant.
Ik snap nog steeds niet dat niet alle aansluitingen tegenwoordig standaard aan de zijkant zitten.
Een oplossing hiervoor zou een beugel geweest zijn die met een arm werkt. Enkel wilde ik dit niet aangezien ik hem zo plat mogelijk aan de muur wilde hebben en hem toch niet wil draaien.

Beeldkwaliteit is zeer zeker dikke prima voor een TV van dit formaat met deze prijs!
Mijn vergelijkings materiaal is m'n oude 55" LG en de 55" OLED C8 van mijn ouders.
Ja, de OLED heeft diepere zwart waarden, veel dunner qua design etc maar de prijs voor een formaat als dit als OLED is het mij niet waard.
Aangezien deze 86" direct-LED heeft en dus geen edge-lit is er ook een hoop mogelijk qua instellingen betreffende zwart waarden.
Na wat tweaken en o.a. de recente tutorial/uitleg hier op tweakers zijn de kleuren erg goed en is zwart, zwart genoeg voor mij.
Ander voordeel t.o.v. OLED is het inbranden. De C8 bij mijn ouders brandt nu al wat in.
Gezien mijn oude 55" ook Direct-LED was en in al die jaren totaal geen inbranding had heb ik ook goede hoop met dit scherm.

De Magic Remote is nog steeds een van de grootste voordelen van LG wat mij betreft. Het werkt gewoon heerlijk!
Één van de redenen voor mij om geen Samsung te nemen is juist hun AB's. Ze hebben wel leuke kleine aluminium AB's maar je kan er geen hol mee...
Nadeel is helaas wel dat ook LG gezwicht heeft voor de subsidie van streaming diensten waardoor er nu een Netflix, Amazon Prime etc knop op de AB zit. Had liever zonder gezien.

Geluid kan ik helaas weinig over zeggen.
Ik heb er een Sonos systeem aanhangen via toslink bestaande uit Playbar, Sub en 2x Play:1 als rear.
Gelukkig is deze TV/Magic Remote wel te koppelen met Sonos dus het volume is nu te regelen met de Magic Remote.
Bij mijn vorige LG met Netcast en 1st gen Magic Remote ging dit helaas niet.

Deze TV beschikt wel nog over WebOS v3.
Nog steeds goede software maar helaas geen ondersteuning voor Google Home/Assistant. Wel Alexa.
Hiermee kan ik hem helaas niet integreren in mijn Fibaro HC3/Google Assistant setups.
Ook geen native chromecast ondersteuning. Wel AirPlay.
Ik heb er dus nog steeds een Chromecast Ultra in zitten en omzeil alsnog de meeste smart apps op de TV.

Al met al wat concessies maar voor de prijs en het formaat is dit een compromis die ik wel overwogen heb genomen.
Prima beeld wat mij betreft en zeker voor zijn prijs.
Zeer zeker een aanrader als je op zoek bent naar een achterlijk groot scherm en bereid bent om wat in te leveren op kleine details.

Heb jij ook een LG 86UN85006LA Zwart?

Als je wilt dat alle 'standaard' aansluitingen aan de zijkant zitten, dan kun je ook niet echt zeuren over de dikte van de TV ;) Maar ik snap je argument wel, als deze aansluitingen er niet zijn aan de zijkant, dan kan de TV in principe wat dunner gemaakt worden?
Ik ben misschien iets uitgesprokener in mijn mening, maar ik vind dat iedereen die direct verantwoordelijk is dat aansluitingen aan de achterkant zitten en niet aan de zijkant een stukje van de pink zou moeten worden afgeknipt. Voor dit soort formaten TV's is het niet te doen deze 'even' naar voren te halen, of een stukje van de muur zoals in deze situatie.