Scythe Ninja Mini Rev. B Review

frickY 22 augustus 2010, laatste update op 22 augustus 2010, 1.684 views

Scythe Ninja Mini Rev. B

Pluspunten

• Op veel sockets bruikbaar
  • Symmetrisch dus ventilator is naar wens op elk van de 4 zijden te plaatsen

Minpunten

• Hoger dan de specs aangeven

Geluidsproductie (max) Score: 3
Koelvermogen Score: 5
Omdat de voeding van mijn HTPC het had begeven en dit systeem dus toch weer eens uit de kast en uit elkaar moest, heb ik meteen van die gelegenheid gebruik gemaakt om de processorkoeler te vervangen. Ik ergerde mij de laatste tijd namelijk aan het gezoem en het gebrom die de OEM koeler op mijn X2 3800+ maakte. Ook werd het systeem eigenlijk veel te warm, mede door de 3 harde schijven, de passieve videokaart, en de bijna afgesloten wandkast waar hij instaat :)

Mijn voorkeur ging uit naar een tower-cooler omdat ik de warme lucht dan naar de achterkant van de behuizing kan blazen, waar casefans deze naar buiten de behuizing verplaatst. Dat leek een probleem omdat ik slechts 115mm ruimte in de hoogte heb en de meeste towers vrij hoog zijn, maar gelukkig vond ik de Scythe Ninja Mini die volgens de specificaties precies zou moeten passen. Hij was met ¤31 iets duurder dan ik had willen uitgeven, maar omdat deze koeler ook op andere sockets past en ik hem in de toekomst dus ook nog in een ander systeem kan plaatsen leek het me de investering wel waard.
Omdat ik verder geen eisen aan de koeler had, het systeem is bijvoorbeeld niet overgeclockt, ben ik hem meteen gaan kopen.

De koeler wordt verkocht in een stevige oranje doos. Na het openen kijk je eerst tegen de 80mm ventilator aan. Hieronder is onder een kartonnetje het koellichaam verstopt, en daaronder ligt een kleiner doosje met 3 verschillende brackets, de schroefjes om die op het koelblok te monteren, beugeltjes voor montage van een 80mm en 90mm ventilator, een zakje koelpasta en de installatie instructies.

http://tweakers.net/ext/f/WQxul7fwbuE6ecCJuofJFBFI/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/TcnpzRmS41dYCiIM14fgCXi3/thumb.jpg http://tweakers.net/ext/f/jjiCqvAmckZ50DUQmHo5yy2o/thumb.jpg

Het koellichaam is symmetrisch en voelt stevig aan. De aluminium koelribben zijn vrij dun en daardoor ietwat scherp. De onderkant is vanuit de fabriek gepolijst, al zou dat nog wel iets beter kunnen. Het bracket naar keuze wordt met vier schroefjes aan de onderkant vast geschroefd.
De 2 lipjes waarmee je het AMD-bracket op het moederbord klemt kunnen in drie hoogten worden ingesteld. Op de laagste stand, zoals hij uit de doos komt, klemt de koeler stevig tegen de CPU. Hij kan niet lager worden gemonteerd, bijvoorbeeld als je het IHS zou hebben verwijderd.

AMD bracket Gepolijste onderkant AMD bracket hoogte

Ondanks de beperkte ruimte in mijn behuizing is het gelukt de koeler te monteren zonder het moederbord uit de behuizing te halen, al heeft dat wel één bloedend sneetje gekost. De ventilator hangt net een stukje boven mijn geheugen dimmetjes en rondom is het blok hoog genoeg om geen last te hebben van om de socket liggende condensatoren en spoeltjes.
Deze koeler heet dan wel 'mini', maar hij neemt toch een stuk meer ruimte in beslag dan de OEM koeler die hij vervangt.

Overzichtsfoto OEM koeler Overzichtsfoto Scythe koeler Detail montage

Ook niet geheel onbelangrijk zijn de koelprestaties. Idle weet deze koeler de CPU 3 graden koeler te houden. Dat klinkt niet als een enorme verbetering, maar dit gebeurd met een stuk minder geluid. Ook zit de CPU hiermee met 33 graden op dezelfde temperatuur als het moederbord.
Onder load blijft de processor gemiddeld 8 graden koeler; 44 graden in plaats van 52°.

Als testcase heb ik het systeem overgeclocked door de FSB te verhogen van 200 naar 240Mhz en de vCore van 1.3v naar 1.4 volt. Onder de OEM koeler werd de processor dan 60 graden maar de Scythe beperkt dit nu tot een hele acceptabele 49°.

OEM koelerScytde Ninja Mini
idle @ 2Ghz36°33°
load @ 2Ghz52°44°
idle @ 2.4Ghz38°36°
load @ 2.4Ghz60°49°

Terug op de default clocks en met Cool 'n Quiet ingeschakeld houdt de Scythe de processor nu op kamertemperatuur. Helaas kan mijn moederbord de ventilator niet met PWM aansturen en blijft deze op 2500RPM wel duidelijk hoorbaar draaien.

Al met al ben ik erg tevreden met de aankoop, ondanks dat bij het sluiten van de case bleek dat de koeler door de moeren bovenop de heatpipes toch iets te hoog is dan aangegeven waardoor de cover bol staat. Ik overweeg nog om de ventilator weg te halen en de Scythe passief te gebruiken omdat 2 stillere casefans er vlak achter de warme lucht toch wel wegzuigen.

Heb jij ook een Scythe Ninja Mini Rev. B?

Al met al ben ik erg tevreden met de aankoop, ondanks dat bij het sluiten van de case bleek dat de koeler door de moeren bovenop de heatpipes toch iets te hoog is waardoor de cover bol staat. Ik overweeg nog om de ventilator weg te halen en de Scythe passief te gebruiken omdat 2 stillere casefans er vlak achter de warme lucht toch wel wegzuigen.
Ik had exact hetzelfde met mijn Scythe (niet de mini, de gewone mugen) precies uitgemeten, en het zou net moeten passen, paste het net niet, wel iets om rekening mee te houden bij aanschaf van deze (verder uitstekende) koelers! Uiteindelijk opgelost door mijn zijpaneel met ducktape tegen de kast te houden. Niet ideaal, maar in een studentkamer kan ik mij er niet druk om maken.

Overigens een goede, duidelijke review ;)

[Reactie gewijzigd door Cyleo op 22 augustus 2010 15:09]

Inderdaad een beetje jammer. Ik heb de koeler zelf niet opnieuw opgemeten, maar denk dat hij toch zo een 8mm hoger is dan dat ze zeggen. Zij zullen wel hebben gemeten tot de bovenste koelvin ipv tot de bovenkant van de heatpipes.
Je kan hem best zonder ven gebruiken ik had hem op een amd 4800
deze is 125W en ik kwam niet boven de 42*