Gigabyte X570 AORUS PRO (rev. 1.0)

€ 372,50
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD X570 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte X570 AORUS PRO (rev. 1.0) Review

MRTNbos 7 mei 2021, 138 views Product gekocht

Gigabyte X570 AORUS PRO (rev. 1.0)

Prima moederbord met een goede prijs/kwaliteit verhouding. Degelijke VRM's, goede audiochip en toekomst bestendig voor een redelijke prijs!

Pluspunten

• VRM's
  • Feature set
  • Prijs/kwaliteit

Minpunten

• Chipset fan
  • Prijs t.o.v. B550

Layout Score: 4

Introductie

Voor de bouw van een nieuwe PC heb ik de keuze gemaakt voor het AMD platform. Uiteindelijk ben ik voor het moederbord bij dit product uitgekomen.

In eerste instantie hebben moederborden met een x570 chipset nogal wat kritiek gekregen. Zo zijn er klachten geweest over de geluidsproductie van de chipset fan en problemen met de USB aansluitingen.

Ondertussen hebben de moederbord fabrikanten deze problemen opgepakt en zijn er oplossingen voor beschikbaar. Zodoende had ik voldoende vertrouwen om alsnog een x570 - moederbord aan te schaffen.

Een andere afweging die ik gemaakt heb is een moederbord met een x570 of een B550 chipset. In mijn geval heb ik gekozen voor de high-end x570 chipset om in de toekomst meer opties te hebben met uitbreiden mocht dat van toepassing zijn. Voor een meer prijs bewuste keuze is het B550 platform de beter keuze.

Voor mij was de verhouding prijs/featureset van dit moederbord optimaal:
  • €200,- (in mijn geval)
  • Dubbel M2 slot
  • Goede VRM's
  • Overclock potentie (al gebruik ik die nu nog niet)
  • Goede onboard audio chip
  • Verschilllende varianten van USB aansluitmogelijkheden (incl. front panel)
Voor wat betreft de VRM's heb ik me ingelezen op andere websites en reviews. Het beeld wat ik van deze informatie kreeg was dat de opzet van de VRM's goed was, en de koeling acceptabel - goed. (Bij duurdere borden is de koeling beter, maar daar betaal je ook weer meer voor.)

Ervaringen

Tijdens de montage in de behuizing had ik een twee probleempjes, maar die waren gerelateerd aan de kast. Dus voor wat betreft het moederbord ging alles prima.
Ook het monteren van de aftermarket CPU koeler (Scythe Mugen 5 rev B), geheugen, M2 SSD en headers ging zoals je mag verwachten.

Bij de eerste boot ging het moederbord zich automatisch updaten. Hierna werkte alles prima en ook de Bios was duidelijk voor mij. XMP aanzetten voor het geheugen is met een enkele klik gedaan.

Initieel had ik wat moeite om het geluid via mijn koptelefoon goed te krijgen. Een voorkomend iets is dat als je de driver van Gigabyte wil installeren, de Windows driver zelf sneller is en je dit niet voor elkaar krijgt. In mijn geval heb ik de netwerk stekker eruit gehaald zodat Windows (10) geen drivers kon downloaden. Vervolgens nog een beetje spelen met de instellingen maar uiteindelijk werkt ook dat allemaal naar behoren.

Allerlei instellingen voor de fans zijn via de Bios instelbaar, maar met de Gigabyte software is dit ook in Windows te regelen en uit te lezen. Online lees ik wel wat kritiek op deze software, maar ik vind het prima werken.

Nadat alles geïnstalleerd was, heb ik ook nog 15min een stress test gedraaid om een idee van de temperaturen te krijgen. Uiteraard zegt dit meer iets over de hele kast zelf dan over het moederbord maar het geeft wel een aardig beeld van het totale systeem. In mijn geval werd de processor het warmst met ca 75°C en alle andere temperaturen zaten onder de 50°C.

De chipset fan heb ik nog niet gehoord. De enkele keer dat ik er naar kijk staat deze zelfs uit. Ook met USB heb ik nog geen problemen ervaren. Dus in mijn geval heb ik van deze negatieve aspecten (nog) geen last.

Ten tijden van het schrijven van deze review heb ik het moederbord nu ca 1week in gebruik en ben ik nog steeds tevreden met mijn aankoop.

Mijn oude systeem bestond uit:
  • Intel i7 2600K (overclocked naar 4,2GHz)
  • 16GB geheugen
  • Samsung 500GB Sata SSD
  • Gigabyte RTX 2070S videokaart
  • Fractal design ION+ 660W platinum voeding
Mijn huidige systeem bestaat uit:
  • AMD Ryzen 5 5600X
  • Gigabyte Aorus x570 pro
  • NZXT H510 Behuizing
  • Scythe Mugen 5 Rev. B CPU koeler
  • 2x8GB 3200MHz Crucial geheugen
  • WD Blue 1TB SN550 M2 SSD (ik weet dat deze niet op NVME 4.0 snelheden draait, maar voor alsnog vond ik dit een prima prijs/kwaliteit verhouding.
  • 2x extra Artic P14 casefans
  • Gigabyte RTX 2070S videokaart
  • Fractal design ION+ 660W platinum voeding
Ondanks dat ik mijn oude systeem een paar maanden geleden nog volledig opnieuw geïnstalleerd heb, merk ik door de upgrade van CPU/Moederbord/Geheugen een groot verschil in games (WOT, PUBG) en een kleine verbetering in de response van Windows.

Als voorbeeld, bij PUBG had ik met mijn oude systeem de grafische instellingen op medium staan en haalde ik ca 80-120 FPS (1080P) maar wel met regelmatig flinke freezes.
Met mijn nieuwe systeem kan ik alles max zetten en draai ik constant 144FPS (gelimiteerd, meer kan mijn monitor niet aan).

Heb jij ook een Gigabyte X570 AORUS PRO (rev. 1.0)?