Sonos Roam Zwart

€ 159,-
Specificaties Mono met Bluetooth/WiFi (oplaadbare accu) - Bekijk alle specificaties

Sonos Roam Zwart Review

Jobe 7 mei 2021, 1.817 views Product gekocht

Sonos Roam Zwart

Leuke compacte speaker met een mooi strak design. Maar wat mij betreft de nieuwprijs niet waard.

Pluspunten

• Design
  • Compactheid
  • Hoge tonen segment

Minpunten

• Batterij
  • Lage tonen

Muziekweergave Score: 3
Film/gameweergave Score: 2
Basweergave Score: 2
Mid- en hoogweergave Score: 5
Afgelopen week de Sonos Roam mogen ontvangen en deze meteen maar uitgepakt en uitvoerig getest.
In huis staan her en der al overal Sonos speakers dus dit leek me een leuke toevoeging voor o.a. in de tuin.

Verpakking
Sonos gebruikt nu gerecycled verpakking waardoor je een standaard bruin doosje krijgt in plaats van de fancy zwarte doosjes van voorheen.
Allemaal goed uiteraard maar het smoelt iets minder maar doet natuurlijk niets onder aan het product.
Hij is verder goed en mooi verpakt in een stoffen zakje met een USB-C kabel en een paar boekjes.
Niets meer niets minder.

Vormgeving
Precies wat je verwacht van Sonos. Een prachtig vormgegeven speaker welke mooie compact is en erg stevig aanvoelt. Je kunt hem horizontaal of verticaal neerzetten. Al vraag ik me af hoe de behuizing zich houdt in de verticale stand. Hij heeft daar namelijk geen rubbertjes en je zet hem direct op de hard plastic behuizing. Dit gaat ongetwijfeld krassen geven. Dus alle testen maar even in horizontale stand gedaan :)

Instellen en knoppen
In eerste instantie heb je geen idee of de speaker nou aan of uit staat.. Dit is niet duidelijk weergegeven op de speaker en ook aan eventuele tonen is dit niet duidelijk hoorbaar of je hem nu juist in of uit schakelt. Wanneer je er eenmaal achter bent dat hij aan staan is het een fluitje van een cent.
Je opent de Sonos app en deze registreert meteen de nieuwe Roam en komt met de vraag of hij hem toe moet voegen. Enkele seconden later is de Roam toegevoegd en kun je direct muziek gaan streamen.
Dit geldt ook voor de bluetooth verbinding. 2 sec de aan/uit knop ingedrukt houden tot het pairing deuntje klinkt, selecteren in je lijst en luisteren maar! Dus wat dat betreft kan een kind de was doen.

Geluid
Ook hier precies wat je van Sonos verwacht. Mooie heldere mid en hoge tonen welke heerlijk door je kamer gaan. De truetone doet hier goed zijn werk wat vooral merkbaar is wanneer je vanaf de woonkamer naar de badkamer loopt. Je hoort de speaker zichzelf duidelijk aan de ruimte aanpassen zodat hij overal het beste klinkt.
Nadeel aan de speaker zijn alleen de lage tonen. Deze zijn ver te zoeken. Met name buiten in de tuin heb je enkel helder geluid maar weinig laag. Mijn Sony speaker van 150 euro doet dit vele malen beter. Toegegeven dat deze niet zo kraakhelder als de Sonos klinkt. Maar het verschil in volheid van het geluid is enorm groot.
Hierdoor voor mij een reden om de Roam weer door te verkopen en het bij mijn Sony te houden.

Batterij
De opgegeven 12 uur batterij is moeilijk haalbaar. Op mid volume haal je er zo'n 9.5 uur mee.
Daarnaast blijft de Sonos 24/7 aan staan omdat je hem vanuit je Sonos app of middels Airplay direct kunt vinden en kunt gaan afspelen. Maar hierdoor blijft hij in zijn "standby stand" dus wel stroom verbruiken.
Voorbeeld is dat hij in de avond is weggelegd met 63% en in de ochtend nog 55% had.
Gebruik je hem dus een weekje niet, dan pak je altijd een lege speaker mee.
Je kunt hiervoor natuurlijk kiezen om de draadloze lader erbij te kopen zodat hij altijd bij "standby" op z'n dockje kan staan en je altijd een volledig opgeladen speaker meeneemt.

Geluid is absoluut wat je van Sonos verwacht, mist enkel de lage tonen en de batterij loopt mijn inziens te snel leeg als je geen draadloze dock hebt.
Daarnaast niet heel duidelijk of hij nu aan of uit staat en de aan en uit knop geeft ook geen goede feedback hierin qua gevoel. Dus je weet niet of je hem goed in drukt ja of nee. Hoop jullie hiermee een beetje inzicht te hebben gegeven over de Sonos Roam.

Heb jij ook een Sonos Roam Zwart?

Vraag & Aanbod

Rapporteer misbruik van moderaties in Frontpagemoderatie.