Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2

€ 165,-
Specificaties Socket AM4 • ATX • AMD B550 chipset - Bekijk alle specificaties

Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2 Review

DekarUrilNewbie 6 mei 2021, laatste update op 7 mei 2021, 432 views Product gekocht

Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2

Uitstekende prijs kwaliteit verhouding. Gekocht voor upgrade naar AMD Ryzen 5800X. Bij dit moederbord krijg je eigenlijk alle features en kwaliteit die je nodig hebt zonder de hoofdprijs te betalen. Initieel wat compatibiliteit issues maar nadat ik mijn BIOS en Windows 10 had geupdate werkte alles uitstekend.

Pluspunten

• Prijs kwaliteit
  • 2x M.2
  • Wifi
  • Toekomst bestendig

Minpunten

• Bios update nodig

Layout Score: 4
Dit moederbord gekocht voor upgrade naar AMD Ryzen 5800X, dit moederbord heeft uitstekende features voor een goede prijs.

Bios update
Initieel leek de Ryzen 5800X te werken zonder BIOS update want hij gaf wel beeld maar mijn Windows 10 USB installatie drive werd niet herkend. Na de nieuwste BIOS upgedate gedraaid te hebben kon ik mijn Windows 10 installatie draaien.

Instabiliteit na installatie Windows 10 (2015 USB Drive)
Mijn USB versie van Windows 10 is uit 2015 dus deze herkende de Wifi 6 en 2.5 Gigabit Ethernet adapters niet. Dit is niet raar omdat deze technologie nog niet bestond in 2015 maar dit veroorzaakte de gevreesde "Blue Screen" tijdens het installeren van mijn applicaties en de windows 10 updates. Ook was windows af en toe mijn USB3-Gigabit ethernet adapter kwijt. Dit wegvallen van USB apparaten is een beruchte bug van Ryzen 5000.

Terugkeer van stabiliteit
Na het opnieuw inprikken van mijn geheugen en het updaten tot de huidige Windows 10 20H1 kwam de stabiliteit terug. Sinds de laatst Windows updates heb ik geen problemen meer gehad met Blue screens of uitvallende USB apparaten.

Temperatuur en PBO2 undervolt
Ik heb zelf een Be Quiet Shadow Rock TF2 op mijn CPU zitten die kan vrij goed warmte wegnemen als het de heatsink bereikt. Deze CPU heeft alleen zoon ontzettend kleine chip dat de CPU bij een stress test toch snel 85~90 graden wordt. Om hem nog iets sneller te maken heb ik een Youtube guide gevolgt om een kleine undervolt toe te passen via PBO2. Behalve XMP en de PBO2 undervolt heb ik nog niet met overclocken gespeeld maar dit moederbord zal voor mij niet de limiterende factor hierin zijn.
De PC is nu stabiel (getest met Prime95 4u+) en haalt 16.000 score op CineBench R23

Tevreden
Na een wat moeizame start ben ik zeer tevreden over mijn upgrade en dit moederbord. Dit moederbord heeft ruimschoots genoeg aansluitingen dat ik hier weer 3-4 jaar mee voorruit kan.

Heb jij ook een Gigabyte B550 AORUS ELITE AX V2?

Waarom heb je überhaupt nog een oude versie van Windows? Ik heb al zooi gezien die met latere 170x versies totaal de mist in ging. Maak toch gewoon even een nieuwe via media creation tool? Scheelt een hoop update werk na installatie en een hoop rariteiten.
Ook wel knap dat je een USB versie van Windows 10 uit 2014 zou hebben.
Volgens Wikipedia kwam Windows 10 pas uit in 2015.
Maar inderdaad is het devies dat je wel een huidige versie moet installeren.
Je nieuwe Tesla met klompen aan je voeten bedienen gaat ook niet werken...
@kh65 Scherp, ik weet dat ik deze drive gemaakt hebt voordat ik was afgestudeerd in 2015. Mijn inschatting was dat het dan wel 2014 geweest zou zijn, maar je hebt gelijk het moet wel in 2015 zijn geweest.

Ik had ook zeker niet verwacht dat alles out of the box zou werken met oude Windows 10. Maar blue screens had ik ook niet verwacht.

[Reactie gewijzigd door DekarUril op 7 mei 2021 11:05]